• CarolAnne

Värdering av huset.. Tips?

På onsdag ska vi få vårt hus värderat. Någon här som också gjort det? Vad är det de kollar på?

• Svar på tråden Värdering av huset.. Tips?
  • Tigertofflan

Nja, de kollar ju läge, skick, byggnadsår "tillbehör" (tex vad man har för uppvärmningsmetoder).
    Inget som du kan inverka på när de värderar.

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Jiie

Läge drift, skick på kök o badrum, balkong/altan, utsikt, o såklart det allmänna skickat på tex golv väggar o tak, luftvärmepump varmvattenberedare, ålder på såna förbrukningsvaror tex.

Lilleman - Alexander/Felix/Filip/Max - Bäst Före 13/12
  • CarolAnne

Så man sänker inte värdet om t ex fönstrerna inte är putsade Men om man har det snyggt och trevligt så borde väl det göra lite?

• Jiie

Nä putsade fönster påverkar inte värderingen, eller om det ligger dammtussar på golvet... men se till att ha sånt fixat tills fotografering av huset o visningen.

• Smultronet12

Kanske en dum fråga, men var kan man få sitt hus värderat? Gör banken det åt en, eller?

• AnneSophie
    CarolAnne skrev 2007-10-28 15:18:09 följande:
    Så man sänker inte värdet om t ex fönstrerna inte är putsade Men om man har det snyggt och trevligt så borde väl det göra lite?
    Det tror jag absolut att det gör. Det kanske inte ska påverka, men jag tror att det påverkar iallafall.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Jiie
    Smultronet12 skrev 2007-10-28 15:19:48 följande:
    Kanske en dum fråga, men var kan man få sitt hus värderat? Gör banken det åt en, eller?
    Alla mäklare erbjuder gratis värdering.
  • celine

Ska värdera nästa månad,när vi är helt klara med det nya taket.
    Det jag ska fixa innan är naturligtvis en storstädning och ta bort lite personliga saker, för det kan lätt bli för mkt av sådant.Få bort alla höstlöv i trädgården och plantera lite i krukorna utanför.
    Detta är ju inte nödvändigt igentligen.....för det dom kollar på enligt banken är Golv, tak, Kök, Badrum tvättstuga, elsystem, tomten, läget och väldigt mkt möjligheter med huset. om det tex finns möjlighet att bygga ut det eller annan förbättring.
    Men för min egen skull tänker jag fixa och dona lite extra.

• celine

Ska värdera nästa månad,när vi är helt klara med det nya taket.
    Det jag ska fixa innan är naturligtvis en storstädning och ta bort lite personliga saker, för det kan lätt bli för mkt av sådant.Få bort alla höstlöv i trädgården och plantera lite i krukorna utanför.
    Detta är ju inte nödvändigt igentligen.....för det dom kollar på enligt banken är Golv, tak, Kök, Badrum tvättstuga, elsystem, tomten, läget och väldigt mkt möjligheter med huset. om det tex finns möjlighet att bygga ut det eller annan förbättring.
    Men för min egen skull tänker jag fixa och dona lite extra.

• jennie ellie

Ta bort all skit och krimskrams som man lätt har lite överallt

• johandra
    Jiie skrev 2007-10-28 15:20:42 följande:
    Det stämmer INTE...Här tar dom 1500:- för en värdering...

Hur som helst,vi värderade vårt hus för en månad sen och det som kollas på är golv,tak,allmänskicket på väggar,badrumsstandarder,köksstandard,vitvaror,hur pass trivsamt första intrycket är utomhus,fönster,tak,fasad,uppvärming mm mm...Det ska helst vara inrett för att passa gemene man..Har man för extrem inredning i tex ett badrum,så kan det faktiskt bli negativt även om det i själva verket borde vara positivt

.Vi fick vårt hus uppvärderat med 400 000 mot vad vi köpte det för för ett år sen..Det enda som vi kan göra för att ytterligare påverka värdet enligt mäklaren är att byta färgen på huset(den e hemsk,ni kan se i galleriet om ni vill) samt fixa trädgården...Nu spelade det inte så jättestor roll i vårt fall,iom att vi fick så pass bra värde ändå,men det var där våra svaga punkter låg...

Att putsa fönster,städa osv spelar ingen som helst roll så länge det är en seriös mäklare som värderar..Däremot så e det klart att det känns bättre för en själv om man gjort det..Att plocka bort inredning osv e helt onödigt inför en värdering...Ok inför en visning men inte för en värdering..

Lycka till iaf och hoppas ni får det ni vill ha i värde på huset
    Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v34
  • dellelgarin

Vid försäljning....

• Jiie

Nope... vi har haft 5 mäklare här som alla gratis värderat lägenheten.

• AnneSophie
    Här är det endast svensk fastighetsförmedling och en till (nykomling) som erbjuder gratis värdering.
    Dom andra tar mellan 1500 och 2500 för en värdering av ett HUS (där avsikten är att endast värdera och inte sälja).
    Vi betalade 1500 förra gången har jag för mig.
  • Smultronet12

Här kommer nog en dum fråga till.. Vet ju inte hur sån´t här går till. Frågar man inget får man inget veta!!

Man tar alltså kontakt med en mäklare som värderar huset åt en, men vad gör man sen då man fått huset uppvärderat? Vad har det för betydelse? Går man till banken och får topplånet mindre, eller vad?
    Ursch, sån´t här kanske man ska veta innan man ger sig i kast med ett hus!!

• dellelgarin

Hm....ja våran värderar och gör allt arbete gratis även om det aldrig blir försäljning. Om man däremot sedan vänder sig till en annan mäklare så blir man debiterad.

Jiie skrev 2007-10-29 09:17:28 följande:
    Nope... vi har haft 5 mäklare här som alla gratis värderat lägenheten.
  • dellelgarin

Varför skulle de göra gratis arbete??? Det tror jag inte en sekund på.
    Hr man fått en gratis värdering så är det för att de tror att du skall sälja.

dellelgarin skrev 2007-10-29 09:30:43 följande:
    Hm....ja våran värderar och gör allt arbete gratis även om det aldrig blir försäljning. Om man däremot sedan vänder sig till en annan mäklare så blir man debiterad.
  • AnneSophie
    Smultronet12 skrev 2007-10-29 09:29:19 följande:
    Här kommer nog en dum fråga till.. Vet ju inte hur sån´t här går till. Frågar man inget får man inget veta!!Man tar alltså kontakt med en mäklare som värderar huset åt en, men vad gör man sen då man fått huset uppvärderat? Vad har det för betydelse? Går man till banken och får topplånet mindre, eller vad? Ursch, sån´t här kanske man ska veta innan man ger sig i kast med ett hus!!
    Ja, ungefär så ja...

Vi värderade om vårt hus efter vi hade bott där i ett år (och renoverat en del) och den gången var det samma mäklare, som sålde huset till oss, som kom och omvärderade. Hon jobbar dessutom på FöreningSparbankens mäklarbyrå, och vi har lånen på FöreningsSparbanken.
    Efter värderingen så kontaktade hon sin kollega, vår bankkvinna, och berättade vad huset var värt (det räckte för deras del med att göra det muntligt men det berodde nog på att det var samma företag och dom kände varandra) och därefter bokade vi ett möte där vi kunde ta bort hela topplånet och spara multum per månad.

Våra grannar som använde en värderingsman som inte var kopplad till deras bank fick dock vänta på att det skulle skickas pappersarbete mellan mäklaren och banken. Så det funkar nog lite olika.
  • Lunagirl74
    Smultronet12 skrev 2007-10-29 09:29:19 följande:
    Här kommer nog en dum fråga till.. Vet ju inte hur sån´t här går till. Frågar man inget får man inget veta!!Man tar alltså kontakt med en mäklare som värderar huset åt en, men vad gör man sen då man fått huset uppvärderat? Vad har det för betydelse? Går man till banken och får topplånet mindre, eller vad? Ursch, sån´t här kanske man ska veta innan man ger sig i kast med ett hus!!
    Ja du går till banken och visar upp det pappret som du har fått av din värderare där det står vad de har kommit fram till.
    Och i de flesta fall kan man tom bli av med topplånet. Det blev vi. Fast vi hade gjort en hel del. Blev uppvärderade till det dubbla.
Svar på tråden Värdering av huset.. Tips?