Finns det en sådan regel?
På min förskola måste man boka mertid minst 3 dagar innan man behöver det. Vi har fått ett informationspapper om det. För mig som både studerar och timvikarierar så är det helt hopplöst. I veckan fick jag ta mitt barn med mig till skolan eftersom jag inte haft möjlighet att boka in 3 dagar i förväg. Ett seminarium som flyttats med kort varsel. Ingen annan i min kurs har sådana problem med sina förskolor, men samma regler bör väl gälla överallt.
På min förskola får jag heller inte lämna mitt barn morgonen efter jag har jobbat kväll. Alltså får jag ingen chans att sova ut. I våras jobbade jag 9 sena kvällar i rad och den sista dagen fick min sambo ta ut f-ledighet för att jag inte skulle gå sönder.
Vidare har vi tidsregler som är helt hopplösa. Den tid jag skriver för lämning är den tid jag absolut tidigast får lov att komma till förskolan. Mao kan jag inte komma 5 minuter tidigt någon dag och i lugn och ro klä av mitt barn och säga hejdå. Jag måste alltså boka tider som är mycket tidigare än då jag normalt kommer och det är klart att det kommenteras. Hämtningstiden är den tid jag senast måste vara ute från förskolan. Dessutom får hämtning och lämning inte ske mitt i aktiviteter eller mat och ve den som är sen att hämta eller tidig att lämna. Jag fick bastning en dag när jag var 6 minuter sen pga halt väglag.
Jag tycker att det är hopplöst att boka tider. Det blir alltid fel och det funkar inte i längden att ha en 3-åring med sig på högskolan 6 timmar i sträck. Speciellt inte när man faktiskt betalar för en heltid. Kan inte heller ta med mitt barn till jobbet om jag får ett vik och det känns surt i plånboken att behöva tacka nej till jobb för timvikariaten är ju nästan alltid med kort varsel.
ÄR reglerna verkligen så här? Och så hårda? Kan olika kommuner ha så olika regler?
I övrigt har vi en kanonbra förskola och precis allt utom tidshysterin är över all förväntan.