• Carro

Roliga egenskaper/vanor hos era husdjur

Har era husdjur några konstiga egenskaper och ovanor/vanor?

Vår äldsta katt är en väldigt fiiin liten dam..
    Hon kör ut en från toaletten om hon ska göra nr 2, inte vill hon ha sällskap då inte!
    Hennes vattenskål.. hmm.. ja.. det är en stor fyrkantig vas/skål med stenar i, ngt annat vägrar hon att dricka ur!
    Sedan älskar hon att sitta i grytor, och små lådor!
    När hon lyckats trycka ner sig i en låda där det varit skor, ja då är hon väldigt nöjd..
    Vi har ett litet kassaskrin i garderoben och när min man tog fram det för ett tag sen vad hände?
    Jo Stella kom och pressade ner sig i skrinet trots att hon var rent för stor för det.. Gissa om vi skrattade
    Hon avskyr stängda dörrar, stänger man en dörr så får man en rejäl utskällning!
    Sen älskar hon att pussas, säger man puss så springer hon fram och stångar en mitt på munnen (man får passa sig, det kan göra ont!)
    Stella är en finsmakare och väldigt kräsen av sig, men chips och ostbågar går alltid ner, ger man inte henne det blir hon förbannad och snor från skålen *skrattar*

Sen kommer vi till den lilla tjocka Sally
    Men man kan bara älska henne.. Så fort vi har gäster så kastar hon sig framför dom, rullar runt, busar och tom går på bakbenen för dom, allt för att hon ska få uppmärksamhet ( det var så gulligt en gång, en bekant till min man var på besök och hon gjorde som vanligt.. Bekantingen sken som en solstråle och var överlycklig, han berättade att av ngn anledning skydde alla andra katter honom som pesten)
    Om hon är rädd eller orolig vill hon hålla handen, på djursjukhuset smälte de efter hon blivit kastrerad.. då stack hon ut tassen och pep för att de skulle komma och hålla henne i den..
    Sen kan hon inte mjaua! Hon har några konstiga squäkande ljud för sig, det verkar som att hennes stämband inte utvecklats ordentligt, men hon lider iaf inte av det..
    Vad mer? Vi vet när maten är slut i skålarna för då öppnar hon skåpsluckorna för att göra oss uppmärksamma..
    Om jag sitter uppe längre än maken på kvällen så brukar jag stänga dörren till sovrummet..
    Men efter en stund hoppar Sally upp på handtaget och öppnar dörren, för då ska hon också gå in i sovrummet och sova.
    Fast hon är iaf duktig och brukar även stänga dörren efter sig
    Sen kan man verkligen göra vad man vill med henne, maken och hon brukar bl a busa genom att han kasar runt henne på rygg över golven i lägenheten, en riktig höjdare enligt dom båda!
    Sally är en från början en vildkatt och det märks på hennes matvanor..
    Hon älskar all mat, t o m potatismos med ketchup, svamp, pizza, soppor m.m

Oj vad långt det blev, man kommer på en hel del konstiga/knäppa/roliga/gulliga saker som ens små "bebisar" brukar göra när man sitter och funderar

• Svar på tråden Roliga egenskaper/vanor hos era husdjur
  • Binis

Ja, att försöka komma på allt som ens katter hittar på det är banne mig inte det enklaste

Vi har två katter, en norsk skogskatt på 2,5 år och en blandning norsk skogskatt/bondkatt på 1,5 år.

Den yngsta har inte så mycket för sig, hon pussas gärna, äter i princip vad som helst. Sist var det ostbågar som vi blev väldigt chockade över, hon måste ju helt enkelt testa allt som vi äter Hon tycker även om att ligga i kartonger. Annars är hon väldigt lugn, tror att detta beror på att vi redan hade vår äldsta katt när vi skaffade henne....

Vår äldsta katt då, ja vad ska man säga. Han är speciell minst sagt.... han gillar att lägga sig på rygg, sen ska man putt honom, eller rättare sagt han puttar själv med sina baktassra mot ens händer. Det går knappt att bara klappa honom utan han gör då allt för att komma till med baktassrna på ens händer och putta ifrån.
    Sen "gör han sig alltid till" dvs kråmar sig på golvet och mjauar för att få uppmärksamhet.
    Han gillar att krypa in och lägga sig i påsar (plast eller papp) kartonger (oavsett storlek och det här är en 6 kg katt), väskor, skåp (öppnar dem och klättrar upp dit han vill), lådor mm. Ja, allt som går att ligga i.
    I natt stängde vi döreen till sovrummet (får göra det ibland när de får för sig att busa mitt i natten) och mitt i natten blev vi väckta av ett evigt jamande och krafsande, jag vaknade och gick som en sömngångare ut och kisarna var inte sen amed att visa att det fanns banne mig ingen mat och det var det de protesterade mot Jättekul....
    Min sambo och vår äldsta katt brukar leka tafatt, antingen springer Niklas först och Måns jagar honom eller tvärtom....
    Han älsklingsrätt är majs på burk, så fort han hör burken öppnas i köket så rusar han ut, han vet exakt vad det är
    Sen vill han aldrig få en att tro att han tycker om en av oss mer än den andra, tex så vet han om att jag inte tycker om att han står och "tassar" (ni vet när de drar klorna in och ut på tex ens tröja och ser så där riktigt nöjda ut) på mig så då gör han det på Nillas. lägger sih sedan ner en stund där och sedan går han över till mig en stund och sedan till Niklas och sedan fortsätter det så. När han sover emmelan oss i sängen så ska han ligga med ryggen mot en av oss och tassarna mot den andra....
    Han ska dessutom alltid ligga med baktassarna mot något....

Sen ahar båda kommit på att man kan ta bort gallret på duschbrunnen och dricka där, villket resulterar i att locket aldrig är på...
    Det här att båda gillar att ligga i kartonger resulterar i att vi har några sådana stående lite här och var, man har ju inte hjärta att slänga dem

Oj, vad långt det blev. De har en del för sig missarna...

Binis, v21+5

• Åke Vilse

Gammelkatten är som en hund och kommer när man ropar. Hon hoppar upp och sätter sig där man klappar med handen och säger kom. Hon stannar om man säger stopp osv. Väldigt väluppfostrad! Skulle hon dock vara där hon inte får skuttar hon snabbt ned bara hon ser mig eller oxå kör hon strutsmetoden och vänder bort huvudet. Ser inte hon mig så ser inte jag henne

Den andra knaskatten vevar med tassen när man själv håller upp handen och vinkar till henne och säger hej. Hon vet att hon får favoritmat på morgonen -torrfodret duger bara i nödfall, så hon gör alla j-kelskap hon kan komma på för att jag ska vakna och gå upp och ge henne mat när hon har lust. ex riva på tapeten, putta ned saker från sängbordet samtidigt som hon håller ett öga på att jag ser henne och reagerar på hennes dummheter. Att hon sedan åker ut istället för att få mat har hon inte kopplat än... Hon är allmänt trög och fattar ingenting man säger åt henne till skillnad från den andra

De är dock knasbollar bägge två!

• Stockholmstjejen

Mina katter Wilma & Ninja är verkligen två original=)

De är superförtjusta i min pojkvän och går och följer efter honom vart han än går, när han ska duscha ska de med och sitta på hyllan o kolla på, när han sover ligger de och tvättar hans hår o när han äter sitter de på varsin sida om honom=)

När Wilma jamar så låter det som hon kvackar som en liten groda=)

Sen ligger de jämt o sover...PÅ RYGG=) Har ju hört att katter inte gillar det men de ligger o sover som människor, de härmar oss=)

• Binis

Sover på rygg gör vår äldsta katt också Blir alltid lika förvånad när man ser det....
    De ska också alltid föllja med en var man än går och de kommer när man kallar....

Jag sa ju det, att komma på allt är banne mig inte det enklaste

• Teskedsmamman

Ok då bryter jag av med hundar då

Min mans schäfer skall alltid snurra femtioelva varv innan hon bajsar och min dobermann gör alltid 1 m höga fyrfotahopp bakom ryggen på en när man ska gå ut med dem...

• Hannahs mamma

Våran Katt Kompis e en riktig liten filur...

Älskar majskolvar, gurka och tomat... Ska ner i varenda liten pyttelåda...
    Han e halv ute katt... asså inne på nätter och ute på dagarna... så hoppar han upp på balkongen när han vill in... Så om man går ut och Kompis ser det ska han med... När vi går in och handlar säger vi åt han att han får inte följa med... Sen när man kommer ut från affären så sitter han där!!!!
    Jätte glad för att vi kommer!!!!

• Roisin Dubh

Sillen (på bilden just nu) älskar också majs på burk. Han sitter och fiskar upp majskornen ett och ett och njuter i fulla drag.

Jag skulle ju kunna skriva spaltmeter här om alla mina husdjurs egenheter men jag får ta en sak i taget.

• Dodisens mamma

Har en knasig katt som är frälst i skor å tåbira ju värre desto bättre enligt henne slickar fötter gör hon gärna oxå... hmm knas ju..

Svar på tråden Roliga egenskaper/vanor hos era husdjur