• Emerald88

Xylocain salva "där nere?"

Har köpt hem en tub med xylocain salva eftersom jag födde barn för fem dagar sen och blev sydd och det är ett rent helvete numera att gå på toaletten och kissa! Det svider och bränner som eld. Nu undrar jag om xylocain salva funkar det bra mot besvär i underlivet? Undrar alltså om det är nån här inne som testat det och hur funkade det för er? Fick ni någon hudirritation av salvan? Hur stryker man på salvan? Är det bara att stryka på med fingrarna eller ska man använda nåt "redskap" för smörja på salvan?

• Svar på tråden Xylocain salva "där nere?"
  • Toknorskan

Har du testat å helle på vatten när du kissar? Då blir inte urinen så stärk och det svider mindre. Tror inte jag skulle smöra salva der nu...

Chefen
  • Tigertofflan

Smörj du med fingrarna, men se till att tvätta händerna sedan annars blir du bedövad även på dem

Ett tips är ju att kissa i duschen, och spola med vatten hela tiden. Då ska det inte svida lika mycket.

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Alle

Som sagt - kissa i duschen, det är bättre.
    Men det går bra att använda mot svedan, funkar även på hemorrojderna om du har fått såna.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym

Jag hade en massa problem med underlivet förr, massa tester men de kom aldrig på vad det var som irriterade?!

Men iaf...så jag fick xylocainsalva att smörja på när besvären var som värst. Svider lite när man stryker på det tyckte jag, men sedan hjälper det ganska bra!

Jag hade iofs inga "sår" eller dyl, kanske svider mkt då?

• MaddeMamman

när jag köpte xylokain förata gången så stod det på tuben "för anala besvär" och de har ju inte ändrat på innehållet, xylokain har ju fått ett mer spritt användningsområde

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Vad används Xylocain för?
    Xylocain salva används för att lindra smärta vid t ex insektsbett, sår- och brännskador, såriga bröstvårtor i samband med amning samt inför rengöring av sår.

Xylocain salva används också för att lindra smärta vid olika anala besvär (t ex hemorrojder, analsprickor och smärtsamma avföringsträngningar).

• Emerald88

Jag kissar alltid i duschen numera men det svider och bränner som värsta eldsvådan ändå! Att sitta på toaletten och kissa är fullkomligt omöjligt! Jag får testa att stryka på lite salva då och se om det hjälper.

• Anonym (3)

kissa i duschen är mitt tips också. annars funkar emlakräm bättre än xylokain tycker jag. den svider inte när man tar på den.

• Trolltoka

gjorde en operation i underlivet för några år sedan och fick då xylocain att smörja med. är helt underbart och brett användningsområde. har smörjt efteråt med xylocain också som man köper receptfritt. Så det går bra. Smörj på du. Och ha en flaska vatten brevid toa och spola med medans du kissar.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • MaddeMamman

prova att smörja med inotyol salva mellan gångerna när du kissat. salvan är ganska vattentät och släpper inte in kiss som svider.

• lovely lady

jag hade också extremt ont, men dom sa på BB att man ABSOLUT INTE FICK ANVÄNDA SALVAN I VAGINAN, de sa samma på apoteket, och sa att man endast fick använda salvan utvändigt på kroppen, så att jag var tvungen att kontakta läkare och få recept på GEL 2%... Vilket jag gjorde. Hade något med slemhinnorna i vaginan att göra. Jag hade inte använt salvan om jag var du!!!

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • Anonym (aaajjj)

Jag använde xylocain salvan i muffen..skulle jag inte gjort..blygdläpparna svullnade upp 3 dubbelt & det brände som eld..

• Agapi

Verkar ju inte varit några problem för flera här. Jag kan iaf säga att jag "penslat" på den salvan på mina mandlar när jag hade jätte ont i halsen. Mycke obehagligt och smaka skit men de funka utan problem.

• Anonym

Använde det då jag hade svamp & det kliiiiiiade i en vecka så jag rev sönder mej. Salvan lindrade MYCKET!!!

• strålöga

Jag själv använde både xylocain gel samt instillagel. Det sistnämnda, är receptbelagd, används ofta som bedövning av urinröret före insättning av kateter. Jag själv upplever att jag har mer nytta av instillagelen pga den svider inte som xylocain kan göra.
    Hoppas att det reder upp sig för dig, Emerald88!

• Fannan

Hej jag fick recept belagt xylocain som jag skulle använda i underlivet. Men jag har fått klåda. Kliar konstant och det har det aldrig gjort innan. Någon här ute som har använt 2 % zylocain gel. Som vet om salvan kan skapa irritation och klåda? Eller kanske det håller på att läka.. Vore tacksam för svar

• Anonym (Jag har också)

Har också använt den i underlivet. Under mitt första herpesutbrott. Det sved som faan i några sekunder och sen så kände jag inget alls. Underbart! Och den lindrade klådan vid en svampinfektion i underlivet med. Grymt bra!

Tycker den blir lite sölig efter den smörjts in. Så jag brukar torka/skölja bort överskottet efter några minuter.

• Anonym (GS)

Fungerar utmärkt för mig i alla fall, jag har använt det där flera gånger och det blev inte irriterat alls. 

• anonym1101

Xylocain gel 2% går att köpa receptfritt i Danmark (över disk på apotek/näthandel).

Svar på tråden Xylocain salva "där nere?"