• less

Stenhårda amningsbröst!!!??

Hjälp nu har verkligen mjölken runnit till...
    Är på femte dagen och trodde inte att jag skulle få igång det. Nu är brösten STENhårda, varma och stickiga.

Är det normalt att de ska vara så hårda? Lilla snuttan orkar inte ens amma ut allt.. Försöker handpumpa men det hjälper inte.

Vad ska jag göra, någon som känner igen sig. Ska det vara så här nu??

• Svar på tråden Stenhårda amningsbröst!!!??
  • Titti17

Hej! mina bröst var också ganska hårda när jag ammade eftersom dom var fulla med mjölk, hehe
    jag tror de skulle hjälpa om du hade värme på brösten, en haldsuk runt eller amningsinlägg i ull, sa bara till att dom är varma och även under armhålorna där sitter de också körtlar, lycka till!

• Jempa L

Det är vanligt att det blir två betongmeloner i början... Det stabiliserar sig men kan ta lite tid. En varm dusch över brösten kan vara skönt och släppa lite på obehaget.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • hejlis

Låter som mina var i början. Är nog ganska vanligt. Man kan mjölka ut lite om det känns jätteobehagligt (tex om bebis sover ovanligt länge eller så), men ta det lugnt med det. Ju mer du mjölkar ut, dessto mer produceras...Det stabiliserar sig efter en tid.

• less

Tack för svar....!!!

Det är verkligen oskönt, jag blir nästan rädd att de ska sprikca!!!

Känns nästan hellre som att jag vill gå in i frysen

• Skrållan

Tips: Kalla vitkålsblad, eller inlindad ärtpåse! Brösten blir typ blodfyllda när mjölken rinner till, detta går över efter ung 48 timmar. Håll ut, för mig gjorde det då h-a ont och man undrar ju om det ska vara sådär!

• 3busungar

jag har haft så under med alla mina 3. jag pumpade ut på nätterna så det vart mjukare..
    behövde bara göra det 2dagar sen så vart det bättre..

• Mylla

Jag hade också så i något dygn. Dom sa till mig att hålla brösten varma så det inte blir problem med stockningar och så. Inte bara då alltså utan hela tiden man ammar.

Svar på tråden Stenhårda amningsbröst!!!??