• Poughkeepsie

Ont när mjölken rinner till...

Hej!

Jag har vid ett par tillfällen vaknat  med överfullt bröst och när sen tösen tömt det så har det gjort ont i bröstet när mjölken runnit till igen. Men det har jag bara kännt av en dag på sin höjd. Förra veckan hände det igen och nu gör det fortfarande ont varje gång det rinner till.
    Var på amningsmottagningen i torsdags och tog odling på mjölken ifall nåt skulle va fel.

Känns trist om det ska hålla på så här nu. Har ammat i 4 månader snart, hade strul i början men nu funkar det ju så bra för övrigt.

Nån mer som haft det så?

Tacksam för svar!

*Elin 070629*
  • Svar på tråden Ont när mjölken rinner till...
  • ElinOlsson

Vad menar du med att rinna till? Är det utdrivningsreflexen eller när mjölken fylls på i bröstet efter att hon ätit? Själva utdrivningsreflexen tycker jag gör lite ont - eller ja, ont är väl fel ord, men det känns som om nån nyper en i vårtan... Det går över efter en liten stund.

• Rulltrappa

hmm, jag hade ont i hela överkroppen när mjölken rann till. trodde att det skulle vaar så.

• Malin och Micke

för mig kunde det göra lite ont när mjölken rann till. men det såg jag aldrig som något problem.. jag kunde amma länge och det behöver inte betyda att mjölken är påväg att sina eller så. jag tror inte att du ska oroa dig.

Cornelia är mitt under!
  • Cia o krabaten

Så hade jag det alldeles i början.
    Jag fick order att ta Ipren som är inflammationshämmande.
    På amningsmottagningen trodde de att jag var allergisk mot mjölken.
    En kur med Ipren (Var det 1-2v, minns ej) så var det bra sen.

• NemiaOJ

här är en tilll som har ont när mjälken rinner till.
    Eller känns som stickningar/knivar och då ända från roten. känns väldigt mycket o gör ont men inte visste jag att de kunde vara någe fel?
    Jag vet att det inte är mjölkstockning för det hade ja förra gången med barn 2 det gör ont och utgör sig på ett helt annat sätt.

• Cia o krabaten

För mig var det inte alls lika som mjölkstockning.
    Det kändes liksom att det gjorde ont i "gångarna" i bröstet!

• NemiaOJ

Ja det är lite så att det är i gångarna som det smärtar.

Känns lite som tusen små små knivar som rusar i gångarna.. Vet inte hur man ska förklara smärtan på bästa sätt.
    Cia o krabaten skrev 2007-10-28 12:14:07 följande:
    För mig var det inte alls lika som mjölkstockning.Det kändes liksom att det gjorde ont i "gångarna" i bröstet!
    Ne de e INTE som mjölkstockning, mjölkstockning gör ont på ett helt annat sätt och så fick jag hög feber av mjölkstockning.
  • ElinMaria
    Cia o krabaten skrev 2007-10-28 12:09:49 följande:
    Så hade jag det alldeles i början.Jag fick order att ta Ipren som är inflammationshämmande.På amningsmottagningen trodde de att jag var allergisk mot mjölken.En kur med Ipren (Var det 1-2v, minns ej) så var det bra sen.
    De meande alltså att du skulle vara allergisk mot din egen bröstmjölk? Det har jag aldrig hört talas om. Hade du ont hela tiden? Jag har nämligen haft ont i brösten i drygt två månader nu och är desperat efter att få veta varför.
  • Pasadena
    ElinMaria skrev 2007-10-28 12:32:37 följande:
    De meande alltså att du skulle vara allergisk mot din egen bröstmjölk? Det har jag aldrig hört talas om. Hade du ont hela tiden? Jag har nämligen haft ont i brösten i drygt två månader nu och är desperat efter att få veta varför.
    jag hade också svinont de 2 första månaderna. nästan som ständig kramp i brösten. men när mjölktillgången stabiliserade sig (det ska göra det efter ett par månader) så släppte smärtan. Nu har
    jag bara ont när mjölken rinner till men det är ju normalt att det känns. Om det gör svinont så man knappt står ut borde man nog kontakta amningsmottagningen!
  • Cia o krabaten
    ElinMaria skrev 2007-10-28 12:32:37 följande:
    Ja ngt i den stilen.
    Men det gick som sagt bort efter en kur med ipren.
    Sen gjorde det ju ont av och till med mjölkstockning eller fulla bröst eller så, men detta var ngt helt annat.
  • Poughkeepsie

Ja, det känns som om det är i gångarna det gör ont.
    Men får man verkligen ta Ipren när man ammar?
    Har haft mjölkstockning i somras och det känns verkligen inte likadant! Hade det i samband med infekterat sår i bröstvårtan, då va man inte tuff... Börjar få en spricka i samma igen, så man får passa henne ordentligt när hon äter på den.

*Elin 070629*
  • ElinMaria
    Pasadena skrev 2007-10-28 12:42:43 följande:
    jag hade också svinont de 2 första månaderna. nästan som ständig kramp i brösten. men när mjölktillgången stabiliserade sig (det ska göra det efter ett par månader) så släppte smärtan. Nu harjag bara ont när mjölken rinner till men det är ju normalt att det känns. Om det gör svinont så man knappt står ut borde man nog kontakta amningsmottagningen!
    fast min dotter är fyra månader nu så det borde ju ha stabiliserat sig nu. Har haft ont sen hon var två månader men ingen kan säga varför. Har kontaktat amningsmottagningen men de kunde inte hjälpa mig utan verkade snarare tycka att jag skulle sluta amma i stället.

x malin x: Ipren är ingen fara att ta när man ammar. Det är när man är gravid man inte ska ta det. Jag fick råd från amningsmottagningen att ta det när det gör väldigt ont. För mig hjälper det tillfälligt men har inte gjort någon skillnad i längden.
  • NemiaOJ

Jag har haft värken sen början, och hon e 3 månader nu, inget mer eller mindre utan det är likadant sen början.

• ElinMaria
    NemiaOJ skrev 2007-10-28 17:37:43 följande:
    Jag har haft värken sen början, och hon e 3 månader nu, inget mer eller mindre utan det är likadant sen början.
    Har du ont hela tiden eller bara när mjölken rinner till? Jag har ont hela tiden så det är nog något annat i mitt fall.
  • NemiaOJ

Mina bröst värker när man tar i dom men inte av att bara hänga där
    Men det gör ont när det rinner till.

• Poughkeepsie

Fick besked på odlingen av mjölken idag. Där syntes inget, så de sa att jag kunde ta lite Ipren. Hoppas det försvinner, men det känns lite bättre emellanåt iaf!

Tack för alla svar!

Skrattande

*Elin 070629*
  • Pokoyo

Har gjort ont när det runnit till varje amning nu i snart elva månader! Fast inte dödsont.

Svar på tråden Ont när mjölken rinner till...