• Anna 30

Vitlök i örat?

Måste få rådfråga lite... Misstänkte att sonen (Max, 1 år) hade fått öroninflammation (igen). Andra gången på 1,5 månader. På VC igår sa de att örat inte var tillräckligt rött för att ge pencillin och vi skulle avvakta... precis som förra gången... Då fick han skrika 2 dagar till innan örat var nog rött för att han skulle få pencillin. En kollega gav mig då tips att sätta en bit vitlök i örat på honom och det gjorde jag. Barnet var friskt idag! Sedan om det beror på vitlöken eller inte vet jag ju inte. Funderar nu om det är fler som provat detta? Ska jag sätta en bit i örat på honom i natt också för att vara på den säkra sidan? Dessutom; vad gör man för att undvika ständiga öroninflammationer?

• Svar på tråden Vitlök i örat?
  • MammaMu rockar

min mamma brukade alltid köra med vitlök i örat på mig när jag hade öroninflammationer! tror att det funkade väldigt bra, särskilt som jag är penicillinallergiker.

problemet var bara en gång när hon tänkte att det skulle vara extra effektivt om hon pressade vitlöken. jag minns än idag hur j*vla ont det gjorde, och läkaren sa sedan att det kunde frätt sönder trumhinnan.
    slutsats: pressad vitlök är en DÅLIG idé!

• IngGa

Hörde nu alldeles nyss på radion där dom sa att man absolut inte ska sätta vitlök i öronen. Vitlökssaften rinner ner i örat och kan orsaka mycket större infektioner. Men sen vet jag oxå att min mor gjorde så med mig när jag var liten, och jag lever ju.

• Lilu

Jo det har funkat för oss oxå. Mot hosta lägger jag en halv skalad gul lök (med den skurna ytan uppåt) under sängen på natten medan dom sover. Och det funkar oxå utmärkt

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • ludenben

jag vill absolut inte avvakta med penicilin. Min sambo fick inte det när han var liten vid en öroninflammation och han är idag helt döv på det örat.

• tjej mamman

Jag har provat med vitlök i örat på en av mina flickor och ja det funkade,det gick ialla fall över utan pencillin.En granne till oss håller på mycket med antroposofisk medicinering till sin familj och hon gav mig tipset att det går lika bra med lite gul lök som man hackar och värmer lite i micron,sen viker man in det i en kompress innan man stoppar det i örat.

• Freiya

hahaha vilka konstiga tips!
    när jag läste rubriken trodde jag att pojken hade stoppat vitlök i örat som du inte kunde få ut :)

ska prova era tips när lillan blir sjuk.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Snooze

En vän till mej är storkonsument på vitlök till henne och hennes barn och hon hävdar att det funkar jättebra, men hon lindar in vitlöken i bomull och det låter bättre, just med tanke på vad InGa skrev....

• STA

Lite ot kanske...men när jag var liten så minns jag att min pappa hade sovit med vitlök i öronen...men då visste inte jag riktigt vad en vitlök var för nånting utan såg framför mig att han hade sovit med två purjolökar utstickandes ur öronen och undrade hur han hade kunnat sova med dom..måste ju vart ivägen...

Bakom varje hög av sand finns guld för den som letar.....
  • Annani

HUr gör ni med vitlöken? Stoppar man liksom bara in en klyfta? Skalad? Eller lindar man in den i något först? Låter ju lite mysko att bar stoppa in en klyfta? Ramlar den inte ut?

Svar på tråden Vitlök i örat?