• Unika

Andedräkt luktar aceton.

Hej.

Min 7-månaders son luktar lite acetonliknande när han andas. Inte så markant, men ändock... Någon som känner igen och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Andedräkt luktar aceton.
  • suede

Min bebbe luktade aceton när han var nyfödd. de sa att det var för att han inte åt så bra (alltså mjölken hade inte runnit till)

• Unika

Nej, han verkar kry i alla fall.

• mamma30

Vad jag tänkte på var att om man inte fått i sig tillräckligt med vätska vid t.ex magsjuka,så kan man lukta lite ur munnen.
    Men det var ju skönt att han är frisk!

• Fluffisarna

Vet att min 2 månaders oxå kan ha en lätt acetondoft på sin andedräkt! Vet att jag läst om det någonstanns, men minns inte vad det stod. Hon är oxå pigg då jag kännt det, så jag antar att det inte ska vara någon fara, men tala gärna om ifall då hör något negativt om det!!

• Norrlandsmorsan

Oj ...

Det kan vara sockersjuka ...

Kolla med BVC snarast

• J o Js mamma

Som mamma30 skrev, så kan man lukta aceton ur munnen vid uttorkning. Ge honom vatten, så kan du ju utesluta det iallafall!

• Fluffisarna

Hm... Meja har haft diarré, så visst kan det vara det!! Ska nog amma oftare!!!!!

• salj00

Min lilla tjej luktade också aceton när hon var ett par veckor och det var för att hon inte fick i sig tillräckligt med mat och började tappa i vikt.

• Aquilon

Som ovanstående skriver - svält ger acetondoft. Det är när kroppen tvingas leva på enbart fettreserver och inte har några kolhydrater att ta av.
    En nydebuterad diabes kan ge samma sak men då vanligen i kombination med trötthet och törst.

• Marlene

ja jag har för mig att om man får i sig för lite näring så kan det lukta aceton... och om man har diabetes.

• ullis79

Oj... Thindra luktar lite så ju...
    Trodde det var nu när tänderna kommer att det kanske blir lite inflammation i munnen eller liknande.
    Hon både äter en massa å dricker ännu mer...
    Luktade likadant när de 2 första tänderna kom.
    Får väl ge henne ännu mer att dricka då, om det nu går.

• Unika

Jag ringde BVC och sköterskan sa att jag skulle hålla koll på honom så att han inte blir ovanligt slö eller okontaktbar, och sedan skulle vi höras på fredag igen. Om det inte är bättre då så antar jag att de vill kolla upp det. Hon sa att acetonlukt är ett tecken på diabetes - men i vanliga fall är det inte det första tecknet. Utan det brukar följa på viktnedgång.

Han går upp bra i vikt så svält lär det inte vara. Men jag tycker att han har kissat mindre än vanligt så jag ska absolut ge honom ordentligt med vätska.

Vill inte att min lilla älskling ska vara sjuk...

Tack för era råd!

• Sara K

Så kan det lukta om min dotters napp när hon sugit på den!! Trodde det var nappen som luktade när den lixom blev mjuk och "insugen"! Om det luktar från andedräkten oxå har jag inte reflekterat över..
    Hon äter bra, och går upp i vikt men jag kanske ska försöka amma oftare iallafall då!
    Hu, hoppas det inte är diabetes!

• Unika

Använder hon latexnapp eller silikonnapp?

• Karin82

Tack TS för denna tråd, min lillkille dricker enormt mkt men när han har feber så luktar han lika som ni beskriver, men jag tycker mer att det är som en lim doft.
    Han har diare och kräkningar nu och doften e tillbaka. Jag nämnde detta för sjuksköterskan och läkaren när vi var där. Men de sa att de inte visste vad det kunde vara!?
    Tack alla för era svar till TS, nu har jag en hum om vad det kan vara!!!

• Sara K

Unika: Latexnapp har hon. Vad tänker du på?

• Unika

Sara K - jag tänkte att du kanske kunde vara nåt på spåren med nappen. Men vi använder silikonnapp.

Hur som helst så tror jag trots allt att ni som föreslog svält/uttorkning faktiskt hade rätt i det här fallet. Jag gav honom mer mat och vatten än vanligt igår - och idag luktar han inte längre... Undrar bara vart detta ska sluta med tanke på att han ligger några kurvor över snittet redan nu.

BVC ville att jag skulle ringa igen imorgon, så jag får väl se vad de säger då.

Svar på tråden Andedräkt luktar aceton.