• Anonym (ryys)

Telefontrakasserier

Usch. Får då och då samtal från hemligt nummer med folk som låter hotfulla. Vet inte om det är en och samma som ringer eller om det är olika. Har anledning att vara lite orolig, då jag just varit målsägande i en misshandelsrättegång och jag känner mig inte trygg... Ska jag anmäla och isåfall, kan polisen göra något? Har hört att de typ aldrig kan styrka brott eller liknande, så det känns rätt meningslöst... Någon som har något tips? Jag ska skaffa skyddat nummer själv.

• Svar på tråden Telefontrakasserier
  • Anonym

Du ska ringa polis och anmäla samtalen! Polisen kan i sin tur sen kolla upp vem/vilka de är som har ringt samtalen.

• Anonym (polisanst)

Är det frågan om "övergrepp i rättsak", dvs att den du anmält vill att du ska ta tillbaka din anmälan, ja då ska du definitivt ringa och anmäla! Det är inte säkert att polisen spårar vem det är som ringt, framförallt inte om det är frågan om ett vanligt ofredande (missförstå inte, det är så många som är drabbade att det är en omöjlighet), men som sagt är det den du anmält eller dennes bekanta, så ring polisen och be om hjälp att spåra i bevisningssyfte!

• Vickan I

Du skall absolut kontakta polis. Om inte något kan utredas i saken just nu, så vet man ändå inte vad som händer framöver.

Har du möjlighet att spela in samtalen? Om inte så dokumentera noga när de ringer, datum, klockslag, skriv ned vad dem säger osv. Detta är mycket bra att kunna lägga till en anmälan.

Uttalar de tydliga hot mot dig som du blir rädd av? I sådanfall kan du göra en anmälan om olaga hot alternativt övergrepp i rättsak om du tror att samtalen rings för att hindra dig från att uttala dig i rättsalen eller på annat sätt medverka i utredningen.

Men kontakta polis ohc diskutera saken. Man har alltid rätt att göra en anmälan och det är mycket bra att det finns dokumenterat med en anmälan sedan innan om du ev kommer på vem det är som ringer. Är brottet att anse som tillräckligt allvarligt kan polis få beslut av rätten att spåra samtalen.

Svar på tråden Telefontrakasserier