• JULIA Alidias mamma

lasagnerullar recept sökes

hej

hittade något som jag tyckte verkade spännandeHemlis det var lasagneplattor fast det var små ihåliga rullar. Har någon något bra recept som jag kan göra med dessa? visst måste jag kunna göra som vanlig lasagne fast det är rullar`? Eller något annat gott i????

Ge mig tips tack på förhand. Kyss

• Svar på tråden lasagnerullar recept sökes
  • Fru Indosaurie

man kan fylla dom med färs och hälla nån god sås över och så in i ugnen.
    annars kan man ju fylla med precis vad som helst.
    10-15 min i ugnen räcker iaf så det är ju smidigt!
    Ett enklare sätt tycker jag är att köpa färska lasagneplattor, bre fyllning på dom och rulla ihop och lägga i en form.. Det är ett helvete att försöka få ner något i dom där hålen

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Linny

Jag brukar göra egen canelloni men med färska lasagneplattor istället för rören.

Jag blandar lite vad jag känner för i en bas på ricottaost.

Tex.
    Blandar ricottaost, hackade soltorkade tomater, små klyftor av cocktailtomater, salt, peppar. Slänger i annat som är gott, tex. oliver/färska örter som basilika eller oregano..
    Sedan brukar jag ta en bit av den färska lasagnen och lägga på lite ruccola i mitten, klicka på krämen och sedan lägga över några skivor salami eller kanske parmaskinka. Rullar ihop.

Häller någon färdig tomatsås (tex. tomatsås med basilika) i botten på en ugnsfast form. Lägger i rullarna tätt. Häller på lite av Keldas ostsås på toppen och strör över färskriven parmesan. In i ugnen tills det blivit varmt och såsen bubblar..

Fyllningarna går att variera i oändlighet

• JULIA Alidias mamma
    Linny skrev 2007-10-29 10:04:15 följande:
    Jag brukar göra egen canelloni men med färska lasagneplattor istället för rören.Jag blandar lite vad jag känner för i en bas på ricottaost.Tex.Blandar ricottaost, hackade soltorkade tomater, små klyftor av cocktailtomater, salt, peppar. Slänger i annat som är gott, tex. oliver/färska örter som basilika eller oregano..Sedan brukar jag ta en bit av den färska lasagnen och lägga på lite ruccola i mitten, klicka på krämen och sedan lägga över några skivor salami eller kanske parmaskinka. Rullar ihop.Häller någon färdig tomatsås (tex. tomatsås med basilika) i botten på en ugnsfast form. Lägger i rullarna tätt. Häller på lite av Keldas ostsås på toppen och strör över färskriven parmesan. In i ugnen tills det blivit varmt och såsen bubblar..Fyllningarna går att variera i oändlighet
    hej Linny vad är ricottaost? Är det någon ost?
  • JULIA Alidias mamma
    Kryddburken skrev 2007-10-29 12:26:29 följande:
    Åhh det är såå gott! Jag gör Canelloni fylld med gräddstuvade champinjoner, kryddburken.wordpress.com/2007/06/29/cannelon.../
    hej det lät ju jättegott men du kokar dem i kastrull- canellonin? du gör dem inte i ungnen? och serverar championstuvningen över canellonin?har lite svårt att förstå recept ibland.......Förvånad
  • Kryddburken

Jag gör mina på vanliga lasangeplattor som jag kokar al dente, sen på med fyllning och rulla ihop. Men Riktiga caneloni måste ju vara smidigare, men med samma tillvägagångssätt! lite pilligt att fylla dom kanske... *S* Men i ugnen fungerar det ju perfekt!

• Linny
    sessan18 skrev 2007-10-29 17:52:06 följande:
    hej Linny vad är ricottaost? Är det någon ost?
    En italiensk färskost som tillverkas av vassle från komjölk. Smaken är mild och påminner lite om keso, dock något "ostigare". Den är krämig och något grynig i konsistensen men innehåller inga klumpar som keso gör. Ricotta används givetvis främst i italienska rätter, typiskt som fyllning i tortellini, ravioli o. dyl., i lasagner och andra pastarätter, och används även i desserter, t.ex. tillsammans med frukt
  • Trinity78
    Fru Indosaurie skrev 2007-10-29 10:00:59 följande:
    Det är ett helvete att försöka få ner något i dom där hålen
    Det fixar man med en sprits. Superenkelt!
    Halloween är 31 okt och Alla Helgons Dag är 3 nov
  • Mint

Jag gör också med färska lasagneplattor. Sist hade jag en fyllning bestående av bland annat linser, lök, keso och champinjoner, men man kan ju ha precis vad som helst, bara det passar med pasta och fyllningen blir lagom smetig. Ovanpå kan man hälla ost- eller tomatsås, och kanske riven ost överst innan hela härligheten gratineras i ugnen.

• Myran H

Ett lite bökigt tips, för jag har inte receptet helt och hållet i huvudet ? men det finns ett toppenrecept på cannelloni i den grönrutiga "Vegetariska kokboken" (tror de kallas "pastarullar" där faktiskt...) ? fyllda med spenat och philadelphiaost, och till det har man en supergod tomatsås som det finns recept på på sidan innan. I det receptet står det att man ska koka lasagneplattor, men jag brukar använda färska... dock får man då ha lite lägre ugnstemperatur och låta dem vara inne längre så de blir genomkokta. Men mmmmmm så goda de blir!

Svar på tråden lasagnerullar recept sökes