• mupppallekuling

Tips på festmeny till 60-års kalas önskas

Pappa fyller 60 i November och helst hade vi systrar bjudit honom på Sjömagasinet eller liknande i Göteborg eftersom han är en stor fiskälskare. Nu vill han inte åka dit (vi har lååångt dit) så vi får helt enkelt laga maten själva. Jag önskar därför nu ett underbart recept på fisk, helst inte lax eftersom han äter det väldigt ofta. Det får kosta vad det vill och vi är inte rädda för lite avancerad matlagning bara det är möjligt :)

Om någon vill tipsa om hel meny är det också väldigt välkommet.

• Svar på tråden Tips på festmeny till 60-års kalas önskas
  • Kryddburken

Varför inte en fiskbuffé med olika sorters sill, gravad lax, rökt lax, rökt ål, strömmingsfileér, kall potatissallad & en dito salladsbuffe med grovt bröd!

• mupppallekuling

Inte så dum idé faktiskt, har inte tänkt i de banorna alls - ska rådgöra med syrrorna. Finns fler förslag där ute?

• Mamsingen

Sjötunga Walewska kanske?

• Catchie80

Toast
    Oxfile provencale
    Fräsch efterrätt med frukt och kesella

har hela receptet om du vill ha.
    Funkar ALLTID och har lämnat ut det 1000ggr här på Fl

mupppallekuling skrev 2007-10-29 10:07:29 följande:
    Inte så dum idé faktiskt, har inte tänkt i de banorna alls - ska rådgöra med syrrorna. Finns fler förslag där ute?
  • Catchie80

jaha sorry, såg nu att det ska vara fisk... Nytt recept då..

Toast skagen
    Mustig fiskgryta med höstprimörer ich vitlöksaioli
    Efterrätt enligt ovan.

Catchie80 skrev 2007-10-31 11:48:23 följande:
    ToastOxfile provencaleFräsch efterrätt med frukt och kesellahar hela receptet om du vill ha.Funkar ALLTID och har lämnat ut det 1000ggr här på Fl
  • Ellieott
    Catchie80 skrev 2007-10-31 11:49:53 följande:
    jaha sorry, såg nu att det ska vara fisk... Nytt recept då..Toast skagenMustig fiskgryta med höstprimörer ich vitlöksaioliEfterrätt enligt ovan.
    mm vad gott det lät!

* * *

hur många blir det? Hummersoppa är ju otroligt gott och dessutom är det säsong för det nu. Med många stora bitar i och ett nybakat bröd till!
  • astalacasta

I Aftonbladets bilaga Mat och Vin som jag köpte igår (finns kanske i butik även idag) så var det ett fiskrecept som lät sanslöst gott med marulk, chorizokorv, färsk spenat, svamp, getost, grillade paprikor och en massa annat supersmarrigt. Verkligen lyxmat som kräver lite fixande, men det lät sååå värt lite arbetsinsats.

• manuelka

Catchie80: Har du receptet på fiskgrytan du nämner? Lät ju hur smarrig sim helst!

• 2bmamma
    Kryddburken skrev 2007-10-28 22:31:08 följande:
    Varför inte en fiskbuffé med olika sorters sill, gravad lax, rökt lax, rökt ål, strömmingsfileér, kall potatissallad & en dito salladsbuffe med grovt bröd!
    Wow, det lät läckert!! Måste jag bjuda min mamma på ngn gång.
  • augustin

OjOjoojojOJOJO jag ar en bra huvudrätt!!Köp små potatisar. Koka med skalet på. När de är "nästan" klara, alltså fortfarande e lite fast, så delar du dom och lägger dem på en nonstick plåt, eller klä en plåt med alu folie.

Skvätt olja över halvorna och salta och krydda (färska kryddor godast och snyggast)

Fisken. Där tar du panerad rödspätta!! Ihnga konstigheter mer än att du använder dig av citronpeppar (om du inte brukar de)

Sen gör du iordning en kall sås på bla cremefraiche, sirap, mango (den får kokas först och pressas ner kall med vitlökspress), salt, peppar, lite senap. Krydda och smaka av. Har även i lite citron juice för att dämpa det startka i mangon..

Nu är potatisen är  klar lägger du upp dem i en skål med lite kökt broccoli och blomkål och morötter!!! Så JÄKLA snyggt!!

Fasen, jag blir ju skithungrig på detta...

Detta funkar så bra med kyckling också. Fileer, fast man har i lite curry i  såsen...

• sarah
    augustin skrev 2007-11-03 07:54:35 följande:
    OjOjoojojOJOJO jag ar en bra huvudrätt!!Köp små potatisar. Koka med skalet på. När de är "nästan" klara, alltså fortfarande e lite fast, så delar du dom och lägger dem på en nonstick plåt, eller klä en plåt med alu folie.Skvätt olja över halvorna och salta och krydda (färska kryddor godast och snyggast)Fisken. Där tar du panerad rödspätta!! Ihnga konstigheter mer än att du använder dig av citronpeppar (om du inte brukar de)Sen gör du iordning en kall sås på bla cremefraiche, sirap, mango (den får kokas först och pressas ner kall med vitlökspress), salt, peppar, lite senap. Krydda och smaka av. Har även i lite citron juice för att dämpa det startka i mangon..Nu är potatisen är  klar lägger du upp dem i en skål med lite kökt broccoli och blomkål och morötter!!! Så JÄKLA snyggt!!Fasen, jag blir ju skithungrig på detta...Detta funkar så bra med kyckling också. Fileer, fast man har i lite curry i  såsen...
    Fan va gott!
    Jag blev också jätte hungrig nu!!!
    Det här måste jag göra!!!
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • augustin

Jag puffar lite för denna tråden för jag vill oxå ha "goda" tips

• mupppallekuling

Tusen tack för tipsen, syrrorna är helt med på buffé med massor av olika fiskrätter. Ska oxå provlaga augustins recept. Hann tyvärr inte med att köpa Mat & Vin bilagan - lät väldigt gott dock.

Svar på tråden Tips på festmeny till 60-års kalas önskas