• Anonym (Gravid)

Någon som blivit sjukskriven för huvudvärk under graviditet?

Tänkte bara kolla om det är någon som blivit sjukskriven för sin huvudvärk när ni väntat barn? Har haft mer eller mindre konstant huvudvärk i 3 veckor nu (sen jag plussade) och vissa dagar ligger jag bara och kräks och gråter av värken. Pratade med gynläkaren igår och endel kan få så här, tyvärr.
    Orkar ingenting, vill mest bara sova. Är arbetslös och är glad att det inte varit några vikariat på ett tag då jag inte fattar hur jag skulle fixa att jobba.
    Börjar känna mig ganska slut av att hela tiden ha så här i huvudet.
    Är det någon som vet om FK godkänner en sån sjukskriving eller om det är ingen ide att ens prata med läkarna om att bli sjukskriven?

• Svar på tråden Någon som blivit sjukskriven för huvudvärk under graviditet?
  • Anonym

Jag har haft två stycken i min föräldragrupp som fått diagnosen hormonhuvudvärk och de blev båda två sjukskrivna och godkända av FK

• skruttelisa

Jag var sjukskriven halva min graviditet pga huvudvärk, hade 4-5 migränanfall i veckan och det var helt omöjligt för mig att jobba. Det tog nog ca två månader innan jag fick några pengar från fk.

• Anonym (Gravid)

Ok, då kanske det är lönt att prata med läkarna i allafall.
    Gynläkaren som jag träffade igår sa att det kunde vara graviditetsmigrän och att det är hormonrelaterat i såfall. Har migrän och huvudvärk i vanliga fall med men inte så här jobbigt. Nu får man ju dessutom inte ta några värktabletter som hjälper.
    Det gör ju inte saken bättre att jag tar extra progesteron efter som jag haft flera mf tidigare. Progesteron kan ju ge huvudvärk.
    Idag är en ganska bra dag, bara lite molande huvudvärk som går att leva med, men jag känner att så fort jag stressar lite eller måste "tänka mer än vanligt" så drar det ihop sig i huvudet och det är vila ett tag som gäller för att hindra att det blir ren migrän igen.
    Är så trött, sover konstant känns det som. Kan ha sovit till 8 och vid 12 sitter jag och halvsover igen. Visst är man mer trött av att vara gravid men så här illa var det inte när jag väntade sonen. Tror det hänger ihop med att jag går med ont i skallen och aldrig sover ordentligt då jag vaknar ofta av att det spränger i skallen.

• Krodan

Jag blev sjukskriven och godkännd båda gravididiterena ga avdet. vissa dagar orkad ejag bara krypa in i badrummet och tillbaka. Du får äta citodon (men man blir ännu tröttar)  och dexofen (som faktiskt fungerar ) Prata med din läkare

Angelina och Athena är mina sessor
  • Anonym (Gravid)
    Krodan skrev 2007-10-26 13:26:52 följande:
    Jag blev sjukskriven och godkännd båda gravididiterena ga avdet. vissa dagar orkad ejag bara krypa in i badrummet och tillbaka. Du får äta citodon (men man blir ännu tröttar)  och dexofen (som faktiskt fungerar) Prata med din läkare

Har fått lov att ta panocod om det är överjävlig (men helst ville dom att jag ska klara mig med panodil) men jag vill ju inte äta dom dygnet runt som det nästan skulle behövas nu.

Dexofen funkar inte på mig och nu har tyvärr panocoden också vissa gånger inte hjälpt heller.

Vill bara dö när det är som värst och tårarna rinner och spyr upp allt jag försöker få i mig. Det enda som kan hjälpa lite är sova (så gott det går), mörker och postafen så illamåendet dämpas lite.
    Det är lagomt skoj när man dessutom har en vild 2,5 åring som kräver sitt. Orkar inte med nån stress alls utan att migränen dyker upp direkt.
    Ibland funderar jag på om det är värt allt, men det vet man ju innerst att det är. Man får ju en bra blöning förhoppningsvis till sommaren.

• Krodan

Jo jag vet, det är ssjobbigt. Jag fick dexofenet andragraviditeten och det hjälpte, men då varjag i v30 innan det så har man huvudvärk så man kräks och så kärks man och får huvudvärk av det Allts å jag vet att dte låter asskumt, men sura nappar fungerade att äta när jag kände att dte kom, som att man fokucerade på nåt annat just då Annars  är dte bara attförsöka stå ut. första graviditeten fick jag panik, ansiktet började domna, näsan blev täppt och det flimmrade för ögonen. Men bara jag fick sluta stressa vart det lite bättre ändå

• Anonym (Gravid)
    Krodan skrev 2007-10-26 13:38:14 följande:
    Jo jag vet, det är ssjobbigt. Jag fick dexofenet andragraviditeten och det hjälpte, men då varjag i v30 innan det så har man huvudvärk så man kräks och så kärks man och får huvudvärk av det Allts å jag vet att dte låter asskumt, men sura nappar fungerade att äta när jag kände att dte kom, som att man fokucerade på nåt annat just då Annars  är dte bara attförsöka stå ut. första graviditeten fick jag panik, ansiktet började domna, näsan blev täppt och det flimmrade för ögonen. Men bara jag fick sluta stressa vart det lite bättre ändå

För mig sitter värsta värken i ögat och som ett band bak över huvudet, näsan blir super täpp och inget hjälper.

Ja, man har ju inget annat val än stå ut ,men det är svårt när man hela tiden känner stess för att man kan bli utringd på jobb och att man ska orka söka jobb dessutom. Just nu orkar jag knappt vara människa visa dagar.

• Lorelei

Är halvtidssjukskriven just nu för liknande. Återkommande migränanfall vilket jag aldrig har annars, svimningsattacker och förlamande trötthet... var inga problem att bli sjukskriven. Har däremot inte fått klartecken från FK eftersom det är under en 3 v period till att börja med och det bara har gått 2 v av dessa så fk är inte inblandade än.

• Anonym (Gravid)
    Lorelei skrev 2007-10-26 14:04:46 följande:
    Är halvtidssjukskriven just nu för liknande. Återkommande migränanfall vilket jag aldrig har annars, svimningsattacker och förlamande trötthet... var inga problem att bli sjukskriven. Har däremot inte fått klartecken från FK eftersom det är under en 3 v period till att börja med och det bara har gått 2 v av dessa så fk är inte inblandade än.
    Håller tummarna att du får igenom den hos Fk sen. Ska beställa en tid på Vc på Måndag, synd bara att våra läkare här inte brukar vara så förstående och mer tycker man får skylla sig själv när man är gravid.
    Tycker du det funkar med halvsjukskrivning? Har svårt att tänka att jag skulle orka jobba ens 50% med den huvudvärk jag har flera dagar i veckan. Man är ju inte människa på nån dag efter ett anfall och jag hinner aldrig piggna till mellan dom just nu.
  • Krodan
    Anonym (Gravid) skrev 2007-10-26 14:09:25 följande:
    Håller tummarna att du får igenom den hos Fk sen. Ska beställa en tid på Vc på Måndag, synd bara att våra läkare här inte brukar vara så förstående och mer tycker man får skylla sig själv när man är gravid.Tycker du det funkar med halvsjukskrivning? Har svårt att tänka att jag skulle orka jobba ens 50% med den huvudvärk jag har flera dagar i veckan. Man är ju inte människa på nån dag efter ett anfall och jag hinner aldrig piggna till mellan dom just nu.
    Min läkare trodde inte på mig, jag bytte bm och tog en helt annan för att träffa en vettig läkare som skickad mig till nevrolog osv... Skönt att träffa nånsom brydde sig.
  • Anonym (en till)

I vilken vecka är du, jag har samma problem med huvudvärk o migrän nu när jag är gravid men jag tycker att det blivit lite bättre .Är nu i v.12, men värst var veckorna 7-11.
    För mig startar det alltid med att det börjar flimmra för ögonen sen kommer huvudvärken

• Lorelei
    Anonym (Gravid) skrev 2007-10-26 14:09:25 följande:
    Håller tummarna att du får igenom den hos Fk sen. Ska beställa en tid på Vc på Måndag, synd bara att våra läkare här inte brukar vara så förstående och mer tycker man får skylla sig själv när man är gravid.Tycker du det funkar med halvsjukskrivning? Har svårt att tänka att jag skulle orka jobba ens 50% med den huvudvärk jag har flera dagar i veckan. Man är ju inte människa på nån dag efter ett anfall och jag hinner aldrig piggna till mellan dom just nu.
    Min huvudvärk utlöses tydligen av ren trötthet och stress så när jag får jobba lite mindre, slipper gå upp 4.45 på morgonen och med andra ord inte blir lika uttröttad så får jag mindre huvudvärk. Det fungerar bra. Jag valde att prova på 50% för de ville sjukskriva mig på heltid först, jag sa nej. Var sjukskriven 100% i 4 veckor i början av grav p.g.a. illamående och trötthet och klättrar på väggarna när jag måste vara hemma på heltid. Mår sämre bara av det. Skulle däremot INTE fixa att jobba mer än 50% just nu så det blir spännande om en vecka när sjukskrivningen tar slut och jag måste prova 100% igen. De sa att jag skulle ringa om jag ville ha det förlängt, jag vill ju verkligen jobba men tvivlar ärligt talat på att jag kommer orka 100% alls under grav med tanke på att jag fortfarande är jättetrött och foglossningen har börjat komma igång redan (v.18).
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (en till) skrev 2007-10-26 14:14:47 följande:
    I vilken vecka är du, jag har samma problem med huvudvärk o migrän nu när jag är gravid men jag tycker att det blivit lite bättre .Är nu i v.12, men värst var veckorna 7-11.För mig startar det alltid med att det börjar flimmra för ögonen sen kommer huvudvärken
    Jag är efter sista mens 7+1 men enligt Vul 6+2 så jag är bara i början. Ska gå på progesteron 6-7 veckot ill iallafall och är det hormonrelaterat som gynläkaren trodde så lär det väl knappast bli bättre under den tiden, fast jag hoppas ju förstås att det är borta i morgonen.
    För min kommer den antingen bara snyggande eller så säger pang och jag får tväront utan nån större förvarning mer än att näsan blir obotligt täpp.
    Jag har inga förvarningar på min migrän annars heller men hade ju hoppas jag skulle slippa den som vid föra graviditeten då jag kanske hade 3 anfall på hela tiden.
  • Anonym (Gravid)
    Krodan skrev 2007-10-26 14:12:32 följande:
    Min läkare trodde inte på mig, jag bytte bm och tog en helt annan för att träffa en vettig läkare som skickad mig till nevrolog osv... Skönt att träffa nånsom brydde sig.

Här har vi bara en Bm som jag inte träffat än och 2-3 läkare. Inte så mycket att välja på tyvärr. Jag hoppas att Bm hjälper mig att få läkarna att förstå ifall jag inte lyckas själv.

Tyvärr så skriver ju inte gynläkarna på sjukhuset ut sjukintyg, det fick jag veta när jag väntade sonen. Dom hänvisade alla såna bekymmer till VC och där är dom ju inte direkt lika insatta på att man kan få såna här och andra bekymmer.

• Alyssa

Ja jag blev sjukskriven för det när jag väntade sonen. Låg hemma däckad med huvudvärk i två månader, inga värktabletter funkade så jag fick extra starka utskrivna av läkaren och han sjukskrev mig.

Det är Jätte jobbigt, jag lider verkligen med dig!!

Lycka till!

• Alyssa

Det var extra starka alvedon läkaren skrev ut åt mig.

• Anonym (Gravid)
    Alyssa skrev 2007-10-26 15:41:22 följande:
    Ja jag blev sjukskriven för det när jag väntade sonen. Låg hemma däckad med huvudvärk i två månader, inga värktabletter funkade så jag fick extra starka utskrivna av läkaren och han sjukskrev mig.Det är Jätte jobbigt, jag lider verkligen med dig!! Lycka till!
    Tack, vi måste nog snart berätta för dom närmaste att jag är gravid igen. Börjar vara svårt att förklara att man ligger däckad av huvudvärk jämnt.
    Vad fick du för värktabletter? Gynläkaren tyckte inte man skulle ta nåt annat än panodil egentligen medans Vc läkaren när jag väntade sonen skrev ut Panocod stt ta vi dom få anfall jag hade då. Pratade med Bm och hon tyckte jag skulle ta dom nu också men man vill ju inte äta dom hela tiden. Är ju rädd om den lilla i magen.
  • Alyssa
    Anonym (Gravid) skrev 2007-10-26 15:46:30 följande:
    Tack, vi måste nog snart berätta för dom närmaste att jag är gravid igen. Börjar vara svårt att förklara att man ligger däckad av huvudvärk jämnt.Vad fick du för värktabletter? Gynläkaren tyckte inte man skulle ta nåt annat än panodil egentligen medans Vc läkaren när jag väntade sonen skrev ut Panocod stt ta vi dom få anfall jag hade då. Pratade med Bm och hon tyckte jag skulle ta dom nu också men man vill ju inte äta dom hela tiden. Är ju rädd om den lilla i magen.
    Jag fick Alvedon, extra starka läkaren sa att de var mildast då jag var gravid istället för att ta andra starkare värktabletter
Svar på tråden Någon som blivit sjukskriven för huvudvärk under graviditet?