• AnnaMia75

Zakynthos?

Funderar på att åka till Zakynthos 1 vecka nästa sommar. Någon som varit där och som kan säga om det är en party ö eller om det även passar småbarnsföräldrar som fått barnfritt 1 vecka!?
    Vill inte ha fulla tonåringar i varje hörn.

• Svar på tråden Zakynthos?
  • motalatjej

Det är en underbar ö!!!! Var där 2003 och skulle lätt åka tillbaka igen... Det finns världens hätigaste uteställen,men oxå lugna områden. Vi bodde en liten bit från partygatan, och vi trivdes som fisken i vattnet! Ni kommer inte bli besvikna. Finns hur mycket som helst att göra och se....

• LottaJ

Vi var i Tsilivi våren 2003 och det var bra för familjer! Det som är bra med Tsilivi är att havssköldpaddorna inte söker sig dit, vilket innebär att barn får gräva i sanden där. (De stränder där havssköldpaddorna lägger ägg får man inte gräva i sanden).

• LottaJ

Ah, såg nu att ni skulle åka barnfritt

• Skarpa

Vi var till Zakynthos för några år sedan, till Laganas. Var väldigt turistinriktat, vilket jag tyckte var tråkigt. Fanns en partygata som vi besökte ett par kvällar, men också en del mysiga restauranger. Inte bara fulla tonåringar, även om de inte var särskilt sällsynta, mao

Tusentals kängurur kan inte ha fel!
  • limfi

Jag och en kompis var på Zakynthos för några år sedan och det var en vacker ö. Vi bodde i Laganas men passade på att åka in till Zakynthos stad för att shoppa. Jag vet inte om vi gick på fel gata eller så men det fanns inte så mycket att shoppa, dock så var det en väldigt vacker ö och vi åkte på några utflykter som var väldigt uppskattade. Jag skulle definitivt kunna åka dit igen, kanske på ett annat ställe än Laganas men ändå. Det beror ju helt på vad man är ute efter! / L

• sweetpea

Jag har varit på väldigt många grekiska öar och Zakynthos ligger nog i botten på listan. Det behöver ju inte vara så illa, egentligen, men det betyder bara att det finns väldigt många ställen som jag gillar bättre.

• Pettsson82

Var på Zakynthos 2005 i staden Argassi. Det var ganska fint och mysigt. Dock var stället invaderat av engelska turister. Fanns ingen strand att prata om i Argassi, men det fanns gratisbussar som tog en till en väldigt fin strand, vilken låg ungefär 20-minuters bussresa bort. Dock gick det bara en buss dit och en buss hem, så det är ju tråkigt om man inte vill stanna där till kl. 17 varje dag. Vi är nöjda med vår resa dit, men tror inte att vi åker tillbaka igen. Roligare att upptäcka någon nytt ställe.

• Ankianka79

Vi var på Zakynthos i somras och bodde i Argassi. En lite lugnare ort än Laganas (som är mer partyort). Men det finns gott om restauranger av alla de slag. Nattlivet är mer begränsat, det mesta tystnar vid 1-2-tiden på natten.

Stranden var en liten smal remsa, men man slapp trängas med folk och kanonfint vatten. Fanns även många poolområden som man fick använda, gratis. (Men de ville nog att man köpte dricka och mat där.)

Ett starkt tips är att hyra bil, det finns fantastiska utsikter, mysiga byar, bra badstränder och en del "måste-göra-som-turist-grejer", typ blå grottorna och utsikten över skeppsvraket.

Är det något mer du vill veta får du gärna fråga!

• helenajoanna

Som många säger här. Bo gärna långt bort från självaste "partygatan" om ni vill ha en lugn resa. Där finns många mysiga tavernor längs stranden där det är lungt och fint. Så kan ni åka in för att ta en drink på partygatan eller så nå'n kväll kanske om ni blir sugna. Har varit där både med mitt tjejgäng för västa partyresan, jättekul! Då. Har även rest med pojkvän för lungnare resa då vi hyrde moped och åkte runt i bergen och tittade på underbara omgivningar. Smugglers wreck bl a. Man kan även åka på lite mysig turtle-saffari över da'n eller åka en sväng med färja till Kefalonia som dagsutflykt osv. Ta reda på vad ni kan göra (Tyckte verkligen det fanns att göra), så kommer ni få en underbar vecka! På Zacke kan man liksom välja själv...Antingen party eller stilla! Ha så mysigt!

• hugosmamma79

Zakyntos jätte mysigt! Men har ni nu fått barnledigt en vecka skulle jag vilja tipsa om en annan ö Santorini, har själv haft svårt att hitta en så romantisk ö!! Bara ett litet tips!!

Svar på tråden Zakynthos?