häftad, inbunden och pocket??
Vad innebär häftad? Hur ser en häftad bok ut? Jag vet ju inbunden och pocket, men aldrig hört eller sett en häftad(tror jag) kan någon vara vänlig och förklara för mig?
Vad innebär häftad? Hur ser en häftad bok ut? Jag vet ju inbunden och pocket, men aldrig hört eller sett en häftad(tror jag) kan någon vara vänlig och förklara för mig?
tydligen fler än jag som inte vet hihi
någon?
Jag har köpt häftad bok några ggr, mina såg ut som en större variant av pocket (typ A4)
usch, låter inte allför enthusiastiskt... :(((
Så här står det på www.bokus.se
Häftad
Enklare bindning, vanligen med klister, mjuk pärm.
Inbunden
Bindning med tråd, vanligen med skyddsomslag. Variationer med limning förekommer.
Folk tror ofta att inbunden är detsamma som att boken har hårda pärmar, vilket inte stämmer. Expressens "inbundna" klassiker är till exempel inte alls inbundna - de är limhäftade.
Om man ser bak i boken, vid ryggen kan man se om den är inbunden. I så fall består den av små häften som är ihopsydda. Är den häftad är istället kanten rak, skuren och varje sida är limmad mot ett tygband. Både inbundna och häftade böcker kan ha hårda eller mjuka pärmar.
En pocket är väl en benämning på en speciell variant av enkel, limhäftad bok i ett visst format och med mjuka pärmar.
...inte vad jag vet.
tack:)