• Katzy

Akupunktur mot kolik ???

Hej!

Eftersom vi går på akupunktur med vår dotter som har kolik så ska jag som ammar följa en väldigt strikt diet där jag (enligt mig själv) knappt kan äta något av det jag brukade.
    Undrar när man får börja med mjölk, tomat, svamp, kryddor mm igen??
    Funderar att övergå helt till att ge ersättning Nutramigen eftersom jag inte mår bra av denna diet och undrar om det kan ställa till problem som gör att akupunkturen inte hjälper?

• Svar på tråden Akupunktur mot kolik ???
  • Khaila

Min son gick också på akupunktur för sin kolik. Jag åt i princip inget i 4 o en halv månad innan koliken försvann med hjälp av akupunkturen. Jag hade frågat akupunktören om råd, de brukar veta om det är bra eller inte. Vissa som har haft kolikbarn säger ju att deras barn mådde bättre efter att de fick börja med ersättning. Jag kan trösta dig med att akupunktur hjälper. Min son skrek 20 timmar om dygnet o jag är ensamstående. Höll på o bli galen. Men från den dagen han bärjade få akupunktur så släppte det mer o mer för varje gång o efter ca 8 gånger så var han nästan "frisk". Hur går det för er dotter? hjälper akupunkturen nåt?

Lycka till

• april79

Jag går på samma diet för tillfället... min son får också akupunkturbehandling och vi har hittills varit där 3 ggr. Undrar när man kan börja äta normalt igen... men enligt vad jag förstår så ska man efter det att behandlingarna är avklarade och barnet förhoppningsvis mår bra, kunna prova att äta den mat man undvikit på nytt igen, men man måste introducera varje sak en gång i taget så att man då märker om barnet tål det eller ej. Jag har också funderat på ersättning och har inte förstått det som att det skulle vara några problem med att använda det enligt min akupunktör, men är ju bäst att dubbelkolla vilken sort i så fall. Hur går det för er med akupunkturen annars? Jag har inte märkt så jättestor skillnad ännu tyvärr, men hoppas på det bästa. Dessvärre verkar vår son ha drabbats av en förkylning som jag hoppas inte utvecklar sig alltför mycket, för då vet jag inte hur det fungerar med akupunkturen... Lycka till med allt!

• Katzy

Hej igen!

Vi har varit där 3 ggr hittils och jag har märkt lite skillnad men är fortfarande skeptisk. Vår dotter har också drabbats av förkylning och haft det i en vecka nu. Hennes bajs är fortfarande senapsgult och hon bajsar varannan dag vilket tyder på att hon inte är klar än. Har dock märkt att hon pruttar mer och lättare och det luktar gräsligt.
    Själv håller jag på att gå under av dieten och skriken. Blir helt vimsig och yr av denna diet. Det funkar säkert om man har avlastning och kan laga mat men jag har ingen avlastning direkt så därför funderar jag på att övergå helt till ersättning. Dessutom blir min mjölkproduktion sämre när jag inte får dricka nyponsoppa varje dag (konstigt men sant).
    Khalia: Skönt att det lyckades för er och tack för ditt svar.
    April79: Hoppas det går vägen för oss också. Skall fråga om ersättning nästa gång vi går men jag vet att hon hellre vill att jag ammar. Imorgon blir det 4:e gången. Lycka till!!

• Ninalu

Eftersom min amning tog stryk av stressen och den strikta kosten började vi med Nutramigen. Vår akupuntör tyckte jag skulle fortsätta amma, men eftersom min bäbis gallskrek varje gång jag la henne vid bröstet blev det till slut omöjligt. Akupunktören hävdade att hon skrek eftersom hon fick omedelbart ont i magen av att amma. Vi prövade dock Nutramigen och den drack hon utan problem.

Efter 8 behandlingar akupuntur samt dagligt intag av Nutramigen+nattamning under en vecka blev lillskrutten helt bra. Nu är hon dock förkyld och jag vet att det kan gå tillbaka då; liksom det kan vara en anledning varför det drar ut på din dotters bättring. Lycka till.

• Ninalu

Kan tillägga att vi nu bytt från Nutramigen till Prosobee. Hon verkade inte få ont av Nutramigenen men bajset var ärtgrönt, jättelöst och kom ofta. Med Prosobee är det mycket bättre.

• april79

Hej! Ja samma för oss, 4e gången imorgon. Hoppas verkligen det blir bättre snart.. märker också liten skillnad, men ej stor. Dieten är verkligen jobbig, men än så länge har jag klarat det ok. Försöker tänka att man förhoppningvis inte behöver hålla den så länge utan introducera olika typer av mat igen så snart barnet mår bra. Men vet ej om det kommer fungera... har blivit en del bakad potatis med stekt kött. Vart går du nånstans? Vi går i Stenungsund. Vore kul att höras av här igen för att "följa upp" hur det går för oss! Stort lycka till nu!

• Triple Trouble

för oss hjälpte det efter 8 gången. Den ena tvillingen blev nästan helt bra. Den andra gick från 15-20 timmars panikskrik per dygn till 5-6 timmar per dygn.

vi kör också nutramigen

• Katzy

April79: Jag/vi går också i Stenungsund så vi kanske ses där någon dag. Tycker Marianne verkar väldigt sympatisk och säker på sin sak så förhoppningsvis gör hon underverk också. Lycka till ni med!!!

• april79

Hej igen! Jag tänkte bara tipsa om en sida jag har hittat på internet med mat för allergiker som ju kan vara bra för oss just nu: www.allergimat.com Där finns massor. Du kan även söka recept på www.ica.se och när du söker så kryssar du i allergi mot laktos där (du får upp mjölkfria alternativ då). Abbe (min son) verkar även vara känslig mot ägg nu... så jag måste undvika det i all mat ett tag framöver också. Suck! Hur går det för er? Pga Abbes förkylning måste vi avvakta lite med akupunkturen, men var där i måndags 4e gången och kommer gå nästa gång på fredag eller måndag som det verkar. Jag tycker att han verkar må lite bättre på nätterna faktiskt, inte lika mycket gråt. Men dessvärre är han nattuggla så han vill inte sova ändå... så blir han arg när vi inte orkar leka med honom... längtar tills man kan få sova igen!

• Khaila

Hej alla. Ville bara kolla in o se hur det går för er. Skrev längre upp i tråden om min son som blev "frisk" med akupunkturen. ville bara kolla läget. :)

Svar på tråden Akupunktur mot kolik ???