• Conamore

Vad gjorde jag fel?

Hej!
    Bakade hasselnötstoppar, men det blev platta kakor istället... Vad kan jag gjort för fel??

Receptet ser ut som följer:
    1 ägg
    3/4dl socker
    50g smör, smält
    1,5 till 2 dl hasselnötter
    rör ihop ägg och socker (jag vispade ihop det...)
    blanda i det smälta smöret (jag rörde i der då det var fingervarmt)
    blanda i de malda hasselnötterna.
    klicka ut på plåt
    grädda i 200grader i 15 minuter.
    Någon som kan ha en aning om vart det gick snett??

• Svar på tråden Vad gjorde jag fel?
  • Cheera

Då smöret inte var riktigt smält så smälte det väl i ugnen...? Har aldrig bakat hasselnötstoppar så jag vet inte.
    Puffar lite åt dig iaf

• Kristin24

ska det inte vara bakpulver i då?

verkar inte som du gjort fel.

Go och glad Kexchoklad
  • Conamore
    Cheera skrev 2007-10-27 17:21:27 följande:
    Då smöret inte var riktigt smält så smälte det väl i ugnen...? Har aldrig bakat hasselnötstoppar så jag vet inte.Puffar lite åt dig iaf
    Smöret var helt smält Jag hade bara låtit det svalna lite innan jag rörde i det..
  • Conamore

Kan det varit att jag hade i liiite mer nötter än vad som stod på receptet? Jag älskar ju hasselnötter... svårt att låta bli

• Patsy Dee

näe, det var nog inte nötternas fel..

men skulle man verkligen smälta smöret?

• MRSVi

Konstigt nog försökte jag också baka nötkakor i dag, men mina blev också platta o flöt ihop! Jag följde receptet till punkt o pricka, men de blev inte ett dugg lika kakorna på bilden vid receptet... mitt recept hade iofs inget smör i, men det verkar som om vi fick samma resultat ändå!
    Kanske det finns nån som har ett recept som funkar?

• LillaLulla

Alltså det där receptet är ju ungefär som havreflarn eller nåt. Inte konstigt att det bidde platt! Jag skulle ha i lite vetemjöl samt även nån tsk bakpulver, så blir det troligen bättre.

• Patsy Dee

jag tänker mig att du kan skippa smöret och hela ägget och ha i två eller tre äggvitor istället.

• Patsy Dee

alltså, du vispar äggvitan först, sen ner med socker och vispar lite till och sen rör du ner de malda nötterna...

• Conamore
    MRSVi skrev 2007-10-27 18:05:14 följande:
    Konstigt nog försökte jag också baka nötkakor i dag, men mina blev också platta o flöt ihop! Jag följde receptet till punkt o pricka, men de blev inte ett dugg lika kakorna på bilden vid receptet... mitt recept hade iofs inget smör i, men det verkar som om vi fick samma resultat ändå!Kanske det finns nån som har ett recept som funkar?
    Man känner ju sig inte som något ess i köket då man plockade ut resultatet precis hihi! Det var skönt att höra att någon mer än mig misslyckades, så är det mindre ensamt här med de platta topparna
  • Conamore

Patsy Dee skrev 2007-10-27 18:09:08 följande:

jag tänker mig att du kan skippa smöret och hela ägget och ha i två eller tre äggvitor istället.
    Jag ska prova så som du skriver nästa gång... Låter ju mer riktigt. Der ska väl vara lite nom nötmaränger, fast sega. Då låter ju äggulan kanske lite fel att ha i....
  • Patsy Dee
    SessanC skrev 2007-10-27 18:40:29 följande:
    Patsy Dee skrev 2007-10-27 18:09:08 följande: Jag ska prova så som du skriver nästa gång... Låter ju mer riktigt. Der ska väl vara lite nom nötmaränger, fast sega. Då låter ju äggulan kanske lite fel att ha i....
    Mm, jo, jag tänkte på det.

Hoppas dom inte flyter ut bara... fast du kan säkert ta ännu mer nötter i ifall smeten känns rinnig.

Samma recept fast med mandel blir förresten perfekta bottnar till mandelbiskvier.
Svar på tråden Vad gjorde jag fel?