• Edah

Vad går gränsen för feber hos nyfödda?

Hejsan!

Jag har en liten nyfödd pojke, han är 8 dagar gammal idag! Han har två äldre syskon som är i dagis-och skolåldern och de har givetvis dragit hem en och annan basilusk...

Lillen har blivit snorig men jag tror inte att han har feber. 37,2 stod tempen på för en stund sedan - var går gränsen för feber hos spädbarn?

De två äldsta har väntat till de varit några månader innan de blivit sjuka första gången så det känns jättejobbigt att han verkar vara påväg att bli sjuk - han är ju så himla liten!

Svårt att skydda en så liten mot omvärldens basiller - livet måste ju fortsätta, syskonen har kompisar etc. Hur har ni gjort - har ni tagit med era spädbarn till allmänna platser, träffat kompisar som vanligt etc? När tycker ni att det är ok att man tar med sig så små bebisar till t.ex. öppna förskolan?
    Jag helammar så jag tycker att han borde ha lite skydd från mig!

• Svar på tråden Vad går gränsen för feber hos nyfödda?
  • Linnéa87

på vår termometer står det att normaltemperatur är mellan 36-38 ungefär, det beror ju på vad han har när han är frisk!

• Pingu32

jo han har skydd från dig. Det överförs ju väldigt mycket antikroppar från dig innan födseln ( om han inte är för tidigt född) och det skyddar till viss del. Amningen ger skydd mot de antikroppar du har i dig för tillfället. Tex om du blir förskyld så blir han det inte. Men jag skulle faktiskt vara ganska restrektiv med att ta hem kompisar just nu. För risken är ju stor att han då blir smittad med ngt som inte hinner få före om du förstår. Så pussa dina barn jättemycket så blir du sjuk och skyddar på så sätt honom.

• auroura

Små barn kan ju ha hög feber utan att det är någon fara, jag fick tippset av bvc att inte titta mej blind på tempen utan istället läsa av hennes allmäntillstånd , vilket inte var så lätt alla gånger för min dotter sov mycket som spädbarn.

Jag själv höll mej ifrån större folkmassor den första månaden, men det är ju inte bra att skydda bernet för mycket från baciller heller.

Det är svårt.....kan bara svara att du ska lyssna på dej själv och inte på alla "regler".

Grattis till din lilla pojke!

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • lovely lady

hade föreläsning av en barnläkare i föräldragruppen på bvc som sa att har barn under 6 månaders ålder över 38.5 i feber så ska man ringa läkare

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • Lenalu

Gränsen för feber på barn under 2 månader är 38 grader då skall du söka läkare och använde rumptermometer :)

• Saltlakrits

På bb sa de att normaltempen var mellan 36,5-37,5.
    Även för nyfödda.
    (de tempade min dotter ett par dagar pga tidig vattenavgång)

Mamma till tre underbara barn!
Svar på tråden Vad går gränsen för feber hos nyfödda?