• sagström

Mathjälp!! Hel rödspätta i ugnen. Hur?

Jag behöver lite hjälp hur man ska tillaga rödspätta.
    Gästerna kommer om två timmar och jag har köpt allt jag ska ha men jag glömde fråga i fiskaffären hur jag ska tillaga spättan.
    Vi åt ofta rödspätta eller piggvar hemma som mamma tillagade hel i ugnen. Jag ska ha pressad potatis, skirat smör och riven pepparot till men jag vet inte hur varmt och hur länge jag ska ha inne fisken. Inte heller om det behövs nåt vatten eller kryddor.

Vore så otroligt tacksam hur jag ska tillaga den (har googlat en stund utan framgång).
    det är en hel spätta på ca 1,2 kg jag har.

• Svar på tråden Mathjälp!! Hel rödspätta i ugnen. Hur?
  • KarJac

Fiskfiléer av bland annat spätta:
    Sätt ugnen på 90-125°. Fräs lite hackad lök i en traktörpanna eller en låg vid kastrull. Slå på vatten och vitt vin, så att botten täcks. Lägg i fiskfiléerna, salta och lägg på ett lock. Låt koka upp på spisen och koka sedan klart i ugnen. Använder man en ugnsfast form kan man koka upp vatten, vin och fräst lök och slå det över fisken i formen. Koka sedan färdigt i ugnen. Det tar 5 – 6 minuter för tunna filéer, 10 – 15 för tjocka. Använd kokspadet till såsen.

I am not bound to please thee with my answers.
  • sagström

MaddeMamman: Tack!! Det var precis så jag hade tänkt. Hade för mig att det var på 100 gr.

• MaddeMamman

då föreslår jag att du skär bort det och tar ur inälvor och sköljer den rikligt och sedan följer receptet du fick i länken

Svar på tråden Mathjälp!! Hel rödspätta i ugnen. Hur?