• glassen

När slutar barn stoppa ALLt i munnen?

Jag undrar vad ni har för erfarenheter när barnen slutar att stoppa in allt de hittar i munnen? Min pojke på 11,5 månad gör sönder inredningen, väckarklockor, ja allt han kan komma på och stoppar in smådelar i munnen. Jag är ständigt rädd för att han ska sätta i halsen (vilket han också gjort, men fått upp det), framförallt sen när han börjar dagis, för de kan ju inte ha samma koll.

• Svar på tråden När slutar barn stoppa ALLt i munnen?
  • Änglatuss

min dotter är 1½ Och visst hamnar det mesta i munnen, upptäckte på dagisinskolningen att dom har rätt mycke koll men visst missar dom att barnen stoppar saker och ting i munnen....

• glassen

Ja, jag misstror inte personalen på nåt sätt, men det är ju många barn att hålla reda på. Låter ju inte så förhoppningsfullt att det inte minskat i 1,5 års åldern. Kom just att tänka på julgranen. Kanske är för riskabelt med en sån.

• Cheera

Det är nog olika från barn till barn. Grannpojken på 3 år stoppar fortfarande jord och stenar i munnen. Min dotter på 21 månader har aldrig vart så mycket för att stoppa saker i munnen. (Förutom kylskåpsmagneterna då hon såg att kusin gjorde så).

• Smurfen

Det skiljer sig nog från barn till barn våran kille är snart 16 månader å det är inte mkt som hamnar i munnen som inte ska vara där :) Förstår din oro...

• glassen

Ja eftersom jag har ett barn som stoppar allt i munnen så fortsätter väl det ett tag till då. Trodde 3-åringar slutat att stoppa stenar och sånt i munnen. Hoppas i alla fall att de i den åldern fått vett att spotta ut dem och inte försöka svälja allt.

• Pingu32

min yngsta dotter stoppar fortfarande in saker i munnen och vill provsmaka, är nu 1.5 år. Men det är inte lika mycket som förut och tack och lov inte så mycket ute längre. Storasyster stoppade aldrig i stenar eller pinnar eller andra smådelar i munnen. Ok att hon sög och smakade på saker när hon var under året men inte som lillasyster. Tack och lov inga tillbud ännu..

• glassen

Låter skönt att det minskat. Verkar vara väldigt olika barn det där hur länge de håller på. Jo, att barn stoppar in saker i munnen var man ju förberedd på, men det var lite värre än jag tänkt mej, och så är jag en harig mamma också.

• s k r i n d a

Undrar samma sak... Har en dotter på två år som slukar ALLT! Gärna med kommentaren "det var gott". Hon visar inga tendenser att sluta och det är synd för hon är väldigt intresserad av pärlor och annat pyssel, men det är ju inte att tänka på!

• caroline28

jobbar på fsk och kan ju säga att man har ju inte samma saker på en fsk som hemma. dom flesta saker är ju hyfsat stora och är svårare att stoppa i munnen. Mvh Caroline

• glassen

Nej. Kanske inte dörrrkarmar som man kan göra sönder då? Eller stenar utomhus? Jag tror naturligtvis att förskolan är barnanpassad, men sen finns alla de där små sakerna som man inte tänker på. Det kan ju räcka med att nån tappar en för stor smula bröd på golvet som torkar och blir hård. Men på fsk så kanske man dammsuger efter varje måltid.

• s k r i n d a

Om man har blandade åldrar på avdelningen finns det ju massor av smått att stoppa i munnen (pärlor, smålego, kritor osv osv). Det är nog bara på renodlade småbarnsavdelningar som man kan hoppas på att det saknas småprylar.

• glassen

Skrinda. Du som har en glupsk liten tös, Hur gör du med tidningar och sånt? Tar du bort allt papper eller är det inte så farligt om de äter det? Min pojke älskar att riva sönder tidningar, men eftersom jag ofta hittar små bitar på väg in i munnen så funderar jag på att ta bort alla såna också, men snart finns det ju inget kul för honom att leka med då. Han gillar inte leksaker och tröttnar på allt annat också väldigt fort.

• s k r i n d a

glädjerus: vi har hållit henne undan från morgontidningen (eftersom det lossnar så mycket trycksvärta) men vanliga tidningar har hon fått tugga på (under övervakning). Hehe, nu när jag svarar dig inser jag att det iaf skett en förbättring! Vid två års ålder är det iaf skapligt ovanligt att hon försöker äta upp en tidning, hon "läser" iaf lite i den först

Tänk att man blir så blind att man inte märker deras utveckling, vi behöver ju faktiskt inte alls passa henne på samma sätt som för bara ett par månader sedan! Men ändå upplever vi henne som en allätande dammsugare.

• glassen

Vad skönt att det skett en förbättring. Låter förhoppningsfullt och snart slutar nog din tös äta upp allt också.

• s k r i n d a

Jarå, lagom till studenten ska vi nog kunna andas ut

• Pincushion86

Dottern på 3 år har aldrig slutat med att sätta allt i munnen. Hon gör de fortfarande och suger på allt, sina kläder, täcket osv.

• glassen

Sväljer hon smågrejor också? Det är väl egentligen det jag är mest rädd för. Då stämmer ju inte det där med att inte leksaker bör ges till barn under 3 år, borde väl stå 5 el 7 år el nåt istället.

Svar på tråden När slutar barn stoppa ALLt i munnen?