• stiäärna

Hur göra egen vetekudde/värmekudde??

Hej alla pyssliga!
    Är det några här som brukar sy sina egna vetekuddar/värmekuddar som kan berätta hur ni gör dem?? Vad för slags tyg använder ni och vad för slags innehåll använder ni? Samt vart köper ni det?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur göra egen vetekudde/värmekudde??
  • Bakeapple

Jag syr mina i linnetyg och fyller med ekologiskt vete som jag köper på Granngården. Syr en påse med 3 fack i för veten och sedan ett "örngott" att ha utanpå, som man lätt kan ta av och tvätta.

• Zucchini

Vanligt ris går också bra, i brist på vete.

• stiäärna
    Bakeapple skrev 2007-10-27 16:58:52 följande:
    Jag syr mina i linnetyg och fyller med ekologiskt vete som jag köper på Granngården. Syr en påse med 3 fack i för veten och sedan ett "örngott" att ha utanpå, som man lätt kan ta av och tvätta.
    Tack så mycket!
    Zucchini skrev 2007-10-27 20:39:05 följande:
    Vanligt ris går också bra, i brist på vete.
    Tack! Fungerar det lika bra som vete? Kan man värma ris-kuddarna i micron också?
  • Mint

Jag tänker göra en och ha vanligt ris i. Kan den värmas i vanlig ugn (vi har ingen micro)?

• Bakeapple

Värmer man kuddar med ris i micron kan det vara bra och ställa in ett glas vatten samtidigt.

Man kan värma den i vanlig ugn, men håll koll på den då så att det inte blir FÖR varmt.

• Zucchini

Jag värmer mina riskuddar i micron jämt och det går hur bra som helst. Jag upplever att vete håller värmen aningen längre, men jag tror inte det är någon större skillnad. Jag kanske bara inbillar mig.

• Krickelin
    Zucchini skrev 2007-10-29 13:15:33 följande:
    Jag värmer mina riskuddar i micron jämt och det går hur bra som helst. Jag upplever att vete håller värmen aningen längre, men jag tror inte det är någon större skillnad. Jag kanske bara inbillar mig.
    Jaha... vad då för ris? "finns ju så många rissorter nu för tiden" runkornigt kanske sticks minst?
  • Zucchini

Helt vanligt standard matris är det jag har använt, men jag gissar att det inte spelar någon större roll.

Svar på tråden Hur göra egen vetekudde/värmekudde??