• marre799

Visste du att ett högt hb kan vara farligt under graviditet?!

Högt hb (blodvärde) = blodet mera trögflytande och det är därför lättare för att få blodproppar i små fina kärl som t.ex. en moderkaka. Blodvärdet ska dessutom tydligen sjunka under en graviditet eftersom blodet blir mera lättflytande och fostret i livmodern får bättre näring från modern via moderkakan.

En graviditet med högt hb hela tiden eller stigande räknas som en riskgraviditet (och man ska absolut inte t.ex. äta järntillskott).

För högt hb räknas runt 145 och över.

Forskning är gjord kring detta bl.a. en studie från Karolinska Sjukhuset 2001 där det visas på samband med att högt hb under graviditet är skadligt för fostret och fördubblar risken för att det väntande barnet ska dö i livmodern under graviditeten eller i anslutning till förlossningen. Studien heter ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth". Studien visar även på förhöjd risk för plötslig spädbarnsdöd efter förlossning. Här kan ni hitta den: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11086368&dopt=AbstractPlus

Här kommer även flera sidor med information:

http://diss.kib.ki.se/2002/91-7349-143-8/

http://www.meb.ki.se/research/projects/cnattingius_s/late_fetal_death_en.html

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=49

www.familjeliv.se/Forum-2-7/m6083335.html   (- Läs vad ”AnneSophie Moderator” har skrivit i inlägg nummer tre uppifrån…)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-28 16:19:47:
    Detta är ej känt hos alla BM.. så har ni högt hb; kräv extra kontroller med bl.a. UL för att kontrollera tillväxt och flöde..
    Tyvärr ligger "det gamla" mycket kvar..att det är Så bra att ha högt hb..och man ska helst alltid äta järntabletter under graviditet... NOT!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du att ett högt hb kan vara farligt under graviditet?!
  • Kakan83

Ja, jag vet och varför.

Oliver ab imo pectore
  • danitra

Ja det gör jag. Det är därför jag reagerar på när gravida säger att dom ska äta järntillskott innan dom testat värdet.

• Vombell

Ja jag vet det nu men när jag väntade förra baent hade jag ett Hb på 154 och det var ingen som sade något om att det var högt då.... I och för sig var det precis i början och hon som tog Hb på mig visste inte att jag var gravid.

• marre799

Bra att många vet.. det visste inte jag.. =( Hade 145 vid inskrivning och sedan skrev BM ut järntabletter (!).. fick missfall i v.18 pga att moderkakan var full av blodproppar och helt förkalkad..total fibrinutfällning...
    Ska göra en blodutredning, men en överläkare har sagt att det mycket väl endast kan bero på mitt hb.. ska äta blodförtunnande nästa graviditet.

• Fleur

mitt är på 154 och min BM skrev ut järntabletter till mig som jag ätit nu i en månads men efter att läst detta ska jag nog inte äta fler innan jag åter igen kollat mitt hb

• LyNxQ

När hb sjunker i mitten av graviditeten är det ett tecken på att moderkakan fungerar som den ska.
    "När hemoglobinhalten inte sjunker under graviditetens är sannolikheten större för att kvinnan ska föda för tidigt"
    (Citat från 'att vänta och föda barn 4:e upplagan)

• LyNxQ

"järntillskott är inte nödvändigt för den normala sänkning som sker i hemoglobinhalten från och med mitten av graviditeten. Denna nedgång är ett tecken på att plasmavolymen stiger och att moderkakan ger barnet rikligt med näring"

(citat från samma bok som ovan)

Intressant! Själv visste jag bara att för högt hb kan ge ökad risk för blodpropp. Tänker dock inte äta extra järn om jag inte får lågt hb..

• marre799
    LyNxQ skrev 2007-10-28 16:54:28 följande:
    "järntillskott är inte nödvändigt för den normala sänkning som sker i hemoglobinhalten från och med mitten av graviditeten. Denna nedgång är ett tecken på att plasmavolymen stiger och att moderkakan ger barnet rikligt med näring"(citat från samma bok som ovan)Intressant! Själv visste jag bara att för högt hb kan ge ökad risk för blodpropp. Tänker dock inte äta extra järn om jag inte får lågt hb..
    ja intressant... bra bok
  • LyNxQ

Ja, den är från 2004, men de hade den inte på bibblan när jag väntade min dotter.. (de skriver alltid på bakre pärmen när de får in boken, och det är samma månad som min dotter föddes)
    så det är intressant att läsa lite nytt trots att den har några år på nacken ändå..

Svar på tråden Visste du att ett högt hb kan vara farligt under graviditet?!