• skrutthumlan2

Blir sjuk så fort jag börjar träna

Tror att jag har hamnat i en ond cirkel!
    Jag börjar träna o hinner kanske träna i 3 veckor innan jag blir sjuk, typ förkyld o ont i halsen. Då låter jag bli att träna 1-2 veckor efter att jag blivit frisk, och sen är det samma visa igen. Blir så trött! Förra sommaren hade jag ett uppehåll med träningen i 3 månader så att eventuella virus som fanns kvar skulle dö ut, men nu är det samma sak igen.
    Är det fler som har det här problemet?

• Svar på tråden Blir sjuk så fort jag börjar träna
  • Rose77

brukade oxå ha d så... man tar ut sig för hårt i början. Måste äta ordentligt efter träningen med, och även innan såklart. Men sen är det viktigt att man inte tar ut sig alldeles den första månaden.

• Luusan66

Ska börja träna i morgon efter 1 års uppehåll! Det har varit svårt att få tiderna att gå ihop med lilleman eftersom jag är ensamstående. I morgon ska jag lämna honom till farmor. Det känns pirrigt efter så långt uppehåll. Jag har sån energi i kroppen och vet att jag måste ta det lugnt i början, precis som du skriver Rose77.

• mimmis

Jag brukar oxå bli sjuk när jag just kommit igång med träning särskillt efter spinning och styrketräning... men jag läste i tidningen för ett tag sen i en sån där frågespalt där var det ennsom frågade: Varför blr jag alltid sjuk när jag börjat träna? och svaret var att : om man är otränad och tar i för mycket i början så är det kroppens sätt att säga ifrån att man ska ta det lugnare, själv hade jag känt länge att jag hade nått i kroppen så jag körde ett hårt styrketränings programm i gymmet och 2 dagar efter fick jag värsta förkylningen men det var faktiskt skönt när det bröt ut jag hade gått i 2-3 veckor och känt mej halv kass , så ibland kan det vara till en fördel oxå ändå om man säger så. men ta det lugnt i början å ta inte ut dej och se till att du dricker å äter ordenligt både före och efter passet så lycka till

• Tilda

Jaså, jag undrade också varför jag alltid blev sjuk förut så fort jag började träna. Ska inte ta i så hårt alltså.

• mimmis

Precis ta det lugnt i början å öka succesivt träningen

• Sötnos

Men jag känner mig alltid lite småsjuk dagen efter hag tränat..o även fast jag tagit det riktigt lugnt..Jag känner mig liksom lite förkyld..vad beror det på??

• Rose77

Oftast kan man ju känna av en eventuell förkylning snabbare om man tränar. Oftast har man tagit i lite för mkt om man blir dålig, huvudet vill mer än vad kroppen egentligen pallar, speciellt efter en graviditet. Man ska träna med måtta och som mimmis skrev, öka succesivt... *s* d där kunde jag inte stava, tjuvkollade mimmis. Och tänk på om ni fortfarande ammar att det oxå tar på krafterna... dvs träna ännu lugnare i början och ät ännu mer.

Nu har jag träna i snart 4 månader och jag blir inte dålig längre! Men jag blev det oxå i börjar, man var alldeles för ivrig.

• Ithiq PT

Det kan bero på flera saker som ex en envis infektion som ligger latent och inte visar sig med några större symptom.

Skulle dock tipsa på att det är immunförsvaret som är den felande länken.

Antingen genom att kosten och sömnen inte sköts på bästa sätt. Dettta gör att när du sedan tillför ökade stressfaktorer genom träning så slår kroppen bakut.

Det kan också vara så att den träning du utsätter din kropp för är för intensiv/för frekvent/för omfattande. Det gäller att hitta en fungerande kombination. I synnerhet i början så gäller det att ta det lugnt tills man når sin s.k. normaliserade nivå. Först därefter kan man börja förvänta sig bra resultat eftersom man först då har någorlunda koll på vad man klarar av.

Lycka till!

Svar på tråden Blir sjuk så fort jag börjar träna