• Anonym

Kan man verkligen bli tvingad

att jobba övertid? har jobbat 40 timmar/vecka men nu är vi beordrade att jobba 10-15 timmars övertid varje vecka. Kan dom verkligen tvinga oss till det?

• Svar på tråden Kan man verkligen bli tvingad
  • Anonym

Beror på vad facket säger...

Och vad et är för jobb, vad jobbar du med?

Tänk på pengarna istället

• Anonym

Vad säger facket, kollektivavtalet?

• Anonym

upp till 250 timmar per år tror jag de har rätt att beordra om jag inte har helt fel.

• TheCoopers

Låter för mig orimligt att en arbetsgivare skulle kunna tvinga ngn till att jobba så pass mycket övertid ...
    Om det nu inte skulle stå med på anställningsavtalet , vilket jag betvivlar .

och hur ska de rent praktiskt kunna tvinga er ? Ska de sparka er om ni inte gå med på det ? ... Nej ... låter inte möjligt ..

Hör med facket ..

I'm the me I choose to be ...
  • MamaKajsa

Anställda som arbetar övertid får övertidsersättning. En anställd får maximalt arbeta 200 timmar i övertid per år, 50 timmar per kalendermånad eller 48 timmar per fyra veckors period. Övertidsersättning regleras i kollektivavtal och i överenskommelser mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Anonym

är ett privat företag och ALLA är beordrade att jobba den övertiden varje vecka nu. Det där med 11 timmars regel gäller det alla jobb?

• lotfix

vissa har ju despans ang 11 timmar regeln.
    vi har det i hemtjänsten

• Anonym

klart jag tänker på pengarna men jag har ju en familj också. Barnen kan ju inte vara på förskolan kvällar och helger så det blir ju svårt att lösa. Dessutom är det ju väldigt jobbigt att jobba så mycket och sedan vara pigg och glad hemma med barn och familj.

Svar på tråden Kan man verkligen bli tvingad