• Anonym

Om hon vägrar betala underhåll?

Vad gör man om mamman vägrar betala underhåll?

• Svar på tråden Om hon vägrar betala underhåll?
  • Anonym (skyldig)

Hon kan inte vägra. Hon är skyldig att betala om barnet bor hos pappan. Det bör gå genom försäkringskassan, för att undvika strul...

• Anonym (skyldig)

Man behöver inte stämma. Det räcker att prata med försäkringskassan, så hjälper de.

• Anonym

Hon anser att pappan är försörjningsskyldig för familjen, även efter att de separerat. Han ska försörja barnen precis som när de bodde ihop.
    Två barn, inte en krona får han från henne.

• Dofilus

TS: Vad hon anser spelar nog inte så stor roll. Underhåll är inget man kan välja att inte betala bara för att man inte känner för det.

• Anonym

Okej, då kontaktar vi FK då. Vilka belopp kan hon bli skyldig att betala? Eller vad får man från FK? Är det samma?

• Anonym (skyldig)

1273 kr månad..

• Anonym (:::)
    Anonym skrev 2007-10-26 22:06:40 följande:
    Okej, då kontaktar vi FK då. Vilka belopp kan hon bli skyldig att betala? Eller vad får man från FK? Är det samma?
    Det beror på hur mycket barnen bor hos vardera föräldern till att börja med.

Det låter som om barnen bor hos pappan. Hur många dagar per månad bor barnen hos mamman?

Grundsiffran för underhållsstöd från FK är 1273:-/barn och månad. Avdrag får göras med 1/40-del för varje dygn barnet är hos mamman (om barnet är minst 6 dagar på en månad eller minst 5 dagar i sträck hos mamman). FK betalar ut till pappan och sedan kräver de in pengar från mamman. Hur mycket mamman måste betala tillbaka till FK beror på hennes inkomst. Poängen i det hela är att barnen får pengarna samtidigt som en fattig förälder inte behöver betala mer än den har råd till.
  • Anonym

Anonym (:::) skrev 2007-10-26 22:20:26 följande:

Det beror på hur mycket barnen bor hos vardera föräldern till att börja med.Det låter som om barnen bor hos pappan. Hur många dagar per månad bor barnen hos mamman?Grundsiffran för underhållsstöd från FK är 1273:-/barn och månad. Avdrag får göras med 1/40-del för varje dygn barnet är hos mamman (om barnet är minst 6 dagar på en månad eller minst 5 dagar i sträck hos mamman). FK betalar ut till pappan och sedan kräver de in pengar från mamman. Hur mycket mamman måste betala tillbaka till FK beror på hennes inkomst. Poängen i det hela är att barnen får pengarna samtidigt som en fattig förälder inte behöver betala mer än den har råd till.
    Okej tack.

4 dagar per månad är barnen hos mamman.
  • Jessie 85

hur många barn har ni om jag inte har fel för mig så 3 st och uppåt får man även flerbarnstilläg

• Anonym (:::)

Jessie 85 skrev 2007-10-28 00:33:54 följande:

hur många barn har ni om jag inte har fel för mig så 3 st och uppåt får man även flerbarnstilläg
    Man får flerbarnstillägg fr.o.m. andra barnet på barnbidraget. Men det finns inget flerbarnstillägg på underhållsstödet.
  • Dofilus

Är det inte från 4:e barnet man får flerbarnstillägg på barnbidraget? Vi är 3 syskon och jag har aldrig hört att vi fått det tillägget.

• Anonym

Tidigare var det så, men det ändrades för något år sedan till att gälla från det andra barnet.

Dofilus skrev 2007-10-28 19:52:33 följande:
    Är det inte från 4:e barnet man får flerbarnstillägg på barnbidraget? Vi är 3 syskon och jag har aldrig hört att vi fått det tillägget.
  • Jessie 85

Ville bara påpeka de om ts kanske inte viste att man kunde få de tror dom ändrade antalet barn samtidigt som dom höjde barn och underhållsbidraget

Svar på tråden Om hon vägrar betala underhåll?