• melvan

Hur hållbart är IKEAs matbord "bjursta"?

Ni som har IKEAs matbord "bjursta", är ni nöjda med den?
    Vad är nackdelarna med bordet?

Jag har funderat på att köpa den, men jag vet inte hur den håller när skivan är i faner... sedan har jag även 2 knattar som kan slå en gaffel i bordsskivan.

• Svar på tråden Hur hållbart är IKEAs matbord "bjursta"?
  • monica75

vi har ett det som är nästan svart och jag älskar det bordet.
    Vi har den största storleken med två iläggsskivor som smidigt ligger under bordet.
    Har tre barn och nr 4 på väg och det har blivit någon liten repa på bordet efter att barnen dragit något på bordet istället för att lyfta. Lilla sonen sitter gärna och slår med sin sked och där syns inget, så jag tycker nog det är hållbart.

Hittade mitt bord på fyndet för 600 kr

• Trinity78

Jag har Bjursta i ek och är jättenöjd.

Halloween är 31 okt och Alla Helgons Dag är 3 nov
  • Kika77

monica75: Jag funderar på det bordet som du har. Upplever du det jobbigt vad gäller damm och smulor eftersom att det är så mörkt?

• melvan

Tack för era råd.
    I veckan blir det en tur till IKEA för att köpa bordet!

Vilken stol har ni till bordet?

• monica75

kika 77- nej jag upplever det inte extra dammigt och smuligt, inte är jag så nogrann att torka hela bordet heller. lir att man torkar där vi sitter, de är ju så stort.ycker de är snyggt när det är svart.

melvan- Vi har ännu inte köpt nya stolar, men det lutar åt dom här.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10115072
    svarta, vill inte ha med klädsel just för att vi kommer att ha två barn under 2 år.

• trolla81

Stefan i svart e jättefin till ekbordet, köpte precis d stolarna till mitt bord

• LillaMilou

Vi har beställt de här stolarna fast svarta till ett Bjursta ekbord. Har inte fått det ännu, så jag vet inte om jag blir nöjd. Ska ha det i köket. Har en grupp i massiv ek i matrummet och kände att jag vill ha mer "slit och släng" i köket i och med småbarnen.

• skorpiona

Vi har också funderat på att köpa ett Bjursta-bord, största storleken i brunsvart... Och efter att ha hittat denna tråden, så lutar det nog åt att det blir så! Det är ju ett otroligt bra pris...

Stolarna blir nog Henriksdal i brunsvart med ljus klädsel, eller eventuellt stolarna Hållsta. Men det får nog vänta ett tag med stolarna, blir ju rätt mycket pengar när man ska ha några stycken!

• Kika77

Är sugna som sagt på det brunsvarta till vardagsrummet men har funderat lite på den här stolen www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00059439. Vi har också två barn och är lite pedanta så vi kanske gör det jobbigt för oss om vi väljer den här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19842992 även om tyget är vitt och tvättbart (mörka ben).
    Det mesta i övrigt kommer att vara vitt, utom kanske ett mörkt soffbord.

Vad tror ni är bordet för klumpigt (framförallt som mörkt) till den första stolen? Rummet är ju inte överdrivet stort så det kanske blir nättare med den första men att den kanske inte passar till bordet...

Åhh, ibland vill man liksom köpa hem för att prova hur det ser ut på plats...

• Kika77

monica75: Jag tycker också att det är snyggt men eftersom vi tänkt ha det i vardagsrummet och att vi inte äter där dagligen så blir det ju inte att man torkar av det dagligen. Dock så vill jag ju att det ska se svart ut och inte dammgrått ...

• skorpiona
    Kika77 skrev 2007-10-30 10:40:39 följande:
    Åhh, ibland vill man liksom köpa hem för att prova hur det ser ut på plats...
    Om ni har IKEA inom rimligt avstånd så kan ni väl göra det! Verkar ju som att ni bestämt er för bordet, och då gör det ju inget att ni monterar ihop det! Så kan ni prova med stolarna och lämna tillbaka dem om det inte verkar funka! Man har 3 månaders öppet köp på IKEA... Det kan ju vara en idé att kolla på stolar även på andra ställen, kanske ni hittar en ni fastnar för direkt!

Annars tycker jag nog BJURSTA-bordet passar både nätta och bastanta stolar, eftersom bordet är lite mitt-emellan...
  • Kika77

skorpiona: Jag har nära till IKEA men får man köpa hem och lämna tillbaka när man har brutit förpackningen?
    Vi är inte säkra på det bordet men vi återkommer liksom hela tiden till det. Helst skulle jag vilja ha ett vitt men det är inte så lätt att hitta vita bord...

• skorpiona

Du får lämna tillbaka även när förpackningen är bruten, men du måste ha hela förpackningen kvar! Så trasa inte sönder den när ni öppnar, utan skär försiktigt upp tejpen och öppna på "rätt" sätt...

Varan ska ju vara oanvänd, så om det syns att den varit monterad så går det kanske inte att byta, vet inte var gränsen för "oanvänd" går. Men stolarna ska väl inte vara nåt problem att skruva ihop lite löst för att se hur det blir...

Det kanske är svårt att hitta ett vitt bord, har aldrig varit ute efter det, så jag har inte riktigt koll... Antar att ni samtidigt vill ha ett stort bord eftersom ni är inne på det största BJURSTA, och det är ju inte alltid så lätt att hitta! Vi vill ha ett stort (egentligen lite större än BJURSTA), men de vi hittat i andra butiker har kostat typ 10000kr bara för bordet!!! Och det känns inte som det passar vår ekonomi på ett bra tag, har just lagt ut en förmögenhet på baby-prylar eftersom vår första bebis kommer om 4v... Då tycker jag BJURSTA är ett bra alternativ, som man faktiskt kan byta ut om ett par år om man vill, utan att få dåligt samvete att man lagt ut för mycket pengar...

Svar på tråden Hur hållbart är IKEAs matbord "bjursta"?