• april79

Min son (5 v.) hes när han gråter och täppt i näsan... förkylning på gång? Behöver man oroa sig?

Min son som är 5 v gammal verkar vara förkyld, täppt i näsan och hes när han gråter (vet dock ej om detta har att göra med förkylningen). Behöver man oroa sig för något konstigt virus med tanke på hesheten eller är detta helt normalt?? Första förkylningen... känner mig lite sjåpig, men känner mig så handfallen med första barnet och när det är så litet... Dessutom sover han på mage eftersom att han inte kan sova på rygg och jag undrar om det är fara med andningen då. Ska höra med BVC på måndag, men svara gärna ni som har erfarenhet! Han har förresten inte feber ännu.

• Svar på tråden Min son (5 v.) hes när han gråter och täppt i näsan... förkylning på gång? Behöver man oroa sig?
  • ischa

Du är inte sjåpig! Klart man blir orolig, första barnet och allt!
    Skaffa koksaltnäsdroppar, Renässans heter de, på Apoteket. Försök att prova med att han får ligga på sidan. Båda mina barn har gjort det. Stötta upp honom med en kudde, men bylsa inte på med för mycket täcken och kuddar.
    Försök att höja vid huvudändan, så får han lättare att andas.
    Finns nässug på apoteket att köpa också. Tror att det går att använda på så små barn, men du kan fråga för säkerhetsskull.

Hoppas han kryar på sig!!

• kaslin

kunde inte ha sakt bättre än ischa..

det finns ju något som heter RS virus som brukar oftas starta mellan sep-okt ända till våren,alla barn som född denna tid kan smittas av RS virus..

Nu är ju han förkyld bara o lite hes,Du ska alltid ringa till sjuk vårds upplysningen o råd fråga dom fast vi oxå kan svara så kan det vara bra att dom får ta dina uppgitfer och på det sättet ser dom att du har ringt tyill dom om det skull bli akut..

RS virus är ett infektion som lätt kan drabbas dom ny födda o bebisar i små åldrar..
    symtom kan du hitta på nättet,vill inte ge dig fel information men om jag kommer i håg rätt så blir dom jätte snoriga o det kan vara tjock,grön aktig snor,feber,låter krasslig i lugorna,lätt att lyssna ta upp barne o lägg örat mot bröst korgen o sen gör du samma sak bakom vid ryggen..

ring om du känner dig orolig..

kram minna..

• HjärtePrinsen Filip06
    MM RS är farligt för små barn min fick ett RS vacin när han hade kommt till världen. inget o leka med.. färsta fall kan så små bebisar dö!
    Det är alltså en relativt vanlig förkylning för oss äldre och äldre barn från 1½år o uppåt..
    men som sagt ring om du är orolig.
    vet att på vårat sjukhus här i skövde ger läkarna de som en säkerhetsåtgerd. men de är barn som är förtidigt födda och med hjärtfel vilket min son har o är. nu ska min son få influensavacinet med för den delen..

Lycka till ha de gott...
    *Livet gör en starkare, Filip du är min bästa lycka som finns*
  • april79

Stort TACK för era svar! Hoppas verkligen inte att det är ett RS-virus på gång... det låter ju helt fruktansvärt. Att man inte får information om det här innan man åker hem från BB?! Men än så länge tycker jag inte att han är så sjuk att jag behöver åka in och kolla. Får hålla ögonen öppna bara. Har ringt sjukvårdsrådgivningen också och hört mig för lite mer och tydligen så skyddas spädbarn inte mot just detta virus när det ammar. Jag avvaktar och hoppas på det bästa!

• Bal

Precis så var det med min son född 8/8. Han är fortfarande täppt, men hesheten är borta. Gav koksalt-droppar o försökte peta ut de värsta busarna så att han kunde andas ordentligt på natten.

Svar på tråden Min son (5 v.) hes när han gråter och täppt i näsan... förkylning på gång? Behöver man oroa sig?