• Anonym (jag)

Mår så dåligt av alla plågade djur....och vanvård....

Alltså jag mår jättedåligt när jag kommer att tänka på alla djur som mår dåligt...tyvärr har dom tankarna varit rätt regelbundna på senaste.

Jag går på ridskola och där mår vissa hästar dåligt av att stå fastbundna i spilta.....andra har bytt box flera gånger och trivs ej med nya grannarna......stackarna, de har ju max 1 kvadratmeter att förflytta sig på....
    Ägaren innan denna, för många år sen slog hästarna och gav dom inte vatten...ibland ingen mat på kvällen heller...de fick inte komma ut alls för att det var för jobbigt att ta in dom igen....hemskt......

Sen står jag inte ut med tanken på hur många katter och andra djur som kommer att frysa ihjäl ute i vinter....

Människor som misshandlar och slår sina djur...eller är elaka på andra sätt...

Jag mår jättedåligt av det här......får verkligen panik. Men man kan ju aldrig rädda alla djur.....varför? Usch...

• Svar på tråden Mår så dåligt av alla plågade djur....och vanvård....
  • Anonym (jag)

Tänker på samma sätt som dig. Klarar inte av det faktum att världen kan vara ett så hemskt ställe för så många djur. kan inte acceptera att jag inte kan rädda dom alla, att det bara ska få fortgå

• Anonym (samma här)

åh så tänker jag med. speciellt nu när jag är gravid så är jag extra känslig. kan inte läsa om djur som far illa,blir så ledsen. är jätterädd att nånting ska hända mina katter oxå. finns så mycket djurplågera överallt,fattar inte hur människor kan skada oskyldiga djur!

• Anonym (jag)

Oh....skönt att jag inte är ensam....

Kan inte fatta hur folk kan va så hjärtlösa mot oskyldiga varelser..... Jag brukar ligga och tänka på det ibland när jag ska sova, hur jobbigt många djur har det när de ska transporteras, hur rädda och stressade de är....hur svikna de känner sig av oss människor....så hemskt...

För att inte tala om alla djurförsök på t.ex. kaniner...

• Anonym (jag)

mm precis.. Jag kan verkligen se allt så tydligt framför mig, leva mig in i hur dessa stackars djur känner. Kan titta på min underbara hund och tänka att det hade kunnat vara han som blev utsatt. Kan verkligen börja gråta för det. Min kille tycker jag är jättelöljig.
    Är vegetarian och kan inte låta bli att försöka få honom att inse hur mycket djuren får lida bara för att han vill ha lite kött.

TYycker det är så sjukt att såå många människor har så lite empati för djur. Tror dom inte att dom har känslor? Tror dom inte att djur kan känna smärta?

• Anonym (jag)

Ja, det är helt sjukt...

Och idag mådde jag jättedåligt efter ridskolan för att jag tänkte på hur de underbara pollarna nu är bundna och inlåsta i var sin spilta/box....alla har de olika stressproblem vid det här laget, biter på väggar/plankor och luftsnappar.....verkar deppade och stressade på olika sätt....

Hur ska man kunna hjälpa????? När man aldrig kan hjälpa alla......jag tog med 1,5 kg morötter till hästen idag, men likväl är de i samma jobbiga sits så fort jag gått...då vet jag inte hur de mår och jag kan inte trösta.....usch....

Jag äter heller inte kött....

• Anonym (jag)

usch vad jobbigt... var så på min ridskola också när jag var yngre. Slutade där för de behandlade hästarna så illa...

Kan du inte kolla upp lite hur lagarna ser ut för hästhållning? Om de kanske kan få det bättre på något sätt? Kanske ta upp med personalen. Gå ihopa flera stycken och klaga! Man kan inte rädda alla, men kanske några? Jättesvårt att stå och se på och vara maktlös

• Anonym (jag)

Ja, jag sa till personalen idag att två av hästarna blivit deppade av att flyttas till ny spilta...men de sa bara att det finns inget annat val just nu...

ÅH!!!!

Känner att jag behöver få mkt mer koll och kunskap i detta område!!

• Anonym (jag)

ja läs på så mycket du kan. Kunskap är det starkaste vapnet
    Blir iallafall glad av att läsa att du bryr dig

• Hanna36

Jag känner likadant som du! det gör så ont ända in i hjärtat och själen på mig när djur far illa!

• Anonym (jag)

Ja, och de där ögonen som säger "åh, jag mår dåligt..". Jag kan riktigt se det i ögonen ibland på djur....på både hästar och hundar, katter..

Och när man då inte kan göra nåt för att ge dom det liv de är VÄRDA!!!!

• Anonym (lilla katt)

usch usch usch, det där känner jag så igen...jag kan ibland få så hemska tankar att jag får ont i magen när det bara kommer helt apropå. Jag klarar inte av att se reklam för djurhjälp för börjar störtgråta på en gång och sen mår jag så dåligt inombords och kan aldrig nånsin få ur bilderna ur huvudet. Jag hjälper genom djurhjälp och volontär på ett katthem men i många perioder har jag ibland inte velat gå dit för jag stannar i en inhängnad och gråter hos dom stackars katterna istället och förbarmar mig över dom och vill ta hem dom alla till mig!
    Jag mår till och med sämre och gråter när jag ser en artikel i t.e.x. aftonbladet om hur ett djur brann inne eller liknande, människor tar inte lika hårt på mig än om det är ett djur som tog skada och jag klarar oftast inte av att läsa sånna artiklar. Jag tycker dom är så oskyldiga och hjälplösa...

som någon säger...kolla hur du kan få hjälp att kolla upp det där stallet, eller anmäla dom för kontroll, här är en länk till djurskyddsföreningar:   http://www.limeway.se/bransch/Djurskyddsf%F6reningar.aspx?sci=356  se om du hittar någon som kan hjälpa, annars kika efter info på nätet.

• Anonym (jag)

anonym lilla katt - känner igen det där att det känns värre att det är djur som skadas än människor. En människa har större möjlighet att påverka sin situation, de kan öppna munnen och be om hjälp tex (även om det också är svårt såklart) men djuret kan inte det. Djuret måste förlita sig på att någon annan ska upptäcka deras situation och bry sig tillräckligt mycket för att hjälpa..
    Sen kan jag även tycka att djur är godhjärtade, ärliga och oskyldiga. Kan inte säga samma sak om alltför många människor.

• Lurvenpajsaren

Det du skrev är mina ord! Det känns bra att veta att fler känner och tänker som en själv. Jag tycker den här världen är vidrig och allra vidrigast är människan. Inget djur behandlar andra djur som vi människor behandlar varandra, andra djur eller hela planeten...
    Anonym (jag) skrev 2007-10-27 23:55:48 följande:

anonym lilla katt - känner igen det där att det känns värre att det är djur som skadas än människor. En människa har större möjlighet att påverka sin situation, de kan öppna munnen och be om hjälp tex (även om det också är svårt såklart) men djuret kan inte det. Djuret måste förlita sig på att någon annan ska upptäcka deras situation och bry sig tillräckligt mycket för att hjälpa..Sen kan jag även tycka att djur är godhjärtade, ärliga och oskyldiga. Kan inte säga samma sak om alltför många människor.
  • Mynta13

Nej du är inte ensam om sådana tankar. Jag ömmar för alla djur som inte mår bra eller far illa på något sätt men vet samtidigt att det inte går att rädda alla från en grym värld. Brukar titta på program om djurpolisen i USA och sånt som "Hitta Hem" och förstår inte hur vissa människor kan behandla djur, blir arg, ledsen, frustrerad... Tappar nästan tron på mänskligheten ibland. Tycker att ett civiliserat land som Sverige borde ha en mer utbredd djurhjälp, inte bara på idéell basis, kommunernas djurskydd är ett skämt i vissa fall. Det här med att en del säger att det bara är djur och att de är mindre betydelsefulla förstår jag inte, djuren har också rätt till bra liv. En människa som blir skadad eller sjuk kan man prata och förklara saker och ting för och med, djur förstår ju inte, därför kan jag tycka det är värre. Jag jobbar dagligen med skadade och sjuka människor med stor empati men mitt hjärta bultar för djuren...

• Lurvenpajsaren

Precis! Och man blir ju nästan lynchad för att ha dessa åsikter, i alla fall jag. Djur är ärligare och förtjänar respekt bara för det.

Mynta13 skrev 2007-10-28 00:23:57 följande:
    Nej du är inte ensam om sådana tankar. Jag ömmar för alla djur som inte mår bra eller far illa på något sätt men vet samtidigt att det inte går att rädda alla från en grym värld. Brukar titta på program om djurpolisen i USA och sånt som "Hitta Hem" och förstår inte hur vissa människor kan behandla djur, blir arg, ledsen, frustrerad... Tappar nästan tron på mänskligheten ibland. Tycker att ett civiliserat land som Sverige borde ha en mer utbredd djurhjälp, inte bara på idéell basis, kommunernas djurskydd är ett skämt i vissa fall. Det här med att en del säger att det bara är djur och att de är mindre betydelsefulla förstår jag inte, djuren har också rätt till bra liv. En människa som blir skadad eller sjuk kan man prata och förklara saker och ting för och med, djur förstår ju inte, därför kan jag tycka det är värre. Jag jobbar dagligen med skadade och sjuka människor med stor empati men mitt hjärta bultar för djuren...
  • Anonym (jag)

Vad skönt att fler har samma åsikt - jag har sällan vågat berätta detta att jag känner mer för djur som far illa än för människor....man blir som sagt nästan lynchad...

Är man snäll mot ett djur blir den ens bästa vän och sviker en aldrig...det hemska är att djur står ut med mycket innan de ger upp...ägare som är elaka, deras djur älskar dom fortfarande in i det sista....de hoppas väl på en förbättring... De ställer upp för sin ägare trots en illa behandling..

Djur är godhjärtade, ärliga och där är man alltid välkommen...att få prata av sig eller bara sällskap en stund.....
    Om oss människor kan man tyvärr inte säga samma sak.

När skulle hästar börja kriga med andra hästar från ett annat område pga olika trosuppfattning eller uppdelning av mark/land.....eller självständighet?
    Tycker fanemej att djur är humanare än vi.....

Finns det nån förening man kan gå med i för att stötta djurskydd?
    Jag brukar också hjälpa till på katthemmet här bredvid och känner ofta samma sak som du anonym (lilla katta)...att de fart så illa och om de kunde prata skulle de säkert berätta om massa svek, nedstämdhet, oro, rädsla.....stress.....

• Hanna36

Själv är jag med i Föreningen djurens rätt. Känns som att man iaf gör någonting då!

• Anonym (jag)

Djurens rätt ska kollas in!

Fokuserar de på olika djur? Får du vara med och ge förslag/idéer, vad har man för möjligheter som medlem??

• Hanna36

Du kan bli medlem och betala 200 kr (har jag för mig) per år. sen kan du oxå gå in och bli "fadder" i olika grupper. tex mot pälsuppfödning osv.
    Gå in på deras hemsida och kolla!

Svar på tråden Mår så dåligt av alla plågade djur....och vanvård....