• mamma mys

graviditets flytningar.....hur ska dom se ut???(äckligt)

detta är min 3dje graviditet..o jag har aldrig ägnat en tanke åt dessa flytningar man får...men nu pga omständigheterna med min förra graviditet så granskar jag allt som händer med min kropp.....så hur ska egentlige flytningarna se ut????mina är typ lite gulaktiga vilket man ser om jag har vita trosor...ibland kommer det typ som lite mer vätskiga o ibland är det lite tjockare så det nästan blir som lite klumpar o så som man kan torka bort från trosorna med papper...nästan lite snor konsistens....typ....vad är egentligen normalt???om man läser om det så står det ju bara att man ska var uppmärkasam om dom blir vita o tjocka...men fattar ingenting...

• Svar på tråden graviditets flytningar.....hur ska dom se ut???(äckligt)
  • StoraD

hej, mina varierar också... men det är mkt! men vad är detta att man ska vara uppmärksam på om de vita och tjocka? det har jag aldrig hört!

• mamma mys

ja att det kan tyda på infektion...det finns många olika infektioner som man ska vara uppmärkasam på..men till saken hör att jag sa opereras då dom ska sätta cerklage o då bör man inte ha nån infektion..även om dom tar en odling så vill man ju veta om dessa flytningar är normala...

• StoraD

jaa, men du då brukar de nog lukta rätt illa flytningarna, det är ett tecken på infektion! hoppas det går bra med allt, lycka till!

• Bobbenn

Jag har MASSOR! ibland måste jag byta trosor för det känns som jag kissat på mig

♥♥♥♥JAG HAR EN BEBIS I MAGEN!!!♥♥♥♥
  • Hallontårta

Flytningar varierar mycket under en graviditet, både i mängd och utseende. Men det är rätt svårt för oss att sätta en diagnos om du skulle ha en infektion eller inte, prata med din bm?

• Bobbenn

Luktar dom inte illa eller är gröna till färgen är det ingen fara

• Perniilla

Jag har väldigt mycket flytningar, det är ofta vitt/gulaktigt, men ibland är det även lite grönaktigt och grynigt. Det brukar lukta sur fil eller nåt sånt.. Kan det bero på nån slags infektion? Och vad kan man göra åt det? Ska till bm nån gång nästa vecka, men kanske är nån här som vet?

• Bobbenn
    Perniilla skrev 2007-10-29 00:48:21 följande:
    Jag har väldigt mycket flytningar, det är ofta vitt/gulaktigt, men ibland är det även lite grönaktigt och grynigt. Det brukar lukta sur fil eller nåt sånt.. Kan det bero på nån slags infektion? Och vad kan man göra åt det? Ska till bm nån gång nästa vecka, men kanske är nån här som vet?
    Svamp?
  • anneliesb

Bakteriell vaginos låter det som, prata med dem å så får du nog en AB recept.

• Perniilla

Jag har läst att om man har lite grå/gröna flytningar, så kan det vara bebisen som bajsat och det tyder på att bebisen inte mår bra. Kan det stämma? Är i v 25 nu och har mest gula tjocka flytningar, men ibland har jag gröngråaktiga som är annan konsistens än de gulaktiga..

• MajaMärta

Jag har hittat nedan text från BM på nätet:
    "Så länge flytningarna är vita och tunnflytande- eller gulaktiga när de har torkat - är allt förmodligen som det ska. Men hormonerna som flödar under graviditeten kan få bakterierna i slidan att växa till sig, vilket kan ge upphov till svampinfektioner. Symptom: tjocka kesoliknande flytningar ibland något rosa, sveda, klåda och irritation kring vulva. Det är mycket vanligt och behandlas m. receptfritt läkemedel från apoteket."

Kesoliknande låter som en bra beskrivning för mig, ser ut lite som aningen löskokt äggvita. Inte alls som en flytning. Någon annan som känner igen det och kanske gått till Apoteket? Jag ringde min klinik (ska dit om två veckor) och hon tyckte jag skulle avvakta, särskilt som jag inte har klåda eller andra besvär. Behöver inte vara svamp e dy utan kan tydligen vara "vanliga" flytningar i samband med graviditet. Men konstigt ser det ju ut med dessa små klumpar, nästan som kvarglömt, lite blött och klumpigt toapapper...

• Perniilla

Majamärta, det är ungefär samma för mig, jag var hos min bm idag, och hon sa att jag antingen ska testa pevaryl på apoteket, eller köpa nån fil som börjar på D och föra upp det i slidan. Om jag ska köpa filen så ska jag smeta in det på utsidan och lite på insidan, innan jag ska sova ska jag föra in en del fil i slidan då det stannar kvar där under natten, eftersom att man ligger ner..du kan ju testa det..

• MajaMärta

Perniilla: har du också klumpar alltså? Har aldrig sett liknande men all info jag hittar på nätet säger att det är en svampinfektion. Ringer ev BM igen nästa vecka, annars avvaktar jag väl till besöket som hon sa.

• saris

Mina var vita och cremiga och lukta satan ibland. Efter ett tag blev det så besvärande att jag pratade med bm som skickade mig till läkare som tog odlingar och det konstaterades att jag hade en infektion och fick antibiotika, nu är det helt bra och flytningarna har minskat drastiskt.

• Perniilla

MajaMärta, jag har också klumpar..min bm sa bara att ja skulle testa filen eller pevaryl, inte att ja behöver träffa läkare..

Svar på tråden graviditets flytningar.....hur ska dom se ut???(äckligt)