• Pallas Athena

Gallstensanfall utan gallblåsa!?

Hjälp! För nästan tre år sedan opererade jag bort gallblåsan pga flertalet gallstensanfall. Men idag drabbades jag igen! Både jag och läkaren är säkra på att det är just det.
    Men vad gör man nu? Finns det något att göraför att stoppa anfallen? Jag äter redan lågkolesterolmat och jag har fört matschema men hittar inget mönster!
    Någon som har några råd?
    Är det NÅGON som har varit med om detta???

• Svar på tråden Gallstensanfall utan gallblåsa!?
  • Ex ungue leonem

Ja du har ju gallvägarna kvar.Därför kan du får kramper och gallbesvär.Det som hjälper mig är kramplösande medicin samt att jag till viss del får vara försiktig med vad jag äter

Pallas Athena skrev 2007-10-26 12:45:45 följande:
    Hjälp! För nästan tre år sedan opererade jag bort gallblåsan pga flertalet gallstensanfall. Men idag drabbades jag igen! Både jag och läkaren är säkra på att det är just det.Men vad gör man nu? Finns det något att göraför att stoppa anfallen? Jag äter redan lågkolesterolmat och jag har fört matschema men hittar inget mönster!Någon som har några råd?Är det NÅGON som har varit med om detta???
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Pallas Athena

PoodleMy skrev 2007-10-26 13:08:49 följande:

Ja du har ju gallvägarna kvar.Därför kan du får kramper och gallbesvär.Det som hjälper mig är kramplösande medicin samt att jag till viss del får vara försiktig med vad jag äter
    Jo, visst men vad jag förstod är det ovanligt att fortsätta få det när blåsan är borttagen. T ex så hittar jag nästan ingen information om det på internet.
    Voltaren/diklofenak hjälper inte längre, utan den enda kramplösande jag kan ta är Spasmofen - som gör att jag spyr som en gris och mår så himmelens dåligt att jag är livrädd för att ta dem..
    Hur vet du vad du inte ska äta?
  • Vitvå

Min läkare sa till mig (innan jag opererade bort galllblåsan) att jag fortfarande kunde få anfall även utan och att jag för att undvika det låta bli att äta det som triggade anfallen innan operationen.
    Jag fick i och för sig mina utan att ha ätit något speciellt och ibland mitt på natten men råden var:
    Lagom med fet mat, inga äpplen, skala gurkan om du ska äta gurka, undvika rökt mat och låta bli grön paprika.
    Det är vad jag kommer ihåg just nu.

• Pallas Athena

Vitvå skrev 2007-10-26 15:18:56 följande:

Min läkare sa till mig (innan jag opererade bort galllblåsan) att jag fortfarande kunde få anfall även utan och att jag för att undvika det låta bli att äta det som triggade anfallen innan operationen.Jag fick i och för sig mina utan att ha ätit något speciellt och ibland mitt på natten men råden var:Lagom med fet mat, inga äpplen, skala gurkan om du ska äta gurka, undvika rökt mat och låta bli grön paprika.Det är vad jag kommer ihåg just nu.
    Det är samma för mig. Några gånger utlöstes anfallen av att jag hade hoppat över frukosten! I övrigt finns ingen gemensam faktor.
    Fet mat äter jag inte alls (tål inte rött kött, utan äter mest vegetariskt, men dock utan ost då mina barn är allergiska), äpplen äter jag bara skalade och i paj eller chutney. Barnen kräver skalad gurka, så den är alltid skalad för oss vuxna också.. Rökt mat gillar jag inte och paprika tål jag inte. Så jag tycks ju ändå äta idealiskt för att slippa anfall..?
  • Vitvå

Jag har fått några känningar sen jag opererades (för 3 år sen) och jag har heller inte kunnat sätta dem isamband med något alls..
    Men jag har tur, jag kan ta Voltaren och panodil och sen vänta ut det...
    Spasmofen fick jag under ett vidrig anfall som höll i sig i 5 timmar..jag blev hög. Livet lekte, allt var roligt och härligt och jag såg dubbelt. Dem vill jag slippa ta igen.

Hoppas att det går bra...kram på dig från en "gallkompis"...

• Pallas Athena

Vitvå skrev 2007-10-26 16:06:53 följande:

Jag har fått några känningar sen jag opererades (för 3 år sen) och jag har heller inte kunnat sätta dem isamband med något alls..Men jag har tur, jag kan ta Voltaren och panodil och sen vänta ut det...Spasmofen fick jag under ett vidrig anfall som höll i sig i 5 timmar..jag blev hög. Livet lekte, allt var roligt och härligt och jag såg dubbelt. Dem vill jag slippa ta igen.Hoppas att det går bra...kram på dig från en "gallkompis"...
    Ja, man känner sig lite lullig, ungefär som med lustgas.. Jag önskar att jag "bara" hade haft dina effekter av spasmofen, för vem vill spy frivilligt (förutom bulimiker)?
    Tack för kramen!
  • HelHel

Jag har gallsten och ska opereras om en månad..
    Undrar lite om spasmofen: Tycker det verkar som de flesta får den mot anfallen men inte jag? Voltaren el. Diklofenak hjälper inte ett dugg på mig. Får vänta ut anfallen som kommer lite när som helst, spelar ingen roll vad jag äter.. Rätt jobbigt när man har en 7 månaders att ta hand om.

• vänat

Jag har operetbort gall blåsan för snart ett år sedan har alldrig haft ett enda anfall sedan dess ja om den 13nov blir det ett år. Innan opertionen hade jag anfall minst 5 gånger i veckan nu som sagt inte ett enda anfall

• Pallas Athena

Jamen vafan! Nu har jag precis konstaterat att det är på gång ett NYTT anfall! Jag var bra i några timmar under dagen, efter att jag hade slutat spy och fått sova lite, men det höll bara i sig till eftermiddagen, för då började det komma smygande igen. Jag ville inte tro på det, så jag har förträngt det och bara knaprat vanliga smärtstillande.. Men nu har jag tvingats ta en spasmofen och sitter nu här och väntar på att få spy. I princip. Jag vet ju ATT det kommer, frågan är när och hur länge.. Ska jag behöva spy hela natten för den här skiten? Nu är jag riktigt ledsen och nere och vet inte hur jag ska kunna våga äta någonting alls i fortsättningen..

• Pallas Athena
    HelHel skrev 2007-10-26 21:35:02 följande:
    Jag har gallsten och ska opereras om en månad.. Undrar lite om spasmofen: Tycker det verkar som de flesta får den mot anfallen men inte jag? Voltaren el. Diklofenak hjälper inte ett dugg på mig. Får vänta ut anfallen som kommer lite när som helst, spelar ingen roll vad jag äter.. Rätt jobbigt när man har en 7 månaders att ta hand om.
    Åh, jag förstår det! Jag har en treåring och en sjumånaders, och mina första anfall kom när äldsta bara var två månader gammal! Men be om Spasmofen då? (FAst de är ju inte roliga direkt, men de hjälper mot kramperna iaf!)
Svar på tråden Gallstensanfall utan gallblåsa!?