• Juliana82

Kan man äta flortabletter när man är gravid???

Jag frågade på apoteket och även min tandläkare, men ingen visste nåt... så jag frågar er: kan man äta/suga på flortabletter när man är gravid???

• Svar på tråden Kan man äta flortabletter när man är gravid???
  • ich

Tja.. man kan ju borsta tänderna och det är ju flor i tandkräm.

• Prinsessan Malin

Fluor skadar inte foster vad jag då vet, hur ska man annars kunna borsta tänderna??

(¯`°?.¸ ♥ Jag älskar er Patrik, William och Celina ♥ ¸.?°´¯)
  • Dimitra

Saxat ur Fass.se om Floudent sugtabletter:

"Graviditet
    Inga kända risker vid användning under graviditet."

Det borde ju Apotekspersonalen känna till tycker man

Jag röstar på Sisu i Expedition Effell 2007, gör du?
  • Linda1976

Ja, varför inte?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Papayia

Jag frågade och det var helt OK.

• Deodora

Min tandläkare tyckte att jag skulle låta bli eftersom man sväljer flouret. Han rekommenderade hellre att jag skulle skölja tänderna med flourskölj och sedan spotta ut. Han sa också att det inte finns några visade risker med flourtabletter men att det inte heller var gjort särskilt många tester och att då är det bättre att låta bli.

• Linda1976
    Deodora skrev 2007-10-28 13:56:54 följande:
    Min tandläkare tyckte att jag skulle låta bli eftersom man sväljer flouret. Han rekommenderade hellre att jag skulle skölja tänderna med flourskölj och sedan spotta ut. Han sa också att det inte finns några visade risker med flourtabletter men att det inte heller var gjort särskilt många tester och att då är det bättre att låta bli.
    Ja, och sen är det bra om man håller andan medan man vistas längs trafikerade vägar

Sorry, men så nojjig får man inte vara
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kluvenflicka

Bodde i Italien då jag väntade första barnet..Där får alla blivande mammor flourtabletter..tror därför inte att det är ngn fara..

• LyNxQ

Linda: det är inte bra att hålla andan för länge heller, bättre att ta med sej luft i en påse eller nåt..

Angående fluortabletter så tror jag inte att det är någon fara, så länge man inte överdoserar (eller har, som vi, mycket fluor i vattnet)

• Linda1976
    LyNxQ skrev 2007-10-28 18:40:02 följande:
    Linda: det är inte bra att hålla andan för länge heller, bättre att ta med sej luft i en påse eller nåt..Angående fluortabletter så tror jag inte att det är någon fara, så länge man inte överdoserar (eller har, som vi, mycket fluor i vattnet)
    *noterar*.... Luft i påse! *skriv skriv*

Eller kanske syrgastub!!
  • Redgreen

Jag skulle inte göra det. Det finns ju en anledning till att det inte är flour i barntandkräm, fluor är ju en form av gift, som vi vuxna dock klarar i de små mängder det är i tandkräm eller tablett, men har de verkligen koll på hur det påverkar fostret?

Svar på tråden Kan man äta flortabletter när man är gravid???