• Malin79

kattens klor hjälp.....

Jag har det senaste hört när min katt går att det "klickar" som om hon hade långa klor men jag har klippt dom och upptäckte att hon har 2 klor som är jättetjocka och går inte att klippa....dom är inte så långa men tjocka....vad gör man åt det?

*Stolt mamma till Lukas*
  • Svar på tråden kattens klor hjälp.....
  • LillaLulla

Har du en speciell klotång?

• Malin79

jag har en sån klotång man köper i affären...finns det andra särkilda??

*Stolt mamma till Lukas*
  • LillaLulla

Malin - nej... Men ifall man kan klippa en grand danois klor så borde det ju fungera med ett par ynkliga kattklor också!

• Zaria

SKaffa en grövre tång,kanske den du har är för klen för de tjocka klorna,klosaxarna finns i alla möjliga storlekar,allt från att klippa hamstrar till att klippa stora hundar med grova klor. Så testa en annan storlek på klosaxen är mitt tips, i djurbutikerna brukar det finnas många olika till skillnad från i matbutiker och dyl,som sagt de finns i alla storlekar.

• LillaLulla
    Zaria skrev 2007-10-28 19:40:18 följande:
    SKaffa en grövre tång,kanske den du har är för klen för de tjocka
    klorna,klosaxarna finns i alla möjliga storlekar,allt från att klippa
    hamstrar till att klippa stora hundar med grova klor. Så testa en annan
    storlek på klosaxen är mitt tips, i djurbutikerna brukar det finnas
    många olika till skillnad från i matbutiker och dyl,som sagt de finns i
    alla storlekar.
    Ah, det var precis det jag försökte säga. Men fick ordstopp.
  • Malin79

jo men hennes pulpa växer med dessa klor....dom är inte tjocka i omfång utan på bredden...svårt att förklara men jag ska höra m en djuraffär

Lukas är mitt liv
  • ligo

Om klon är tjock på bredden? jag skulle åka till vet och kolla..

• Kantarellen

Det blir så om katterna inte klöser med dessa klor, har haft det på egna katter och sett det som djursjukvårdare. Du får försöka klippa så mycket du kan och sen helt enkelt skala bort sidorna på klorna. Lite svårt att förklara utan att det låter helt konstigt men när katten klöser så ramlar "sidorna" på klorna bort och dessa får du nu för hand försöka pilla bort.... Inte helt enkelt men när du klipper brukar det flisa sig lite så man har lite att ta bort. Ta det försiktigt bara så du inte skalar ner till pulpan...

• Malin79

Kantarellen: ska prova...tack för hjälpen

Lukas är mitt liv
Svar på tråden kattens klor hjälp.....