• Camilla1981

grön avföring.....

Min dotter är 2½ månad och bajsar alltid gult.
    Men nu har hon bajsat 2 gånger på en dag varav första gången såg det normalt ut men nu var det mörkgrönt och slemmigt.!!
    Blir jätte orolig att det är nåt konstigt.
    Jag ammar och ger ersättning men idag har jag inte behövt ge ersättning.
    I vanliga fall brukar hon bajsa varannan var tredje dag.
    Kan det vara en infektion eller vad beror det på?
    Orolig.....

• Svar på tråden grön avföring.....
  • HelHel

Knske förkylning på gång?
    Min dotter har alltid bajsat grönt. Har fått ersättning från starten. Hon är 7 månader nu.

• Kakan83

Bajset kan vara lite olika färger utan att det är nån fara. Gult, grönt, slemmigt, grynigt. Helt normalt.

Oliver ab imo pectore
  • Karp

Tror inte det är någon fara. Bebisar brukar ju bajsa senaps/grönt/svart/brunt färgat. Nu vet jag ju inte om barnet har feber eller mår allmänt dålig...

Hade det däremot varit en vuxen hade jag blivit mer orolig! Finns en fullt naturlig bakterie i tarmen som heter difficile men om man intagit penicillin kur så kan denna bakterie ta över i tarmen och orsaka just gröna diareer men då är det inga vanliga diareer heller utan riktigt "racer" bajs!

Kan inte tänka mig att det är någon fara med ditt barn men ring sjukvårds upplysningen om du är orolig!

• Rebecka75

Bröstmjölken går ju igenom betydligt fortare än ersättning så om du bara ammat idag kanske det bara beror på det .
    En del säger att grönt bajs beror på att det passerar systemet (för) snabbt o en del säger tvärtom att det legat kvar länge i tarmen...

• Camilla1981

ok tack nu känner jag mig lugnare!
    Nej hon har ju inte feber eller så. Hon är som vanligt förutom att hon har varit lite snorig ett tag nu men ingen feber.

• Suskiv

Är hon snorig så är det en infektion i kroppen som ger grönt bajs.

• Evangeline72

Ingen fara. Du lär få se många färger på bajset=) Kanske är hon på gång att bli förkyld. Eller så får du aldrig veta varför det var grönt.

Kram på dig

• miagab

om man ger ersättning är bajset ofta grönt har jag fått som svar om min 2 1/2 månaders. helt normalt enl bvc läkaren hos oss.

• JJbebe

Min son bajsade grönt för ca en månad sedan och det var även slemmigt. Min sambo sökte på nätet (amningshjälpen tror jag det var) och då stod det att grönt bajs oftast beror på en infektion och slemmigt bajs är för att bebisarna sväljer slem/snor när de är lite snoriga och därför blir bajset slemmigt.
    Tror redan att du är lugnad men jag tänkte att jag skulle dela me mej av den informationen jag fått. Och flera av er hade ju redan skrivit liknande så...

• Mamma till tre kottar

du har inte ätit lakrits? Det ger grönt bajs direkt hos mina (när de är små alltså).

Svar på tråden grön avföring.....