• Titan

Kollektivt i Sthlm-hur bred får vagnen vara?

Hur bred kan en syskonvagn max vara för att få på den på Roslagsbanan och bussar i Stockholm?

• Svar på tråden Kollektivt i Sthlm-hur bred får vagnen vara?
  • Victorius

74 cm är Stockholm/city måttet. Det är vad jag lärt mig efter 6år inom barnvagnsbranchen.

• ordning i oredan

Roslagsbanans dörrar är väldigt smala. Undrar om man får på en dubbelvagn.... Där är ju väldigt dålig plats att ställa vagnen också. Verkar knepigt!

• ordning i oredan

Vår vagn (78 bred tror jag)kommer in på alla bussar vi åkt både nya och gamla. Har inte åkt roslagsbanan pga de tågen dessutom är så höga så det skulle vara väldigt jobbigt att få på och av vagnen.

• puttris

Om man lyfter över fästerna som dörrarna har på roslagsbarnan kan man ha en 79bred vagn.
    Annars så måste du ha en vagn som är 74 bred,
    Det gäller då alltid att få hjälp.
    Urban jungle och bt funkar bra. Där kommer man in överallt

• Rapunzella

[OT-lånar tråden]Hur funkar UJ (syskonvagnen) i övriga SL-trafiken och genom affärsdörrar och sånt? Har ni fastnat någonstans?

• emlet

Hampelina: Vi kommer in i de flesta affärer med vagnen. Vi kom in genom en enkeldörr på en buss, men då var det en låg buss så det var inga trappor upp till avsatsen man stog på.

• Victorius

Jag har kommit upp och in ÖVERALLT där jag varit med min dubbel UJ. Roslagsbanan, bussar både gamla och nya rulltrappor m.m.

Det ända som inte gick det var när SJ en vinter hyrde in "westin"-bussar en vinter...

• Titan

Är det någon som vet om det funkar med carena twin buggy för den har vi köpt?

• Titan

har kollat upp med SL vad som gäller och fick nedan info:

BUSSAR: Innerstadsbussarna har en dörrbredd på 100 cm. Förortsbussarna har en dörrbredd på 80 cm. (Vissa äldre bussar har en dörrbredd på 70 cm, men de är ovanliga och försvinner mer och mer).

LOKALTÅG:
    Lidingöbanan 70 cm.
    Nockebybanan (äldre vagnar) 70 cm.
    Roslagsbanan 75 cm.
    PENDELTÅG: Pendeltåg (det nya) 130 cm

ÖVRIGA MÅTT:
    Spärrgrindar: 57 cm.
    Barnvagnsgrind: 100 cm.
    Hissar: minsta hissen är 80 cm. Den största 90 cm.
    Rulltrappor varierar mellan 80 cm-120 cm. Standard är 100 cm.

Svar på tråden Kollektivt i Sthlm-hur bred får vagnen vara?