• TheCoopers

Scintigrafi - någon med erfarenhet ?

På onsdag ska vi till Astrid Lindgrens Barnsjukhus med vår dotter på snart 1 år , vi ska där genomgå en Scintigrafi av njurarna .

Jag är jättenervös inför undersökningen och vill därför höra om det är någon annan här som har erfarenhet av scintigrafi ???
    Hur går det till ? Några tips ??

All info mottages hjärligt .

I'm the me I choose to be ...
  • Svar på tråden Scintigrafi - någon med erfarenhet ?
  • Mrs 78

Jag vet en del. Är det DMSA eller MAG-3?

• TheCoopers
    Mrs 78 skrev 2007-10-29 10:25:36 följande:
    Jag vet en del. Är det DMSA eller MAG-3?

Oh Gud jag har ingen aning ... Jag vet bara light- versionen att de ska bedöva henne kl 9 sedan injektion med strålningsvätska kl 10 sedan bildtagning kl 13 , bildtagningen tar runt 1 timme .

Thats it

• Mrs 78

Ok, då är det förmodligen DMSA. En njurscintigrafi som ofta görs efter pyelonefrit (njurbäckeninflammation) för att se om njurarna varit engagerade/tagit skada.
    Din dotter kommer att få EMLA-kräm bedövningssalva på ett flertal ställen på händer och armveck, oftast. Denna bedövar skinnet så att hon inte ska känna sticket så mkt. EMLA bedövar bra men ibland känns det lite iallafall. Vid sticket behöver man hålla handen/armen i ett fast läge för att kunna "pricka rätt". De små har ju förstås mindre blodkärl än vi vuxna. Ofta är det fasthållningen som barn ej gillar, ej smärtan.
    I kanylen sprutar man in ett svagt radioaktivt ämne, gör ej ont. Detta radioaktiva ämne ger MINDRE strålning än en vanlig njurröntgen, kan vara skönt att veta.
    Efter detta kan ni göra vad ni vill i ett par timmar. Din dotter blir alltså ej påverkad av ämnet. Det är bara en markör i blodet för att man sedan ska kunna ta bilder. Vid bildtagningen tas ett antal bilder, oftast 3 då din dotter får ligga på en säng, du får vara nära. Oftast finns TV, leksaker. Ta med snuttefilte eller annan favorit.
    Denna undersökningen är en relativ enkel och vanlig undersökning och Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt!
    Lycka till!

• TheCoopers
    Mrs 78 skrev 2007-10-29 11:20:54 följande:
    Ok, då är det förmodligen DMSA. En njurscintigrafi som ofta görs efter pyelonefrit (njurbäckeninflammation) för att se om njurarna varit engagerade/tagit skada.Din dotter kommer att få EMLA-kräm bedövningssalva på ett flertal ställen på händer och armveck, oftast. Denna bedövar skinnet så att hon inte ska känna sticket så mkt. EMLA bedövar bra men ibland känns det lite iallafall. Vid sticket behöver man hålla handen/armen i ett fast läge för att kunna "pricka rätt". De små har ju förstås mindre blodkärl än vi vuxna. Ofta är det fasthållningen som barn ej gillar, ej smärtan.I kanylen sprutar man in ett svagt radioaktivt ämne, gör ej ont. Detta radioaktiva ämne ger MINDRE strålning än en vanlig njurröntgen, kan vara skönt att veta.Efter detta kan ni göra vad ni vill i ett par timmar. Din dotter blir alltså ej påverkad av ämnet. Det är bara en markör i blodet för att man sedan ska kunna ta bilder. Vid bildtagningen tas ett antal bilder, oftast 3 då din dotter får ligga på en säng, du får vara nära. Oftast finns TV, leksaker. Ta med snuttefilte eller annan favorit.Denna undersökningen är en relativ enkel och vanlig undersökning och Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt!Lycka till!
    Åhh TACK så hemskt mycket för info !
    Nu känns det verkligen mycket bättre
    Vi har köpt några nya leksaker som hon ska få när vi är där - och snutten är en självklar följeslagare .

Tack igen !
  • D med N och A

Åh, vilket bra svar du fick, jag tackar också. På fredag ska vi göra denna undersökning. Hur gick det för er, TS?

• TheCoopers
    D med N och A skrev 2007-11-25 18:37:34 följande:
    Åh, vilket bra svar du fick, jag tackar också. På fredag ska vi göra denna undersökning. Hur gick det för er, TS?
    Det gick verkligen över förväntan bra ... de satte på en bedövningssalva sedan sprutades ämnet in - inga problem .
    Sedan fick hon ligga inlindad på rygg i ett täcke medans scintigrafin gjordes .. Hon låg helt stilla (!!) i 15 minuter Tittade på en tecknad film och lekte med några leksaker .
    Det är bra om barnet ätit innan och är lite trött ...

Lycka till  det går säkert bra !

Kram
  • D med N och A

Oj oj, alltså...min son är alltså av den vilda och envisa sorten och jag förstår bara inte hur detta ska lyckas. Inlindad i ett täcke, hmm...inte armarna då väl? Eller?

Tog de bort infarten direkt när de sprutat in ämnet?

Men jätteskönt att det gick bra för er!

TheCoopers skrev 2007-11-27 17:42:34 följande:
    Det gick verkligen över förväntan bra ... de satte på en bedövningssalva sedan sprutades ämnet in - inga problem .Sedan fick hon ligga inlindad på rygg i ett täcke medans scintigrafin gjordes .. Hon låg helt stilla (!!) i 15 minuter Tittade på en tecknad film och lekte med några leksaker . Det är bra om barnet ätit innan och är lite trött ...Lycka till  det går säkert bra !Kram
  • TheCoopers
    D med N och A skrev 2007-11-27 22:46:27 följande:
    Oj oj, alltså...min son är alltså av den vilda och envisa sorten och jag förstår bara inte hur detta ska lyckas. Inlindad i ett täcke, hmm...inte armarna då väl? Eller?Tog de bort infarten direkt när de sprutat in ämnet?Men jätteskönt att det gick bra för er!
    Nej armarna har de fria ... tur det ! Vår dotter är också väldigt rörlig och aktiv i vanliga fall men hon låg helt stilla när vi var där ...

Ja de tog bort infarten på en gång .

Lycka till igen !
Svar på tråden Scintigrafi - någon med erfarenhet ?