• Princesscake

Två frågor: föda i vatten & hur lång tid tar det att föda?

Detta är två saker jag länge har funderat på
    Är det vanligt att man föder i vattnet? Varför gör man det? Har det några fördelar?

Andra frågan: När man säger att ens förlossning tog si och så många timmar, hur menar man då? Räknar man från första värken eller från det att barnet verkligen börjar komma ut?

Nyfiken :)

• Svar på tråden Två frågor: föda i vatten & hur lång tid tar det att föda?
  • zaaga

Fråga 1: föda i vatten är inte längre tillåtet i Sverige. Om jag inte minns fel så gick det snett för någon och det kunde inte uteslutas att vattenfödseln påverkat. Men det är i alla fall inte tillåtet längre. Kanske någon annan kommer ihåg varför?

Fråga 2: Hur lång tid och hur man räknar tror jag är ganska personligt! Det vanligaste kanske är att man räknar från när man förstod att allt var på G.

• 1Moonlight1

Jag räknade med då jag kom in till förlossningen till barnet va ute.

• 1Moonlight1

Jag räknade med då jag kom in till förlossningen till barnet va ute.

• NattravN

Jag räknade från första "riktiga" värken (då jag fattade att det var på riktigt) andra gången o första från när vattnet gick.

• TittiBoppe

Fråga 1 vet jag inte.

Fråga 2 Jag räknade från när vattnet gick för det var då förloppet började för mig. Annars hade jag nog räknat från första värken (hade kanske en värk i sömnen innan vattnet gick eftersom jag vaknade innan).

• lover

fråga 1:det är ej tillåtet att föda i vatten som zagga nämde.

fråga 2:jag räknar från den stunden då dem riktiga värkarna sätter igång/då man fattar att det verkligen är på g

• AnnaGBG

Jag räknade från första värken ( vattnet gick 2 timmar innan iofs ).

Med barn nr 2 räknade jag från första "onda" värken ( då hade jag kanske haft små mesvärkar i 1 timma före )

Det där med vattnet vet jag inte...har aldrig kännts aktuellt att föda barn under vatten för min del

• Kattflickan

Kan det vara så att man inte får föda i vatten eftersom det kan innebära en viss infektionsrisk? För på vissa ställen avråder de väl en från att bada i badkar efter att fostervattnet har gått?

• Cattapult

jo det har jag läst bade här och pa andra forum

infektionsrisken tillater det inte i sverige

• tösmamma

jag hade för mig på fråga ett att det hade hänt dödsfall..då bebisen tar första andtaget under vatten och drunknar.. men jag vet inte kan ha fel..men jag vet att man inte får föda så i Sverige längre..

från första värken till bebisen är ute...

• PiceaX

Så länge badvattnet är rent är det ingen fara om barnet drar ner det i lungorna. Moderkakan lossnar ju inte i samma sekund som barnet kommer ut, så man har en stund på sig att lyfta barnet ur vattnet innan syretillförseln slutar. Men det var förmodligen just så att det inte var rent den gången barnet dog, nån äcklig sjukhusbakterie, eller mekonium eller nåt, kanske? Vill man föda i vatten nu får man föda hemma, och det förekommer ju även om det är ovanligt. Föreningen föda hemma köpte en förlossningspool i våras som de hyr ut, och den lär vara bokad hela tiden efter vad jag har hört.

Svar på tråden Två frågor: föda i vatten & hur lång tid tar det att föda?