• Doris6

Min dotter hatar att åka bil! Tips?

Min lilla tjej är 11 månader.
    Och hon hatar att åka bil. spelar ingen roll om det är korta eller långa sträckor, hon börjar gnälla efter typ 20 m.

Vi har hängt upp leksaker, hon får ha napp, vi sjunger...

Är hon för trött bara gallskriker hon, nästan så hon tappar andan..

Några fler med barn som hatar bilen?
    Några tips på roligheter?

• Svar på tråden Min dotter hatar att åka bil! Tips?
  • Suskiv

Tyvärr, jag har en 9 månaders som hatar bil, men här räcker det med att sätta ner honom i stolen så börjar skriket och det håller i sig tills vi är framme.

• Felicia6

Sitter hon fram eller bak? Sitter någon brevid henne? Åker ni ofta då hon är väldigt trött lr försöker ni åka innan hon blir för trött? Är hon hungrig eller törstig då ni åker lr har ni precis gjort bort det då ni ska åka?

30e november åker vi till Khao Lak :D
  • Doris6

Hon brukar vara mätt, och är sur både nyvaken och jättetrött.
    Hon sitter fram.

• Juni 06

Min son är lika dan. Hatar också att åka bil. Räcker med att man sätter honom i sin stol så börjar han skrika och han är snart 16 månader. Har alrdrig tyckt om att åka bil.

• Smulan 79

Har samma problem med min nu snart 11 månaders. Han har alltid ogillat att åka bil.

Han sitter både fram och bak (2bilar) ibland sitter en av oss alltså bakom eller brevid, iblad är han själv. Han åker både trött/pigg/hungrig/mätt/törstig/otörstig/nylekt/olekt osv osv. Det ENDA hittills som hjälper är Teletubbies på bärbar DVD. Lyxbebis

Trodde det skulle bli bättre när vi böt ut babyskyddet, men nej.
    Så ska vi längre sträckor än ca 20 min så kommer dvd:n fram.

Men jag tar gärna emot tips jag också.

En uppsjö av olika leksaker/nappar/lån av mobil/osv osv är provat här

• Knosan

Vi satte upp en spegel (som vi fått från goboben eller nått, med kardborreknäppning) framför vår dotter och då blev hon helnöjd! Plötsligt hade hon en kompis att snacka med!
    Har även funkat på hennes syster.

• Fille Melle

När Filip var i 1½ års åldern kom han in i en period då han hatade att åka bil. Då satte vi honom framåtvänd ett tag. När han sedan fick sitta bakåtvänd igen gick det kanonbra att åka bil igen.

Men inget att rekommendera då ditt barn endast är 11 månader.

♥ Fille 041227 ♥
  • Maria med 3

Mina hatar med bilen. Vi har valt att åka kommunalt istället för att slippa svettas så. Ena sonen skrek tills han kräktes sen skrek han ännu mera och kräktes igen (inte av åksjuka alltså utan av skriken).
    Nu underlättar det ju att vi har bra kommunaltrafik och vi valde att sälja bilen.

• Tweety74

Precis så var det med min lillebror. Han hatade att åka bil när han var bebis. Vad vi inte kom på då var att han var åksjuk. Kanske era små är det också?! Kommer inte ihåg vad vi gjorde för att det skulle bli bättre... Men att åka framlänges kanske är det enda alternativet, eller åksjukeplåster. Vet iofs inte om små kan ha dem - men något att fundera över i allafall. Lycka till!

• Kaija

Hej!
    Vår 5 mån flicka har oxå alltid avskytt att åka bil, framför allt när hon börjar att bli trött... För ca tre veckor sen hände något som plötsligt gjorde att hon accepterar bilfärd numera... Vi vet inte vad som skedde, men hon började att protestera i vanlig ordning och plötsligt "glömmer" vi bort henne, höjer musiken på Bandit och Jag å min man pratar om "gamla tider" såsom "Kommer Du ihåg den här låten" bla bla... Vår dotter kommer av sig när vi inte uppmärksammar hennes protest som vi brukar, utan följer vår konversation med spänning och glädje... Efer en stund somnar hon av sig själv (VilketALDRIG har hänt i någon situation) Efter den gången kanske hon kände att "det var inte så farligt att sitta där å somna själv" ??? Vi kan aldrig veta vad som pågick i hennes lilla huvud, men numera funkar det att åka bil!

Lycka till!

• selma84

Min dotter hatar också att åka bilen.
    Skriker hela tiden och det spelar ingen roll vad man gör,
    hon är 3 månader hade hoppats på att de skulle gå över snart för det är inge skoj.
    kan ju aldrig åka någonstans för hon blir ju såå ledsen!

Har inga tips tyvärr men jag vet hur jobbigt det är, speciellt när alla andra barn verkar älska att åka bil!

Lycka till!

• Smulan 79

Jag har hört att de inte kan bli åksjuka innan de kan gå. Eftersom åksjuka och balans hör ihop... Men det kanske inte stämmer.

Jag tror iofs inte att han är åksjuk. För då skulle han nog protestera med teletubbies också. JAg tror helt enkelt att det är tråkigt att sitta fastspänd.

Kollektiv-utbudet är inte stort här, så det går bort.

• Emma La

Vår tjej på fyra månader tycker ibland inte alls om att åka bil. Då skriker hon tills hon blir alldeles svettig o hon har t.om kräkts några gånger. För ca en vecka sedan skulle jag köra själv m henne i bilen o var lite nervös för hur det skulle gå. Hon började skrika som vanligt, då jag satte henne i stolen, men då började jag sjunga. Jag sjöng högt o blandade vilt alla sånger jag kunde komma på. Hon tystnade o var tyst hela vägen. Sen dess försöker vi med det varje gång vi åker bil. Jag o min man sjunger för fullt o det har faktiskt lyckats rätt många gånger.

• lillprinsessan

Skönt att höra min lilla tjej vill inte heller åka bil. Jag tror snarare det handlar om att hon inte vill sitta fast. Vi har testat allt inget fungerar. Ingen långresa för vår familj. Hoppas på att det blir bättre när vi byter bilbarnstol och hon kan se ut.

• Humlemamma

Min plutt hatar me o åka bil, han e lite över 10 månader gammal.. Gallskriker när vi ska åka, spelar ingen roll om nån sitter bak med honom, han blir fullständigt galen ändå..
    De enda som hjälpte va fktiskt portabel dvd med "moraträsk" på som sjöng =P , testade andra filmer med men han bara skrek då..

Behöver me tips för han e hopplös..

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Plutten i magen BF 080618 =)**
Svar på tråden Min dotter hatar att åka bil! Tips?