• Bo Peep

Var i planet ska man sitta?

När man reser men spädbarn. Vad anser ni?

• Svar på tråden Var i planet ska man sitta?
  • Mayen

Oftast får man sitta långt fram i planet där alla andra med barn sätts. Tror det är för att man ska "störa" så lite som möjligt, plus att lite större barn kan "busa" med varann.

• Mälaröbo

Jag skulle betala extra för att sitta vid någon av utgångarna för att få golvutrymme, samt betala extra för att få en sån "vagga" att hänga i taket.

• Mälaröbo

Mayen: Vad intressant! Måste vara olika från bolag till bolag. Har åkt med småbarn 2 ggr och har varken setat vi de "bästa" barnplatserna eller tillsammans med andra föräldrar....

• fru fanny

när vi flög när våran son var 11 månader så sat vi i mitten mitten typ..som tur var fanns det ett ledigt säta när vi åkte ner som vi kunde lägga han på.och när vi åkte hem var de två säten lediga så han jätte mycket plats...så de är inte säkert att man får sitta längst fram med en sån vagga...

• Mayen

Jag har jobbat på Landvetter och då fick vi "lära oss" att man INTE får sätta familjer med barn vid nödutgångarna utan att det är bäst om det sitter en man/kvinna rätt ung som snabbt skulle kunna öppna dörren vid behov. Sitter det nån med spädbarn där kan de ju vara ett hinder för att få upp dörren...

• AstraTrillian

Jag föredrar att sitta med extra benutrymme, helst framför en skiljevägg så man inte behöver oroa sig för att barnet stör nån framför. Dessutom kan de sitta och leka lite på golvet då (väldigt skönt på långflygningar).

Vi har räknat ut att Alva (3 år) flygit 15 olika bolag och bra mycket fler flighter och jag tycker det varierar mellan bolag var man hamnar i planet. Checkar du in tidigt finns det större chans att få schysta platser.

• Mälaröbo

Mayen: Blandar nog ihop det med de platserna som knorpan pratar om. Typ längst fram vid en vägg där det finns plats för barnen att vara på golvet.

fru Fanny: Sist vi åkte såg jag (för sent) att man fick betala lite extra för de bra "barnplatserna".

• TEDDEN

Förtydligas bör väl att du hamnar på barnplatserna (dvs oftast längst fram i varje klass) där det finns hängare för korgen som barnet kan ligga i under flygningen. Att man sitter bättre för att man flyger med spädbarn är en lögn....

Flyget mellan t ex Köpenhamn och Sthlm sitter man allra, allra längst bak. Inte alls bekvämt och grymt motorljud. Skulle man få sitta längst fram skulle man där vara tvungen att betala för en businessbiljett. 
  • Tigerwoman

För reguljärflyg gäller: Det finns ett begränsat antal platser vid avskiljningsväggarna där man kan fästa sk babycots och de platserna går i första hand till familjer med spädbarn. Man kan aldrig vara säker att få en sådan plats, eftersom det ju kan vara flera spädbarn på flyget än det finns babycots-platser. I ett sånt fall seatas man precis som alla andra och kan hamna var som helst i planet. De platserna är inte till för att barnen ska kunna vara på golvet, utan för att fästa babycots på. Man ger dem därför i första hand till barn som är små nog att "passa" i vaggorna, dvs framför barn som är i sitt/lek på golvet/kryp-åldern. Vid nödutgångarna får man aldrig sitta med barn, eftersom man vid de platserna måste vara kapabel att assistera vid en eventuell nödsituation och det är man ju knappast om man har famnen full med småbarn.

• Bo Peep

Jag checkade in nu via internet och fick välja plats. Vi var placerade allra längst bak men jag flyttade fram oss till rad 9. Jag tänkte då på motorljud etc. Nu har jag nära till toa och behöver inte gå genom hela planet för att få vår plats. Några platser längst fram eller vid nödutgång fanns inte. Hoppas det blir bra nu! Tack för er hjälp!

• Tigerwoman

Du måste ringa till flygbolaget och uppge att du har ett spädbarn, platserna med babycots vid väggen går aldrig att reservera själv (spärrade), det måste flygbolaget göra.

• Bo Peep

Men vi ska inte ha en cot, vi åker bara till London. Och de vet att vi har en spädis. Tack ändå!

• Evangeline72

Absolut extra benutrymme. vi reste med vår 2-åriga dotter och hon skulle sitta i mitt knä. Jag kunde inte ens fälla ner brickan framför mig utan fick äta på min sambos bricka. Himla jobbigt...

• buffybus

till london hade jag nog inte brytt mig var jag satt men ska man till typ thailand o sånt..då vill man helst sitta vid en sån skiljevägg för dem har mer benutrymme och barnet kan då ligga på golvet o sova....

BF 11 feb
  • iolanthe

Vi åkte nyligen till Hawaii med vår 1-åring och fick helt vanligt platser.

Hade frågat efter en cot, men det fick vi inte, fick inte ens platser vid väggen. Skulle jag kunnat acceptera om dom platserna varit upptagna av andra med småbarn, men där satt vuxna utan barn. Verkligen dåligt av flygbolaget (united) tycker jag.

Svar på tråden Var i planet ska man sitta?