• enmi

Nervös, första gången!

Jag ska söka jobb för första gången i mitt liv, så jag är ganska rejält nervös och skulle behöva lite råd och tips.

Jag ska söka jobb i butik. De söker inga nya medarbetare där för tillfället. Jag har skrivit ett CV och ett personligt brev enligt lite olika guider och tips på nätet. Jag söker jobb i fyra olika butiker totalt.

Det jag är nervös över är att lämna över mitt CV! Ska jag bara gå in i butiken och lämna över ett kuvert med det i? Vad säger jag i så fall? Eller ska jag skicka breven med posten? :

• Svar på tråden Nervös, första gången!
  • Dragonwagon

Klart att du skall gå in till butiken och visa vem du är. Man måste försöka glömma att vara blyg och osäker. Gå in och visa "här är jag och gissa om ni går miste om världens chans om ni inte anställer mig". Skickar du brev så är riken att detta bara läggs på hög.

• Miss Mumin

Du kan ju alltid ringa å säga:- Hej jag heter (ditt namn och efternamn) och jag söker jobb! Skicka brev är inte jätte bra hamnar ofta i en hög någonstans, ring eller gå dit och be att få tala med chefen är mitt råd! Glad

• NadiaNadia

Heeej vännen!

Ett tips är att du sätter dej ner och ringer till det butiker du vill jobba i, sen ber du att få tala med personla ansvarig, fråga henne om det söker någon personla. Då får du veta direkt om dom vill att du kommer in på ett möte ellr om dom vill att du mailar över ditt CV. Då slipper du gå runt i en massa butiker som inte alls e intresserad av någonn ny personal. Jag har ringt runt under tre tillfällen ca till 40 ställen och fått tre interljuver var av ett jobb. Lycka till!!

• enmi

Tack för tipsen! :)
    Jag ska tänka över det här lite grann, men jag ska alltså inte skicka breven.
    Jag tror nog att det bästa blir att gå in i butiken ändå och be och få tala med butikschefen. Nervöst men det det måste jag ju komma över :P Och om chefen nu inte skulle vara där så kan jag ju be någon lämna över mitt brev till honom/henne.
    Att ringa låter ju också bra, men jag vill gärna att de ska hinna läsa igenom mitt CV innan de bestämmer sig för ja eller nej vilket jag tror att de kanske gör om jag, tafatt som jag är skulle fråga om jobb direkt..

I mitt personliga brev nämner jag nämligen att jag kan tänka mig att jobba gratis under den period det tar för mig att lära mig hur allt fungerar, och att jag kan tänka mig att ta vikariat eller helgjobb beroende på vad som finns.
    Jaja.. jag ska köpa kuvert til mina brev och CV'n idag så går jag väl ut imorgon och börjar mitt sökande.

• Tiff

enmi> varför ska du jobba gratis? Det ska du inte behöva göra.

• Loovi

Gå ut på stan! Gå in i butiken! Har dom sett dig så är vet dom vem du är! Försök glömma nervositeten, svälj den åh då in med ett leende på läpparna! Spy kan du juh göra när du kommit ut ur affären!

Är du glad och har ett leende på läpparna så smittas de ofta av på andra och då kommer dom att komma ihåg dig garanterat!

• blomkruka

Jag är Bc och har haft några ansökningar där de skriver att de kan tänka sig att jobba gratis. Jag slänger dem direkt!! Vad är det för oseriös inställning? Är inte din arbetskraft värd att betala för? Och vill du jobba på ett företag som kan tänka sig att fiffla med sånt? Nope, det går bort för min del....!!

enmi skrev 2007-10-28 11:49:14 följande:
    Tack för tipsen! :) Jag ska tänka över det här lite grann, men jag ska alltså inte skicka breven. Jag tror nog att det bästa blir att gå in i butiken ändå och be och få tala med butikschefen. Nervöst men det det måste jag ju komma över :P Och om chefen nu inte skulle vara där så kan jag ju be någon lämna över mitt brev till honom/henne. Att ringa låter ju också bra, men jag vill gärna att de ska hinna läsa igenom mitt CV innan de bestämmer sig för ja eller nej vilket jag tror att de kanske gör om jag, tafatt som jag är skulle fråga om jobb direkt..I mitt personliga brev nämner jag nämligen att jag kan tänka mig att jobba gratis under den period det tar för mig att lära mig hur allt fungerar, och att jag kan tänka mig att ta vikariat eller helgjobb beroende på vad som finns. Jaja.. jag ska köpa kuvert til mina brev och CV'n idag så går jag väl ut imorgon och börjar mitt sökande.
  • Fru4Maj07
    enmi skrev 2007-10-28 11:49:14 följande:
    Tack för tipsen! :) Jag ska tänka över det här lite grann, men jag ska alltså inte skicka breven. Jag tror nog att det bästa blir att gå in i butiken ändå och be och få tala med butikschefen. Nervöst men det det måste jag ju komma över :P Och om chefen nu inte skulle vara där så kan jag ju be någon lämna över mitt brev till honom/henne. Att ringa låter ju också bra, men jag vill gärna att de ska hinna läsa igenom mitt CV innan de bestämmer sig för ja eller nej vilket jag tror att de kanske gör om jag, tafatt som jag är skulle fråga om jobb direkt..I mitt personliga brev nämner jag nämligen att jag kan tänka mig att jobba gratis under den period det tar för mig att lära mig hur allt fungerar, och att jag kan tänka mig att ta vikariat eller helgjobb beroende på vad som finns. Jaja.. jag ska köpa kuvert til mina brev och CV'n idag så går jag väl ut imorgon och börjar mitt sökande.
     Det märks att du aldrig sökt jobb tidigare. Tycker absolut inte du bara ska stövla in i butiken och fråga efter butikschefen för det skapar bara irritation för människor i den positionen är ofta väldigt upptagna. Det ser väldigt klumpigt ut att inte ha ringt och bokat tid innan.

Du kan inte mena allvar med att du skrivit i din ansökan att du kan tänka dig att "jobba" gratis? I såna fall har du gjort bort dig totalt. Ingen seriös arbetsgivare kommer att nappa på ett sånt "erbjudande". Det får dig bara att låta desperat och väldigt okunnig för hur det fungerar på arbetsmarknaden. Får man fråga hur gammal du är?

Sen undrar jag, ska du verkligen skicka in brev och CV per post? Det fungerar inte så idag, allt går via epost numera.

Man får inte bara jobb "direkt". Tror du inte på fullaste allvar att det är fler som söker jobb där just du söker jobb?

Jag tycker du ska tänka om helt och håller för annars kommer det gå käpprätt åt skogen.
  • Loovi

Men gud va negativt skrivet!
    Vill informera DIG om att allt inte alls går via epost nu för tiden. Det står på annonsen hur dom vill ha ansökan.

Hon skrev juh att de e första gången hon söker arbete och du tycker att hon ska tänka om helt? hon frågar efter råd i sitt inlägg om du nu missade det. suck!

Fru4Maj07 skrev 2007-10-28 17:06:24 följande:
     Det märks att du aldrig sökt jobb tidigare. Tycker absolut inte du bara ska stövla in i butiken och fråga efter butikschefen för det skapar bara irritation för människor i den positionen är ofta väldigt upptagna. Det ser väldigt klumpigt ut att inte ha ringt och bokat tid innan.Du kan inte mena allvar med att du skrivit i din ansökan att du kan tänka dig att "jobba" gratis? I såna fall har du gjort bort dig totalt. Ingen seriös arbetsgivare kommer att nappa på ett sånt "erbjudande". Det får dig bara att låta desperat och väldigt okunnig för hur det fungerar på arbetsmarknaden. Får man fråga hur gammal du är? Sen undrar jag, ska du verkligen skicka in brev och CV per post? Det fungerar inte så idag, allt går via epost numera.Man får inte bara jobb "direkt". Tror du inte på fullaste allvar att det är fler som söker jobb där just du söker jobb?Jag tycker du ska tänka om helt och håller för annars kommer det gå käpprätt åt skogen.
  • NadiaNadia
    Loovi skrev 2007-10-28 18:37:52 följande:
    Men gud va negativt skrivet!Vill informera DIG om att allt inte alls går via epost nu för tiden. Det står på annonsen hur dom vill ha ansökan.Hon skrev juh att de e första gången hon söker arbete och du tycker att hon ska tänka om helt? hon frågar efter råd i sitt inlägg om du nu missade det. suck!
    Tänkte faktiskt likadant. Inte shysst alls!!
  • enmi

Jag måste svara på varför jag skrivit att jag tänkt mig jobba gratis. Det är klart att jag inte tänker arbeta gratis under någon längre tid. Jag har ingen erfarenhet av att stå i butik och därför har jag skrivit i mitt personliga brev att jag kan jobba gratis den tid det tar för dem att lära mig allt jag behöver veta. Det var min pappa som sa att jag kunde skriva så, men som jag tidigare skrivit så har jag aldrig sökt jobb tidigare. Om detta är helt fel så skriver jag självklart om mitt personliga brev och tar bort den biten.

De butiker som jag tänkt söka jobb i har inte e-post, inte en enda av dem, inte som är kopplad till butiken i alla fall och jag har ju ingen annons att gå efter som jag också nämde i mitt första inlägg. Jag söker ju fastän de inte letar efter nya just nu. Jag tycker att det är trevligare att ge någon mina papper i handen än att skicka iväg i ett trist e-post-meddelande.

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra, ringa eller gå dit? :( Jag skriver ju här och frågar eftersom jag är helt oerfaren när det gäller sånt här, så jag blir ju ännu mer nervös och illa till mods när jag får negativ kritik på något jag inte ens gjort än. Jag vill gärna söka jobb full av självsäkerhet, inte känna atta llt jag gör är oseriöst och fel. :,(

• mliten

Arbetsgivare tycker om när man har "go" i sig och ett brinnande intresse att lära är något man får framhäva när man inte har så mycket erfarenhet.
    Vissa tycker om att få någon som inte har så mycket erfarenhet just pga att de kan forma sin anställd utan influenser från tidigare jobb.
    Kör hårt bara, man lär sig med tiden och alla nederlag gör dig starkare.
    Men du borde verkligen ta bort det där om att jobba gratis, det är inte bara olagligt utan visar även på ett sviktande omdöme och en oerfarenhet som vissa kan få för sig att utnyttja.

Det kommer gå fint det där
    Lycka till.

• enmi

jag skriver om mitt brev då. Jag antar att min pappa är kvar lite i den tiden han levde i då han växte upp, och eftersom jag aldrig sökt jobb på det här sättet förut vet jag ju inte vad som är rätt och fel. :)

Jag har också samlat på mig alla telefonnummer idag, men två av butikerna hittade jag inte ens adresserna till, så jag antar att jag får gå dit direkt. Då får jag ju prova på två taktiker på en gång. Det är väldigt små butiker, jag kan ju passa på att tala om vad det gäller för butiker också. Det är två ganr-butiker som specialicerar på just garn och stickning/virkning och två andra som säljer textilier. Jag söker dessa eftersom jag har ett stort intresse för handarbete och sömnad. Det är därför jag tror att jag kan få dessa jobb trots att jag inte har någon tidigare erfarenhet av butiksjobb..

Jag ska sätta igång imorgon så jag kommer väl att uppdatera här om hur det går med allt.

• blomkruka

Bra att du tar bort det med gratisarbete!
    Jag tycker absolut att du kan gå in i affären med ansökan. Allrehelst när det är en spontanansökan, du har ju som sagt inga direktiv från en annons att gå efter. Jag föredrar alltid att man kommer in och visar sig personligen, allrahelt när det är en tjänst som butikspersonal. Det spelar ju faktiskt lite roll vad man gör för personligt intryck då.
    Lycka till!

• Gisney

Vet många företag som har en pärm med intresseansökningar som tas fram när behov av nya människor kommer. Skickade själv in en intresseanmälan i September till ett företag. Var där på intervju i fredags och börjar på fredag.

Svar på tråden Nervös, första gången!