• Anonym (besviken)

Pappa gör mig besviken, måste jag fira fars dag?

Fars dag är ju snart här. Nu är det så att jag inte är så sugen på att fira min pappa. Känner att han har svikit mig och att alla bara ska komma till honom hela tiden. Är lite trött på det och kan tänka mig att skicka ett sms men inte så mycket mer.

Är det fel av mig? Jag borde kanske anstränga mig lite mer men varför är det bara upp till dottern (mig) att hålla kontakten?

Ville väl egentligen bara klaga av mig lite. :(

• Svar på tråden Pappa gör mig besviken, måste jag fira fars dag?
  • Eisa

Jag gillar min pappa men firar ÄNDÅ INTE fars dag. Så ha inte dåligt samvete.

• Soon2be

min far är död och har varit det i tolv år men jag firar honom varje år ändå! alla är vi olika så du kan ju inte göra fel.

• Busflickan

Jag är inte heller direkt sugen på att fira farsdag. Har aldrig varit nån stor grej, min pappa bor 30 mil bort och vi står inte varandra speciellt nära. Däremot så kommer jag fira min fästman på farsdag fast han inte är pappa än (bf 27/11).

• Eisa
    Ayishaaa skrev 2007-10-28 17:29:03 följande:
    När är det farsdag?

ja du, ingen aning

jag är inte en snäll dotter så jag bryr mig inte

• Clobberella

jag ringde inte min far på hans födelsedag ens, är faktiskt inte säker på vilket datum det är,... kommer definitivt inte orka bry mig om fars dag.

• Tös

*nyfiken* Hur tycker din far att du skall fira dig?

• Anonym (insatt)

Det kostar så lite att vara snäll och avstå från devisen att två fel blir ett rätt. DVS sviker han så sviker jag och så blir allt bra! Fast jag håller med om att det alltid kommer an på den vuxna (föräldern att ta första steget i kontakten. Men känner man sig som barn mogen och vuxen tycker jag nog att man skall bortse från den huvudreglen!

• Sommarkatten

Firad blir man när man förtjänat det anser jag

I ♥ me
  • Anonym (besviken)

Det verkar ju inte som nån stor grej alltså. Skönt att höra. :)

Min pappa säger inte att han vill firas nåt speciellt men han har börjat bli en grinig gubbe som sitter och väntar på att alla vi barn ska komma och hälsa på honom utan att han behöver anstränga sig ett skit. Han ringer aldrig eller hälsar på utan sitter bara och förstår inte varför vissa av oss inte hör av sig så mycket. Jag vet hur han är men ibland får jag bara nog. (Han är bara 54) :/

• Anonym (besviken)
    Tös skrev 2007-10-28 17:46:27 följande:
    Har du sagt det till honom?
    Ja. Hjälpte inte.
  • Anonym (insatt)

Kan inte ni syskon prata ihop er hur ni skall göra så inte du utser dig själv fill "svarta fåret"?

• Tös

Anonym (besviken) skrev 2007-10-28 17:47:19 följande:

Ja. Hjälpte inte.
    På vilket sätt sa du det? Man kan säga en sak på fler olika sätt. Det svåra är att inte blanda in skuld i det hela o få den andre o gå i försvarsställning.
  • Anonym (känslig)

Hej!
    Jag förstår att du kan känna dig sviken,jag har upplevt samma sak med min pappa. Det är bara jag som har hållit kontakten de sista åren,han ringde aldrig. Inte ens när min farmor dog ringde han,fick reda på det via andra.. Skitdålig stil.. Jag tänker då INTE fira min pappa! Vi har ingen kontakt idag.. Så du behöver inte ha dåligt samvete!!!!

• Anonym (besviken)
    Tös skrev 2007-10-28 17:58:10 följande:
    Anonym (besviken) skrev 2007-10-28 17:47:19 följande:På vilket sätt sa du det? Man kan säga en sak på fler olika sätt. Det svåra är att inte blanda in skuld i det hela o få den andre o gå i försvarsställning.
    När jag sa till honom handlade det egentligen om en annan grej. Han har en nära släkting som har fått dödsdom och ligger långa perioder på sjukhus. Pappa sa till mig vid ett tillfälle att han inte visste hur det var med personen ifråga för de få ggr de pratat så hade det varit den andre som ringt, plus att pappa sa att han då aldrig riktigt haft tid. Den stående ursäkten fick jag höra även då. -Ja, det är ju sån jag är. (!!)Hans syskon ligger för döden och han skyller på att han är dålig på att höra av sig!?
    Då sa jag, snällt men lite mer bestämt, att ibland får man faktiskt anstränga sig lite. Han sa inte så mycket och det händer inte så mycket. :(
  • Anonym (besviken)

Anonym (känslig) skrev 2007-10-28 18:09:34 följande:

Hej!Jag förstår att du kan känna dig sviken,jag har upplevt samma sak med min pappa. Det är bara jag som har hållit kontakten de sista åren,han ringde aldrig. Inte ens när min farmor dog ringde han,fick reda på det via andra.. Skitdålig stil.. Jag tänker då INTE fira min pappa! Vi har ingen kontakt idag.. Så du behöver inte ha dåligt samvete!!!!
    Det är sån jag börjar känna att pappa är på väg att bli. Som i alla förhållande så orkar man till slut inte bry sig om inte den andra gör det ochså.
    Det är alltid jag som sitter med dåligt samvete men det ska det också bli ändring på!
  • Tös

Anonym (besviken) skrev 2007-10-29 08:49:54 följande:

När jag sa till honom handlade det egentligen om en annan grej. Han har en nära släkting som har fått dödsdom och ligger långa perioder på sjukhus. Pappa sa till mig vid ett tillfälle att han inte visste hur det var med personen ifråga för de få ggr de pratat så hade det varit den andre som ringt, plus att pappa sa att han då aldrig riktigt haft tid. Den stående ursäkten fick jag höra även då. -Ja, det är ju sån jag är. (!!)Hans syskon ligger för döden och han skyller på att han är dålig på att höra av sig!?Då sa jag, snällt men lite mer bestämt, att ibland får man faktiskt anstränga sig lite. Han sa inte så mycket och det händer inte så mycket. :(
    Mitt tips...tala klarspråk. Killar har en förmåga att inte förstå omkringsnacket. Utan säg som det är. Han förstod säkert inte ett jota vad du menade.
Svar på tråden Pappa gör mig besviken, måste jag fira fars dag?