enmi skrev 2007-10-28 11:49:14 följande:
Tack för tipsen! :) Jag ska tänka över det här lite grann, men jag ska alltså inte skicka breven. Jag tror nog att det bästa blir att gå in i butiken ändå och be och få tala med butikschefen. Nervöst men det det måste jag ju komma över :P Och om chefen nu inte skulle vara där så kan jag ju be någon lämna över mitt brev till honom/henne. Att ringa låter ju också bra, men jag vill gärna att de ska hinna läsa igenom mitt CV innan de bestämmer sig för ja eller nej vilket jag tror att de kanske gör om jag, tafatt som jag är skulle fråga om jobb direkt..I mitt personliga brev nämner jag nämligen att jag kan tänka mig att jobba gratis under den period det tar för mig att lära mig hur allt fungerar, och att jag kan tänka mig att ta vikariat eller helgjobb beroende på vad som finns. Jaja.. jag ska köpa kuvert til mina brev och CV'n idag så går jag väl ut imorgon och börjar mitt sökande.
Det märks att du aldrig sökt jobb tidigare. Tycker absolut inte du bara ska stövla in i butiken och fråga efter butikschefen för det skapar bara irritation för människor i den positionen är ofta väldigt upptagna. Det ser väldigt klumpigt ut att inte ha ringt och bokat tid innan.
Du kan inte mena allvar med att du skrivit i din ansökan att du kan tänka dig att "jobba" gratis? I såna fall har du gjort bort dig totalt. Ingen seriös arbetsgivare kommer att nappa på ett sånt "erbjudande". Det får dig bara att låta desperat och väldigt okunnig för hur det fungerar på arbetsmarknaden. Får man fråga hur gammal du är?
Sen undrar jag, ska du verkligen skicka in brev och CV per post? Det fungerar inte så idag, allt går via epost numera.
Man får inte bara jobb "direkt". Tror du inte på fullaste allvar att det är fler som söker jobb där just du söker jobb?
Jag tycker du ska tänka om helt och håller för annars kommer det gå käpprätt åt skogen.