• Anonym (Orolig!!)

Familjerådgivning, är det bra?????

Min make och jag har en son på 2,5 år. Vi har kommit till den gränsen att vårt förhållande är på väg att ta slut. Vi tjafsar och hackar på varandra nästan jämt. Trots allt så älskar vi varandra fortfarande och vi vill inte skiljas. Vi har starkt funderat på familjeterapi.
    Ni som har gått, hur var det för er? Blev det bättre eller sämre? Vart vänder man sig? Får man tid snabbt?
    Snälla vi behöver tips och råd......

• Svar på tråden Familjerådgivning, är det bra?????
  • Anonym (vi har)

Jag och min sambo gick på familjerådgivning och det var verkligen skit bra! Utan den hade vi nog inte varit tillsammans längre. Vi hade bråkat och kämpat länge innan vi äntligen gick. det var väldigt nyttigt att få prata med en utomstående och förklara hur man känner och vad som häänder och få lite hjälp med att förstå varför man kännar som man gör och beter sig om man gör.
    Jag kontaktade svenska kyrkans familjerådgivning. Överkomligt pris och en väldigt trevlig kvinna. Fast de hade en väntetid på några månader.
    Jag rekommenderar det verkligen då jjag känner att utan rådgivning hade vi inte längre varit sambos och våra barn hade inte haft bda ina föräldrar!

• Anonym

Vi gick på rådgivning och det funkade kanon

• Anonym

Vi gick på rådgivning och det funkade kanon

• Anonym (vi har)

Ni har definitivt inget att förlora på att prova i alla fall!
    Vår rådgivare sa att om förhållandet funegrar ska man inte peta och gräva efter fel i det, men om det inte fungerar så bör man göra llt man kan för att rädda det om det kan räddas.

• Anonym (Orolig!!)

Anony(vi har): Svenska kyrkans Familjerådgivning, vänder man sig till sin kyrka då?

Jag letadenyss på min kommuns hemsida och hittade några kontaktpersoner för familjerådgivning. Är det samma sak eller ska jag vända mig till kyrkan kanske?

• Anonym (vi har)

Det är nog sak samma skulle jag tro. Här erbjuder inte kommunen familjerådgivning utan hänvisar till svenska kyrkan så vitt jag vet. Så det kanske varierar lite från kommun till kommun.
    Ta och ring på måndag. Vart det än leder till så är det skönt att prata med någon. Det kommer inte förvärra situationen i alla fall.

Du kan säkert ringa till din lokala pastors expedition och de kan slussa dig vidare. Jag kommer faktiskt inte ihåg vart jag hittade numret.

• Anonym (Orolig!!)

Tack, jag ringer på måndag morgon

• Anonym (vi har)

Lycka till!! Det kommer säkert gå jättebra! Ibland kan man behöva få perspektiv på sin situation.

• Anonym

Jag och sambon går på kommunens familjerådgivning. Det har hjälpt oss! Vi går mer för säkerhets skull, sas, men tror knappast att vi hade kommit så långt utan deras hjälp. Skönt att prata under kontrollerade former, och där bägge får komma till tals på lika vilkor osv! Lycka till, det är absolut värt att testa iaf! Alla kommuner har inte kommunal rådgivning, men det spelar väl mindre roll vem som står bakom den?

• Anonym (tyvärr)

Vi gick på vårt första möte i måndags, efter en timme säger familjerådgivaren att han inte ser någon framtid för oss två och att han kan rekommendera oss till någon annan men att vi nog inte passar ihop......vi har varit tillsammans i 4 år och vi behövde hjälp.

Får man säga så?
    Det hjälpte ju inte ett dugg kan jag ju meddela!!!!!

Svar på tråden Familjerådgivning, är det bra?????