• bebbe2005

mullvader!!

Hejsan!
    vi har jätteproblem med mullvader i var trädgard! Vi hinner knappt klippa gräsmattan förrän mullvaden är uppe igen och har grävt ett antal nya hal, sa att jordklumparna stiger upp i höjden! Nu när snön smält sa sticker det redan upp sa manga sma mullvadshögar att jag inte vet vad jag ska ta mig till...
    är det nagon som har nagot bra tips pa hur man kan bli av med dem/Handskas med dem?

• Svar på tråden mullvader!!
  • Gisse the one and only

Sorkar är det du har. Det finns en grej, sorkskrämmare, som finns att köpa som man sticker ner i marken och som avger ett ljud och rörelse som skrämmer bort dom. Den går på batteri och man får ha någr stycken. Finns på bla Bauhaus, Jula, Rusta mfl.

Fungerar faktiskt

• Gisse the one and only

Ja...humant och snällt

Det finns sorkskrämmor som alstrar ljud som får sorkarna att flytta! Fråga i större Garden Centers. En hemmagjort sådan kan vara att man gräver ner öppna petflaskor i sorkgångarna, då vinden blåser så låter de skrämmande för sorkar. De är känsliga för vibrationer i marken, så flitig körning med traktor eller liknande på platser de håller till brukar också hjälpa något. Annars så är inte många Allium- och Fritillaria- (särskilt kejsarkronor) arterna så omtyckta av sorkar, pröva dessa som skyddsväxter bland de mer känsliga sorterna.

• bebbe2005

Tack för tipsen!!! Ska prova PET-flaskorna, later ju mycket intressant faktiskt!

• bebbe2005

förresten, tror dock att det är mullvader - de kallas maulwurf pa tyska i alla fall... hur som helst, vi bor vid en flod, sa antar att de gillar de fuktiga jordklimatet...
    apropa vibrationer - vi bor även bredvid en tagräls och där vibrerar det ju titt som tätt, men de tycks inte bry sig om det - behövs konstant vibration kanske?

Svar på tråden mullvader!!