Värdering av huset.. Tips?
På onsdag ska vi få vårt hus värderat. Någon här som också gjort det? Vad är det de kollar på?
På onsdag ska vi få vårt hus värderat. Någon här som också gjort det? Vad är det de kollar på?
Nja, de kollar ju läge, skick, byggnadsår "tillbehör" (tex vad man har för uppvärmningsmetoder).
Inget som du kan inverka på när de värderar.
Läge drift, skick på kök o badrum, balkong/altan, utsikt, o såklart det allmänna skickat på tex golv väggar o tak, luftvärmepump varmvattenberedare, ålder på såna förbrukningsvaror tex.
Så man sänker inte värdet om t ex fönstrerna inte är putsade
Men om man har det snyggt och trevligt så borde väl det göra lite?
Nä putsade fönster påverkar inte värderingen, eller om det ligger dammtussar på golvet... men se till att ha sånt fixat tills fotografering av huset o visningen.
Kanske en dum fråga, men var kan man få sitt hus värderat? Gör banken det åt en, eller?
Ska värdera nästa månad,när vi är helt klara med det nya taket.
Det jag ska fixa innan är naturligtvis en storstädning och ta bort lite personliga saker, för det kan lätt bli för mkt av sådant.Få bort alla höstlöv i trädgården och plantera lite i krukorna utanför.
Detta är ju inte nödvändigt igentligen.....för det dom kollar på enligt banken är Golv, tak, Kök, Badrum tvättstuga, elsystem, tomten, läget och väldigt mkt möjligheter med huset. om det tex finns möjlighet att bygga ut det eller annan förbättring.
Men för min egen skull tänker jag fixa och dona lite extra.
Ska värdera nästa månad,när vi är helt klara med det nya taket.
Det jag ska fixa innan är naturligtvis en storstädning och ta bort lite personliga saker, för det kan lätt bli för mkt av sådant.Få bort alla höstlöv i trädgården och plantera lite i krukorna utanför.
Detta är ju inte nödvändigt igentligen.....för det dom kollar på enligt banken är Golv, tak, Kök, Badrum tvättstuga, elsystem, tomten, läget och väldigt mkt möjligheter med huset. om det tex finns möjlighet att bygga ut det eller annan förbättring.
Men för min egen skull tänker jag fixa och dona lite extra.
Ta bort all skit och krimskrams som man lätt har lite överallt
Vid försäljning....
Nope... vi har haft 5 mäklare här som alla gratis värderat lägenheten.
Här kommer nog en dum fråga till.. Vet ju inte hur sån´t här går till. Frågar man inget får man inget veta!!
Man tar alltså kontakt med en mäklare som värderar huset åt en, men vad gör man sen då man fått huset uppvärderat? Vad har det för betydelse? Går man till banken och får topplånet mindre, eller vad?
Ursch, sån´t här kanske man ska veta innan man ger sig i kast med ett hus!!
Hm....ja våran värderar och gör allt arbete gratis även om det aldrig blir försäljning. Om man däremot sedan vänder sig till en annan mäklare så blir man debiterad.
Varför skulle de göra gratis arbete??? Det tror jag inte en sekund på.
Hr man fått en gratis värdering så är det för att de tror att du skall sälja.