• Rigor

Förändra laminat-yta på garderob?

Hur kan man förändra en garderob som har lamninat på dörrar och sidor. Sånt där trist bluffträ, liksom. Kan man måla eller göra nåt annat så den inte ser ut som om jag kopierat den ur IKEA katalogen...

Tips, någon!?

• Svar på tråden Förändra laminat-yta på garderob?
  • BabyEm

finns juh sånt här klisterark som ser ut som trä eller enfärgat eller vad man nu vill ha

• Snax

Blir det ett bra resultat? Jag vill göra en vanlig garderob svart, men undrar om det inte skulle se "bubbligt och billigt" ut med klisterark...? Kan man inte måla på laminat om man rengör noga och använder grundfärg före så att lackfärgen fäster bättre?

BabyEm skrev 2007-10-26 10:45:54 följande:
    finns juh sånt här klisterark som ser ut som trä eller enfärgat eller vad man nu vill ha
  • BabyEm

ja det blir bra resultat om man är noga. finns juh möbler som har sånt från början. men du kan säkert måla. såg i en annan tråd att det var en som hade målat sin malmsäng och den är juh bara fanér. Kanske om du ruggar upp ytan lite först

• lilltrillan

finns en jättebra grund färg som heter greppa, den har jag använt till mina dörrar som har bluffträ fastlimmat på sig, fast var som nån typ av plast
    ja hur som helst, jag bara målartvättade sen på med greppa sen måla! snabbt och enkelt och praktiskt! det blev jättebra, lycka till!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • javalady

Klä in den med tyg! Har sett sådana gaderober och de var skitsnygga! Annorlunda men fräckt!

• AnnaGBG
    Snax skrev 2007-10-26 11:18:19 följande:
    Blir det ett bra resultat? Jag vill göra en vanlig garderob svart, men undrar om det inte skulle se "bubbligt och billigt" ut med klisterark...? Kan man inte måla på laminat om man rengör noga och använder grundfärg före så att lackfärgen fäster bättre?
    Jag har målat en IKEAgarderob svart. Den hade "björkfärg" - alltså den där folien de använder på IKEA...

Jag ruggade upp den lite med sandpapper och målade med häftgrund. Sedan gick det jättebra att måla ( eller jag använde sprayfärg, det blev jämnt, blankt och fint. )
  • Rigor

Det här är en Mio-garderob, och det är alltså nån form av plast-folie-laminat som har nån bok(?) eller trä-look. Gillar inte trä, utan vill ha vitt, svart, grått eller vad som helst som inte ser ut som billigt bluff-trä, helt enkelt.

Fler tips om vad man kan göra?

• AnnaGBG

Du kan tapetsera den kanske?

Svar på tråden Förändra laminat-yta på garderob?