• Sabineb

Måla vitt tak!!!???

ja vi har börjat måla taket i vårat vardagsrum från trä till vitt.
    Vi hade tänkt att det skulle synas lite ådror igenom men så blev det inte vilket inte gör så jätte mycket.
    Det jag undrar är nu....vi valde en matt färg men jag undrar om det kommer att se för dassigt ut.
    Hur har ni det matt eller blankt.
    Kanske någon bild???
    Tack för hjälp och förslag!!!

• Svar på tråden Måla vitt tak!!!???
  • listo

Takfärg brukar vara helmatt, glans 3.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Sophilina 83

Vi har precis målat färdigt taken i vårt sovrum o i vardagsrummet i matt, vitt. Kanonbra! Har dock inga bilder på enbart taken... Skulle inte gilla att ha min atak blanka, möjligtvis i köket så det blir lätt att torka av ifall man känner för det. Vi är jättenöjda med resultatet av våra tak Lycka till!!

**Jag Älskar Min Familj Mest Av Allt**
  • AnnaGBG

Blankt tak är skitjobbigt. Jag hade det en gång men allt speglade sig och rörde sig däruppe.

Normalt är ju takfärg helt matt, ja.

• Dag o natt

Vi valde nog en halvblank i de tak som vi målat. Men vi ville mer ha effekten av ett kraftigt vitmålat tak med tjock lackfärg. En liten glans ger bra kontrast till en ganska matt vägg. Likaså med lister. Grunda med den färg ni köpt, det behövs oftast målas flera gånger och köp en liten burk färg till den sista målningen. En färg med lite glans i så blir det säkert bra!

• ellam71

Vi har funderat på att måla taket i v-rummet +trapphuset vitt. Det är nu trä... urk...
    Men vi har miljarder med kvistar och jag har hört att om man inte "låser" de med nåt speciellt så kommer de börja blöda och förtöra färgen... vad har ni använt till det??

Ni som målat trä till vitt... har ni ångrat er??

Det som inte dödar härdar.... eller???
  • Champagne

Det finns kvistlack att köpa. Då penslar man på det på kvistarna så att man slipper gula prickar när man målat .

Vi laserade ett furutak vitt, det blev jättefint Ångrar mig inte!

• Sabineb

När vi var till färgaffären så sa dem bara att vi skulle tvätta och slipa taket lite lätt.... Vi har massor med kvistar,nu blir jag skraj så de kan alltså gå igenom????
    Konstigt att gubben inte sa nåt om det!!!

• ellam71

Sabineb:
    Fy det var ju oproffsigt! Om det n uär så iaf... jag vet inte, det är bara vad jag hört. Laserar man vitt så ska det inte vara nån fara men just med färg, efter vad jag hört..

Grand cru:
    Målar ma nhela taket med det eller på varje kvist? känns i så fall som ett evighetsprojekt...
    Ska det göras oavsett om man laserar eller målar med färg?

Det som inte dödar härdar.... eller???
  • Pnu

Kvistlack, eller Schellack, bör användas på kvistarna för att färgen ska vara vit och fin. Schellack finns i spray som jag tycker verkar enklare (har visserligen aldrig provat eller målat tak ) Som någon sa brukar man ha takfärgen matt, dvs glans 3, till exempel Nordsjö BIndoplast 3.

Svar på tråden Måla vitt tak!!!???