• Mrs Dalloway

Barn och eluttag

Min son som blir tre i januari är ohälsosamt intresserad av elektriska apparater, sladdar, kontakter och uttag och jag undrar hur ni andra gör.
    Våra uttag är varken petsäkra eller jordade och jag är livrädd för att han ska för för sig att peta in två spikar el.dyl. Har naturligtvis satt säkerhetsploppar i uttag som vi ej använder, men det hindrar ju inte att han drar ut befintliga kontakter. Nu slet jag precis bort honom från ett uttag där har höll på att dra ut/stoppa i en lampkontakt. Jag gormade och skrek så att han började gråta. Är jag överdrivet orolig? Min son är en VÄLDIGT pillig kille - han har aldrig stoppat grjer i munnen eller klättrat runt och varot vild, men han petar och pillar i allt.
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Barn och eluttag
  • Kajee

Ta hem elektriker och byt uttag eller sätt dit petskydd.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • virrpannan

Min son lyckades tyvärr via ett helt vanlig eluttag här hemma få ström genom sig. Det blev utryckning med både ambulanshelikopter och ambulanser hit för ilfärd till barnakuten. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som då! Nu klarade han sig från att skadas allvarligt /dö och fick "bara" brännskador på händerna, men aldrig att jag riskerar att han kan göra om det. Vi fick akut anlita elektriker som bytte HELA husets alla eluttag till säkra...

Vore jag du skulle jag göra det snarast. För oss blev det ekonmoiskt ganska kännbart men när alternativet är en död 2-åring så får man ta det. Barn undersöker ALLT, och det går inte att ta ifrån dom.

• Mrs Dalloway

Virrpannan - vilken mardröm! Och vilken tur att det gick "bra". Vad kostade det att säkra uttagen och vad var det elektrikern gjorde?

Vad är det man ska göra? Jorda, petsäkra eller både och?
    Att byta till jordade uttag i hela huset kostar väl tiotusentals kronor och dessutom gör väl inte jordningen det säkrare för ett barn som petar?

Att byta alla uttag till petsäkra uttag (utan att jorda) borde ju inte kosta riktigt lika mycket och det är väl detta man gör när man "barnsäkrar". Med petsäkra uttag menar jag sådana med små plattor inuti hålen.

Sedan ska det visst finnas petskydd som man skälv kan ploppa i. Inte sådana som bara pluggar igen hålet, för då har man ju fortfarande problemet med de uttag som används, utan petskydd som gör att man fortfarande kan använda uttaget.
    Någon som vet?

• virrpannan

Det vår elektriker gjorde var att byta alla 26 eluttagen till petsäkra (vi har tyvärr ojordade i hela huset) och sen installera 2 jordfelsbrytare. För detta fick vi betala runt 7000 inklusive matriel och arbetskostnad. Att jorda ett helt hus kan bli extremt dyrt så det kunde vi inte göra nu, men nu ska det inte gå att peta in nåt främmande i eluutagen i alla fall. Vi har även såna här "proppar" från IKEA i de uttag vi aldrig använder...

• kattfoten

Vi fixade också petskyddade uttag. Elektrikerna bytte till ojordade med petskydd (de får ändra befitliga men ej installera nya ojordade uttag).

Elektrikern tyckte det var onödig överkurs att ha jordat överallt, det hade han inte ens själv hemma.

För oss kostade det ca 2000kr för 10 uttag (de jordade i huset var redan pekskyddade).

• Whintra

vi köpte petskydd på babyproffsen som man klistrar i uttagen. De sitter i även när man använder uttaget så om barnet drar ut sladden är uttagen fortfarande säkra. Man får vrida runt kontakten för att få in piggarna i uttaget när man ska använda det. Dessa har vi i ALLA uttag och kostar ca 40:?/paket med 8 skydd i varje. Billigt och väldigt funktionellt då vi också har en kille som drar ut sladdar och petar

• myskatt

När dottern började rulla runt och ta sig fram hasande böt vi alla uttag mot petskyddade och drog nya jordade ledningar.

Källarn är inte fixad än men där är hon aldrig. Ska hon få lekrum där nere om nåt år så gör vi det då.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Kristin24
    Whintra skrev 2007-10-29 08:43:30 följande:
    vi köpte petskydd på babyproffsen som man klistrar i uttagen. De sitter i även när man använder uttaget så om barnet drar ut sladden är uttagen fortfarande säkra. Man får vrida runt kontakten för att få in piggarna i uttaget när man ska använda det. Dessa har vi i ALLA uttag och kostar ca 40:–/paket med 8 skydd i varje. Billigt och väldigt funktionellt då vi också har en kille som drar ut sladdar och petar
    lät som en bra grej...vi har sånna man tar ur för att kunna sätta i kontakten...dags att köpa bättre nu när Noel sen börjar krypa.
    Go och glad Kexchoklad
  • Evangeline72

Oj det är ju ett dilemma. Kanske en jordfelsbrytare skulle funka som extra säkerhet? Hör med en elektriker.

Svar på tråden Barn och eluttag