• Blåttfjäril

Tillfällig Feber.

Våran son hade 38.0 i feber igår vid 17-tiden. Men sen när vi tog på senare på kvällen (2ggr) så hade han ingen feber. Och det märktes inget på honom imorse och då hade han bara 37.4 (det är väl inte feber?) och nu på em så hade han plötsligt 38.4 men när han hade fått druckit och lekt ett tag så var den nere på 38.0.

Så min fråga är hur länge måste vi hålla oss hemma? Han är lite snorig ibland men annars inga symtomer förut febern.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-28 16:51:48:
    Nu hade han 37.7.

• Svar på tråden Tillfällig Feber.
  • Maggis Nervis

Hur gammal är han? Alltså, jag personligen är helt emot att skicka barn med feber till dagis! Det är en sak att leka hemma när man har feber och en helt annan att behöva vara på dagis.. Man vet ju själv hur man mår om man har feber och jobbar... Jag tycker att om han har feber imorgon bitti så ska ni vara hemma, för då är han inte frisk... Feber kan ju som sagt stiga väldigt fort, och om du skulle ringa till dagis och säga att han har 38 i temp, får vi komma så skulle du nog def. få ett nej!

Min dotter ligger på 37,4 normalt. Har hon mer så får hon vara hemma!

Dagar kvar till kent i Gbg: 27
  • Blåttfjäril

Han är ca 16månader. Och han går inte på förskola. Jag tänkte mera om man kunde gå på Öppna förskolan.

• USK

På morgonen är allt över 37,4 feber på kvällen över 38.

• Maggis Nervis
    Blåttfjäril skrev 2007-10-28 17:40:54 följande:
    Han är ca 16månader. Och han går inte på förskola. Jag tänkte mera om man kunde gå på Öppna förskolan.
    Nä, ta det hellre lugnt en dag.. Gå ut och gå med honom i vagnen så han får luft... Det kan ändra sig fort det där...
    Dagar kvar till kent i Gbg: 27
  • Blåttfjäril
    USK skrev 2007-10-28 17:42:43 följande:
    På morgonen är allt över 37,4 feber på kvällen över 38.
    Oki så då kan man inte räkna 38.0 klocka 17.00 som feber eller? Han hade varit lika aktiv som vanligt på dagen. Och sovit mindre än vanligt.
  • Blåttfjäril

Hittade det här:

Feber är kroppens normala reaktion på en infektion och ett led i kroppens försvar mot virus- och bakterieangrepp. I allmänhet har barn feber om temperaturen, mätt i stjärten eller i örat, är över 38 grader efter en halvtimmes vila.

Livlig lek kan höja temperaturen
    Barn får lätt feber. Men det är inte alltid som feber betyder att barnet är särskilt sjukt.

Om barnet är väldigt aktivt, till exempel leker livligt, kan temperaturen gå upp till 38,5 grader utan att det är tecken på sjukdom. Låt barnet vila under en halvtimme, han eller hon kan gärna ligga ned, och mät sedan temperaturen en gång till.

Den går i normala fall ner omkring en halv grad efter vilan. Sänks temperaturen är det inte fråga om feber. Framförallt små barn kan få temperaturer över 37,8 grader även av för varm omgivning eller för varma kläder.

Man kan säga att kroppen har en sorts termostat som reglerar kroppstemperaturen och som ser till att hålla temperaturen mellan 36,0 och 37,8 grader. Vid den temperaturen fungerar kroppens system som bäst.

Kroppstemperaturen varierar under dygnet. Den är lägst på natten och högst på eftermiddagen.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Eftersom sonens "feber" sjunker ner till 37.5 efter vila så klassar jag det inte längre som feber.

Hur resonerar ni andra?

• Maj bebis

Blåttfjäril
    Man ska alltid gå på allmäntillståndet, är han pigg och glad och inte har några andra symptom tycker jag ni kan gå en sväng till ÖF, är ju skillnad på förskola och Öppen förskola, blir han trött eller hängig är det ju bara att gå hem.

Jag lämnar aldrig min dotter på förskolan om hon har feber trots att hon är pigg + att jag har henne hemma en feberfri dag.

• Blåttfjäril

Ja hade det handlat om att lämna honom på förskolan så hade jag ALDRIG ens tänkt tanken att låta honom vara på förskolan när han hade haft feber utan då ska han vara hemma en feberfri dag innan han får gå till förskolan.

Men när det gäller öppna förskolan så kan jag ju gå hem om jag ser att han inte orkar. Men han har ju lekt som vanligt hemma idag så därför är det svårt att veta om man ska vara hemma imorgon eller inte.

Hoppas att ni förstår mitt svamliga inlägg.

• Blåttfjäril

Vi stannade hemma idag. Han hade 38.9 igår kväll när vi la oss men idag har han inte haft någon feber och leker som vanligt.

• Blåttfjäril

Nu har han feber igen. Verkar som om febern kommer vid 14-tiden.

Vad kan det vara???

• Blåttfjäril

Nej den försvann lika plötsligt som det dök upp. Han hade feber på em och kvällen i 4dagar sedan försvann den.

Svar på tråden Tillfällig Feber.