• Odessa

Muffinsrecept? Ett bra, vanligt grundrecept sökes!

Jag är inte alls bra på att baka, men nu vill jag och dottern baka muffins. Vi har gjort det ett par gånger, med varierande resultat.

Är på jakt efter ett BRA recept som garanterat funkar. Sist blev muffinsena torra och platta (gjorde precis som i receptet jag hittade på internet). Nu när jag letar så hittar man många olika varianter, det kan skilja 150 gram på smörmängden tex.

Ett recept, ett recept, mitt kungarike för ett recept!

• Svar på tråden Muffinsrecept? Ett bra, vanligt grundrecept sökes!
  • hmmhmm

jag brukar köra vanligt sockerkaksrecept.... har alltid blivit kanon :)

• Odessa

*host* Då skulle du smaka mina försök till att göra sockerkaka, haha.

hmmhmm skrev 2007-10-27 11:46:01 följande:
    jag brukar köra vanligt sockerkaksrecept.... har alltid blivit kanon :)
  • Odessa

Provade ditt förslag på recept, de är inne i ugnen precis och det ser lovande ut än så länge! *dreggel*

Jesster skrev 2007-10-27 11:43:36 följande:
    Jag har haft samma problem I.a.f. tills jag prova Leilas recept som fungerade skitbra!tv4.se/matodryck/leilabakar/549015.html
  • Kristin24

glömde säga att jag gör dubbel smet för att det ska bli många stora muffins eller sockerkaka.

Go och glad Kexchoklad
  • Odessa

Åh, det provar vi nästa gång! Tack! Jag är verkligen superdålig på att baka men nu när jag är gravid har jag plötsligt blivit så huslig.

Kristin24 skrev 2007-10-27 13:01:06 följande:
    www.ica.se/FrontServlet&state=re...gjorde detta idag...de blir så goda...men jag hade i en extra dl vatten så smeten inte är så tjock, då blir även muffisarna/sockerkakan fluffigare.bra om man har för lite mjölk hemma med 
  • IJAM

Hej!

Muffins

125g smör/margarin
    2dl strösocker
    2 ägg
    1tsk vaniljsocker
    2tsk bakpulver
    4,5dl vetemjöl
    1,5dl mjölk

Rör socker och margarin pösigt, tillsätt 1 ägg i taget.Blanda alla torra ingredienser och tillsätt lite i taget omväxlande med mjölken. Klicka smeten i formar och grädda 15-20 min i 200*.

Jag använder en mufinsplåt och lägger bullformar i hålen. Då blir det 12 st höga och fina.

Frosting

2 äggvitor och 350g florsocker vispas med elvisp.

Om du vill ha strössel eller liknande ovanpå så måste du strö på det direkt på varje muffins annars hinner frostingen stelna.

Lycka till!

• Jesster
    Odessa skrev 2007-10-27 12:58:18 följande:
    Provade ditt förslag på recept, de är inne i ugnen precis och det ser lovande ut än så länge! *dreggel*
    Åh! Vad spännande!
    (¯`°?.¸ Längtar ¸.?°´¯)
  • carola1977

Jättegoda och lättbakade hallonmuffins. Jag hoppar över citronskalet och dekorationen. Tar smöret direkt från kylen också . Trycker ned 3-4 frysta hallon, men det går bra med vilka bär som helst.
    www.expressen.se/1.247017

• Odessa

Mmm, provsmakar nu. Ja, det här blev muffins, mycket bättre än tidigare försök! Åååh, nu är jag sugen på att baka mer, och mer, och mer!

Tack alla för era recept! Jag sparar tråden i favoriter, ska prova alla recept när jag hinner!

Lalala, känner mig så huslig och duktig nu! *ler stort*

Svar på tråden Muffinsrecept? Ett bra, vanligt grundrecept sökes!