• aster

Vad embryot får i sig via gulesäcken..?

Hej!
    Jag har i flera trådar läst resonemang om hur känsligt fostret är för vad modern får i sig innan moderkakan har utvecklats. Vissa verkar tro att alkoholförtäring inte kan påverka embryot innan en viss vecka, eftersom alkoholen bara kan nå fostret via moderkakan. Stämmer verkligen detta, finns det någon barriär som skyddar embryot från den promille alkohol som finns i mammans blod?
    Jag vet att fostret under denna period får sin näring från gulesäcken, men gulesäcken bildas ju faktiskt ur mammans kropp, det är ju ingen liten matsäck som spermien har på ryggen.
    Jag läste i en tråd om en gravid som trodde att hennes embryo inte ens fick syre ur hennes blod. Var skulle syret i så fall komma ifrån, undrar jag!

Jag är inte ute efter att skuldbelägga någon, utan är helt enkelt intresserad av hur det fungerar, så låt mig veta!

• Svar på tråden Vad embryot får i sig via gulesäcken..?
  • Syth

Villl också få klarhet i det här! Och i vilken vecka börjar fostret få näring via navelsträngsbuffé?

*Puff puff*

• Kalinka

Mycket vettig fråga om det där med gulesäcken. Jag säger att gulesäcken ju inte är en del av kvinnans kropp, utan utgår från fostret, men i min embryologibok (som flera läkarutbildningar använder) står det i alla fall att med tanke på att det är så känsligt med bla hjärnans utveckling, och man inte kan säga hur mycket som går över till fostret under tidig graviditet, ska man undvika alkohol även under de två veckorna mellan ägglossning och BIM. Samtidigt finns det studier som tyder på att ett halvt glas vin om dagen INTE leder till ökade fosterskador, även tidigt under graviditeten.

Gulesäcken bildas alltså INTE ur mammans kropp, utan bildas av fostrets egna celler.

Mitt svar (men jag är ju ingen embryolog), är att man i nuläget inte vet hur mycket som passerar över, eller hur tidigt. Det är svårt att bedriva forskning angående detta på ett etiskt riktigt sätt (vem vill bli lottad till gruppen som äter/dricker skadliga saker?). Sannolikt varierar det också från kvinna till kvinna, och från graviditet till graviditet. Man brukar säga att moderkakan i alla fall har tagit över helt från v 12.

Så jag kan inte ge dig något enkelt svar, som det är med så mycket annat inom medicinsk vetenskap.

• aster

Tack för svaret Kalinka. Jag förstår vad du menar med att gulesäcken bildas av fostrets celler. Dock måste ju de få näring ur mammans kropp för att kunna dela sig. Glukos, vatten och syre åtminstone...

Gärna mer svar och teorier!

Svar på tråden Vad embryot får i sig via gulesäcken..?