• lalala

Någon som har tips på enkel förrätt till denna meny:

Min pappa har fyllt 60 så jag och brorsan ska laga en middag till föräldrarna. Vi tänkte göra vilt, typ hjort (brorsan är kock) och till det chevrérisotto och glaserade plommon med timjan.

Vad kan man ha som förrätt? gärna superenkel eftersom min ork inte är på topp... vecka 38....

Om ni även har något tips på efterrätt som INTE är söt så tas det tacksamt emot, typ ost eller något!

• Svar på tråden Någon som har tips på enkel förrätt till denna meny:
  • mammutten81

Rosta bröd( ej fullkorn) skär bort kanerna och skär på tvären så du får två trekanter.

Lägg på en tesked ( den formar sig snyggt) löjrom eller röd/svartkaviar, eller ta en röd sked och en svart lite på höjden. lir bladformade.
    Köp färska räkor ( ej frysta usch) och skala.
    Lägg en eller två goa räkor på kaviaren.
    Ta en dillvippa och lägg på!

En "snitt" per person.
    Och brevid om du tycker det är för lite kan du ju ha en halv urkänad avokado med västkustsallad i. Ävev där en dillvippa på.

• Linda1976

Förrätt: Blini (bovete-plätt) med cremefraiche, caviar, rödlök, räkor och kanske lite gräslök. Jättegott och enkelt.
    Efterrätt: Avocadomousse! Låter äckligt, men är "krispigt" och fräscht.

4 port:

2 avocado
    2 lime
    1½ dl florsocker
    1½ dl vispgrädde

Mixa avocado och limesaft till en slät massa, blanda i sockret och vänd till sist ner lättvispad grädde. Servera i martiniglas! Såå gott!

• Frannyfine

samma version av brödet som ovan. Med tunna skivor brie ost utan skal och en smula flytande honung. Grädda i ugnen till sdet fått lite färg. Kanon men nu kom jag på att du är ju gravid.. Förlåt. Jag tänkte inte på det. Men du kan prova det sen när du fått din bebis!

• Frannyfine

nu blev det tokig. Rosta inte brödet men annars gör som mammamutten81 skrev

• Frannyfine

hm det kanske finns Brie gjort på pastöriserad mjölk? Elle är det en blindin fråga jag stälelr nu men jag vet inte faktiskt

• Linda1976

Men är osten upphettad så går det ju bra! Svensk brie är oftast pastöriserad, hur som helst...

• Frannyfine

mm. prova även om ni inte ska ha middag det är så gott så jag brukar ha det som huvudrätt(hihi) till mig själv på fredagarna.. jag kan inte låta bli. Viktigt bara att skala Brie osten och att man inte tar på för mycket honung för det söta får absolut inte "ta över".. Nu blev jag hungrig..

• Anne Yone

Jag brukar göra enkla löjromstoasts... Sååå gott...

Rosta lätt brödet. (skär sen bort kanterna om du vill)
    Lägg på ett salladsblad (typ plocksallad)
    Ta finhackad röd lök, crème fraiche och löjrom och klicka upp i var sin hög på brödet (hoppas du förstår vad jag menar)
    Pressa lite citron över och garnera med en dillkvist och en citronskiva

Brukar göra en extra lat variant ibland utan salladen och dillen.

Nu vattnas det i munnen... Mmm....

• Anne Yone

Måste för övrigt prova både avocadomoussen och brie-mackorna... Lät jättegott!

• Idun

Ett annat superenkelt tips är att köpa färdiga mördegsplattor och göra små knyten med något gått innehåll. Mögelost är smarrigt. Eller spenat och feta! Mmm

• Linatjejen

Vitt rostbröd (orostat) med lite smör
    En skiva chevre
    En äppelskiva
    Flytande honung
    Hasselnötter

In i ugnen på 200-250 grader (minns inte riktigt) några minuter.
    Kan även användas som förrätt men då utesluter man nötterna.
    Fast ni ska ju ha chevre till huvudrätten så det kanske blir lite för mycket...

• Storm07

Eller så kan ni göra någon slags crostini med tapenade eller liknande. Recept finns säkert på Tasteline.

• lena ekman

DÅ det är vilt till huvudrätt skulle jag jobba på det temat med en entretallrik med gravad lax, löjrom och rökt renstek lite grönt och en rostad trekant till. Enkelt men lyxigt.

• Charlotta81

CHARLOTTAS HETA RÄKOR

CA 4 PERS

500 G RÄKOR MED SKAL (el utan)
    1 -5 VITLÖKSKLYFTOR
    1 RÖD CHILIFRUKT
    1 TSK SAMBAL OELEK
    2 MASK OLIVOLJA
    ½ PRESSAD CITRON
    1 KNIPPE HACKAD DILL
    SALT & PEPPAR

Till servering: Bröd eventuellt sallad mm.

Fräs vitlök, chili och sambal oelek i olja ca 1 minut
    Tillsätt citronsaften & dill.
    Smaka av med salt å peppar

GOD SPIS MV CHARLOTTA

• cotton

Gör laxcheviche! Du tar tunnt skivad lax och lägger på ett fat. Pressa en citron och lime i behållare och häll sedan över laxen. Låt stå under tiden du förbereder huvudrätten.

När det marinerat klart, skär du några körsbärstomater, grön sparis, kruksallat och honungsmelon och lägger upp fin på fatet. Voila! Superenkelt! Mat som sköter sig själv med andra ord!

Svar på tråden Någon som har tips på enkel förrätt till denna meny: