• signhild

Finns det en sådan regel?

På min förskola måste man boka mertid minst 3 dagar innan man behöver det. Vi har fått ett informationspapper om det. För mig som både studerar och timvikarierar så är det helt hopplöst. I veckan fick jag ta mitt barn med mig till skolan eftersom jag inte haft möjlighet att boka in 3 dagar i förväg. Ett seminarium som flyttats med kort varsel. Ingen annan i min kurs har sådana problem med sina förskolor, men samma regler bör väl gälla överallt.
    På min förskola får jag heller inte lämna mitt barn morgonen efter jag har jobbat kväll. Alltså får jag ingen chans att sova ut. I våras jobbade jag 9 sena kvällar i rad och den sista dagen fick min sambo ta ut f-ledighet för att jag inte skulle gå sönder.
    Vidare har vi tidsregler som är helt hopplösa. Den tid jag skriver för lämning är den tid jag absolut tidigast får lov att komma till förskolan. Mao kan jag inte komma 5 minuter tidigt någon dag och i lugn och ro klä av mitt barn och säga hejdå. Jag måste alltså boka tider som är mycket tidigare än då jag normalt kommer och det är klart att det kommenteras. Hämtningstiden är den tid jag senast måste vara ute från förskolan. Dessutom får hämtning och lämning inte ske mitt i aktiviteter eller mat och ve den som är sen att hämta eller tidig att lämna. Jag fick bastning en dag när jag var 6 minuter sen pga halt väglag.
    Jag tycker att det är hopplöst att boka tider. Det blir alltid fel och det funkar inte i längden att ha en 3-åring med sig på högskolan 6 timmar i sträck. Speciellt inte när man faktiskt betalar för en heltid. Kan inte heller ta med mitt barn till jobbet om jag får ett vik och det känns surt i plånboken att behöva tacka nej till jobb för timvikariaten är ju nästan alltid med kort varsel.

ÄR reglerna verkligen så här? Och så hårda? Kan olika kommuner ha så olika regler?

I övrigt har vi en kanonbra förskola och precis allt utom tidshysterin är över all förväntan.

• Svar på tråden Finns det en sådan regel?
  • Rebecka75

Betalar du för heltid så får du väl skriva att han ska vara där från de öppnar tills de stänger...
    Och så hämta o lämna när det passar dig, beroende på jobb o skola.
    Eller blir de sura om du kommer för tidigt o hämtar el lämnar senare också?

Jag har skrivit båda mina på heltid nu när jag börjar jobba. Jag har bara ett halvtidsjobb men kommer nog att få rycka in en del extra. De dagar jag inte jobbar extra hämtar jag dem ju tidigt men jag kan ta extrajobb närsomhelst.

• dobbis

har aldrig hört om något liknande, tycker du kanske kan titta efter en annan förskola eller ta ett samtal med dem, hur tycker de andra föräldrarna? lycka till

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • signhild

Vi ska på utvecklingssamtal snart. Vi har inga fler förskolor att välja på utan bara dagmammor och vi vill låta vårt barn gå kvar för förskolan är bra för övrigt.

Och ja, de blir sura oavsett åt vilket håll jag ändrar mina tider.
    Med tanke på att säkert 10 av de 17 barnen bara går 15 timmar i veckan och det är 3,5 tjänst så borde de ju inte direkt känna sig utarbetade? Mitt barn går i snitt 20-25 timmar och få av de andra barnen går heltid.

• Fille Fjonkan

När jag pluggade på heltid skrev jag "arbetstid" 8-17 eftersom det var mina tidigaste och senaste tider. Sedan hämtade jag ofta Kidsen tidigare om jag inte hade föreläsning. Pluggar man är det ju inte bara schemalagd tid man måste lägga ner på studierna. Du har rätt till tid för hemmastudier också.

Sedan att de håller på och kinkar med minutrar hit och dit vid lämning och hämtning hade jag blivit skogstokig på! Jag har 3 barn att göra i ordning och få med mig. Jag kommer sällan inom samma 10-minutersperiod från dag till dag. Jag lämnar och hämtar dessutom på 2 olika avdelningar på förskolan, så även om jag är i tid till den ena är jag det sällan till den andra. Att komma på rätt minut till båda avdelnignarna vore helt omöjligt för mig. Ingen på vår förskola klagar, dock.

Om jag var du skulle jag ta upp frågan med förskolans rektor. Kraven de ställer låter inte helt rimliga.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Baryk

Nä, det låter inte rimligt! I mitt jobb kan ju jag bli utbeordrad o ska vara på jobbet illa kvickt, o då måste dagis ta emot mina barn. De får själva beordra ut folk (jobba övertid) om det behövs extra.

• MrM

Dagis (eller förskolan om någon pedagog skulle råka läsa detta) är helt klart inte till för att föräldrar skall kunna sköta ett normalt arbete. Erfarenheten har visat att saker som är mycket viktigare än att föräldrarna skall kunna arbeta är:
    - Dagispersonalens rätt till klämdagar (en utrotningshotad företeelse i den riktiga världen men ack så viktig för dagispersonal)
    - Dagispersonalens rätt att boka in planeringsdagar så sent som möjligt (det går inte att boka in planeringsdagarna i början av terminen utan det måste göras med 1-2 veckors varsel)
    - Dagispersonalens rätt att hålla alla möten på kontorstid (det är mycket bättre att 15 föräldrar tar ledigt från jobbet och jobbar ikapp detta på helger och kvällar än att 3 dagisfröknar stanna kvar några timmar en eftermiddag)
    - Dagispersonalens rätt att ta ut sex veckors sammanhängande semester under juli-augusti (det går inte att driva någon som helst ordinarie dagisverksamhet under sommarmånaderna, om någon förälder absolut måste jobba under denna tid så kan det ordnas jourdagis med mycket suck och stön)
    - Dagispersonalens rätt att inte jobba om det inte är absolut nödvändigt (det blir en smärre katastrof om det är full bemanning när så pass många barn är borta att någon ur personalen kunnat stanna hemma, därför måste all ledighet annonseras i god tid)

Mvh

• signhild

Jo, lite sur är jag allt över att de beklagar sig varje gång ja behöver hämta min dotter från förskolan efter klockan 17. Oftast är de ute på gården med henne när jag kommer, förskolan är stängd och låst. Har alltid trott att jag är en skurk och att de stänger klockan 17. Men de stänger 18.30! Fast den sena personalen är sällan kvar efter 17. *morr* De får sluta tidigt varje dag, men jag får inte sova ut efter att ha jobbat till 02 och med ett barn som vaknar klockan 07. Eller timvikariera då jag behöver barnpassning 14-17 med kort varsel. *morr*

Fast har de en verklig regel att luta sig mot så vad kan man göra. Men finns regeln att man inte får boka dagistid senare än 3 dagar innan man behöver barnpassning? Hos oss måste man ju boka tider för 2 månader och har man inget 9-5-jobb så kan man ju inte veta två månader innan hur man jobbar.

• Mirris

Men fy vilken knölig förskola du hamnat i! Stackare.

Jag har nattis till sonen, och regeln där är att dom har rätt att säg nej till extrabarn på natten om man inte säger till 2 veckorinnan. Men om det inte är för många barn så brukar det gå bra iallafall med rätt kort varsel (typ samma dag)
    Dom har den där 2 veckors regeln så dom ska kunna få in extrapersonal om det blir för många barn en natt.

Dagtid är det aldrig några problem att ha honom där extra. Räcker med att man säger till dan innan (för mig)
    Hade jag varit timvikarie så hade det säkert räckt med att ringa på morronen och så hade det varit fixat!

Tror din fsk har sina egna regler o lagar.. är det kommunalt eller är det en privat fsk?

• Emmsan
    jag tror att du har blivit rätt lurad.. på scehmat finns det ngt som heter snitt tid.. använd dej av dej.. då anger du ca tid du vil ha ditt barn dagis per vecka.. o hur går det för alla som är timanställda? de vet inte förääns på morgonen hur de ska jobba!! nähä ring deras chef o berätta hur det går till fy säger jag bara.. själv jobbar jag i resursteamet här.. dvs vi har fats schema dagar men inte tider.. så mitt dagis vet att de kommer men inte nrä.. de SKA acceptera detta det är deras skyldighet.. ang lämning så kan du komma 20 min innan du har tid men du får inte lämna barnet förääns din tid börjar... sng hämtning så ska barnet vara ifrån dagis den tiden du har angett sdvs har hon tid till kl 13 ska du va där i god tid så att ni lämnar dagis kl 13.!!
    du får hämta ditt barn när du vill!! om det så är mitt i vilan eller middagen! lycka till
  • Lilly80
    MrM skrev 2007-10-28 23:44:55 följande:
    Dagis (eller förskolan om någon pedagog skulle råka läsa detta) är helt klart inte till för att föräldrar skall kunna sköta ett normalt arbete. Erfarenheten har visat att saker som är mycket viktigare än att föräldrarna skall kunna arbeta är:- Dagispersonalens rätt till klämdagar (en utrotningshotad företeelse i den riktiga världen men ack så viktig för dagispersonal)- Dagispersonalens rätt att boka in planeringsdagar så sent som möjligt (det går inte att boka in planeringsdagarna i början av terminen utan det måste göras med 1-2 veckors varsel)- Dagispersonalens rätt att hålla alla möten på kontorstid (det är mycket bättre att 15 föräldrar tar ledigt från jobbet och jobbar ikapp detta på helger och kvällar än att 3 dagisfröknar stanna kvar några timmar en eftermiddag)- Dagispersonalens rätt att ta ut sex veckors sammanhängande semester under juli-augusti (det går inte att driva någon som helst ordinarie dagisverksamhet under sommarmånaderna, om någon förälder absolut måste jobba under denna tid så kan det ordnas jourdagis med mycket suck och stön)- Dagispersonalens rätt att inte jobba om det inte är absolut nödvändigt (det blir en smärre katastrof om det är full bemanning när så pass många barn är borta att någon ur personalen kunnat stanna hemma, därför måste all ledighet annonseras i god tid)Mvh
    Okej! dagispersonalen är inga människor som har familj eller vad???
    Personalen har väl rätt att ta ledigt vid klämdagar om dom vill det eller hur?
    samma sak med semester!
    planeringsdagar har dom också rätt till, men synd att dom inte infomera dem tidigare. Sen är det ju konstigt att dom inte erbjuder er nån annan barnomsorg ifal ni inte kan ta ledigt.
Svar på tråden Finns det en sådan regel?