• Apif

Bli förkyld av kyla?

sonen vägrar ha täcke eller filt på sig när han sover, så därför brukar vi (jag) klä på honom ordentligt innan han ska lägga sig. två långärmade tröjor och inga pyjamasbyxor utan mjukisbyxor och tjocka strumpor.. men igår kväll nattade maken sonen (jag var inte hemma) och sonen hade bara långärmad body och ärmarna var halvt uppe!!!! jag tänkte inte på det då jag kom hem, trodde maken hade ordnat saken.... men nu verkar sonen snorig IGEN.. verkar som att han börjar bli förkyld igen.. han blev precis frisk
    kan det vara pga för lite kläder?? jag är pissförbannad på maken nu iaf.. att han inte har fattat vid det här läget att han ska ha mycke tröjor!!!!!!!!!! dumma karl!

• Svar på tråden Bli förkyld av kyla?
  • Tygtiiger

Förkylning beror på virus och inte kyla.
    Men om man blir nedkyld fungerar immunförsvaret sämre - man får sämre blodflöde i de yttre delarna av kroppen etc. Men att sova lite kallt låter inte som om det skulle orsaka en förkylning, tycker jag

• blonde redhead

Nej man blir inte förkyld av kyla. Däremot så ska ni passa er så han inte blir för varm på nätterna. det låter som väldigt mycket kläder på honom, för mycket värme är inte bra när dom sover.

• Apif
    Tygtiiger skrev 2007-10-27 08:24:25 följande:
    Förkylning beror på virus och inte kyla. Men om man blir nedkyld fungerar immunförsvaret sämre - man får sämre blodflöde i de yttre delarna av kroppen etc. Men att sova lite kallt låter inte som om det skulle orsaka en förkylning, tycker jag
    ok då vet jag! :)
  • Cecci78

vad har ni för temperatur i sovrummet?

• Apif

blonde redhead skrev 2007-10-27 08:29:16 följande:

Nej man blir inte förkyld av kyla. Däremot så ska ni passa er så han inte blir för varm på nätterna. det låter som väldigt mycket kläder på honom, för mycket värme är inte bra när dom sover.
    hemma är det svinkallt på nätterna! vi bor i bostadsrätt och de snålar med värmen + att det är någonslags tvärdrag ibland och man känner att det blåser inomhus. eller man känner frisk, kall luft komma
    på sommrarna är det inte lika kallt och han har självklart inte massa kläder då :)
  • Apif
    Cecci78 skrev 2007-10-27 08:42:42 följande:
    vad har ni för temperatur i sovrummet?
    det har jag inte tänkt på! ska leta fram termometern och kolla inatt. tack för tipset!
  • Cecci78

i alla fall i hyresrätt har man rätt att få minst 18 grader på nätterna och då tycker jag att det skulle rcäcka med en vanlig pyjamas (om ni inte har tvärdrag)

• Apif
    Cecci78 skrev 2007-10-27 08:47:48 följande:
    i alla fall i hyresrätt har man rätt att få minst 18 grader på nätterna och då tycker jag att det skulle rcäcka med en vanlig pyjamas (om ni inte har tvärdrag)
    det har vi. skrev i inlägg 5
  • majja25

Man blir inte sjuk av frisk luft!!! man blir sjuk av bakterierna... Kanske ska testa att lägga ett tjockt täcke eller fleecefilt under honom och pyjamas men öppet fönster. ju varmare det är desto bättre frodas bakterierna....

Tänk dig att han varit uppe och lekt hela dagen så pälsar du på honom, var det nu var han hade...

Det blir säkert en 40 grader närmast kroppen.. Alla bakterier har världens fest... heeeela natten!

Det är bättre att det är lite svalt när han sover. då sover man dessutom bättre!

Testa!!!

• lilla my2

OJ va mycket kläder ditt barn har när han ska sova! Alldeles för mycket!

Köp en långärmad bomulls pyjamas med "fötter" på - det räcker gott och väl!!!!

Försök dock att göra det dragfritt för honom, för drag är aldrig bra!

• Cecci78
    Apif skrev 2007-10-27 09:00:31 följande:
    det har vi. skrev i inlägg 5
    tänkte mer på tvärdrag med öppna fönster
  • Apif

vi har stängt överallt men jag tror det kommer från ytterdörren. och fönsterlisterna är inte så jättetäta

majja25

ska jag öppna fönstret nu också nu när det är svinkallt ute??
    låter inte så jätte klokt. på sommaren går det ju men inte nu

• Cecci78
    Apif skrev 2007-10-28 08:35:09 följande:
    vi har stängt överallt men jag tror det kommer från ytterdörren. och fönsterlisterna är inte så jättetätamajja25ska jag öppna fönstret nu också nu när det är svinkallt ute??låter inte så jätte klokt. på sommaren går det ju men inte nu
    kommer det in tillräckligt med luft genom ventiler o fönster så ser jag ingen anledning att ha fönstrena öppna mer än kanske för att vädra ut en kortare stund. Är huset äldre och har sk självdrag som ventilationssystem så får inte fönster mm vara för täta eftersom ventilationen slutar fungera då
  • gormisen

Ts: detta är lite ot, men jag kan inte låta bli...

Jag bor i en Bf, där jag är ordf. Vi har haft problem med värmen och därför har jag kollat upp vad som gäller. Du har rätt till en behaglig inomhus temperatur. Är det så att huset "snålar" påpeka för din styrelse att ni äger huset TILLSAMMANS, och du har rätt till värme, eller iaf att vara med om att besluta om ni inte ska ha det! Tätning av dörrar och lister står vanligtvis lägenhetsägaren för. Man ska inte behöva frysa i sin lägenhet 2007!

Svar på tråden Bli förkyld av kyla?