• Filles Mamma

Är det viktigt att ett hus är FÖRBESIKTIGAT?

Vi är intresserade av ett hus, men enligt mäklaren så är det inte förbesiktigat. Jag vet att om vi nu köper detta hus så ska man själva besiktiga huset. Men jag undrar varför vissa hussäljare gör en förbesikting o vissa inte...?

• Svar på tråden Är det viktigt att ett hus är FÖRBESIKTIGAT?
  • Jiie

För att lättare få de sålt antagligen!

Lilleman - Alexander/Felix/Filip/Max - Bäst Före 13/12
  • PernillaWaxin

Vi har köpt ett hus för 1 månad sen och det var inte besiktat. Vi anställde en kille som besiktade det åt oss. det är värt pengarna att göra en besiktining. Viss mäklare bjuder på besiktnignen andra inte. Ägarna kanske inte ville lägga ut pengar på en besiktning eftersom det kostar rätt mycket

• Pikku Enkeli

De vill underlätta en försäljning genom att besikta innan, de som inte gör det kanske inte vill lägga ned pengar på besiktning.

• Ramona Fransson

De kan ha haft huset till försäljning tidigare och med det redan en besiktning. Men oavsett köp ALDRIG ett hus utan att ha besiktat det själv. Besiktningen skall alltid vara gjord av ett proffs, med klara papper. För om det i efterhand visar sig vara ett dolt fel, då är man glad att man hade alla papper innan.

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • trolltyg

Det var en dokumentär på etta eller tvåan bara för någon vecka sedan där det visade sig att Varudeklarerat som det så fint brukar stå i mäklarannonserna inte betyder någonting. Huvudsaken är att man som köpare själv genomför en besikting med en firma som man känner sig trygg med och har gott rykte.

• Goltlännig

Jag skulle inte bry mig om huset var besikta eller ej.
    din skyldighet att granska huset själv är så stor så besiktar man inte det innan man köper med ett proffs kan man få problem senare.

Älska livet!
  • Filles Mamma

Ok då vet jag. Tack snälla för alla svar!
    Ja det gäller att man är försiktig o noggrann när man köper hus o att man gör en egen besiktning. Det är ju så himla mkt man undrar när man för första gången ska köpa hus :)

• trolltyg

Ja det är inte lätt, lycka till och jag hoppas ni hittar drömhuset

• ellam71

När vi köpte vårt hus i våras så anlitade vi en besiktningsman... jag tycker det är värt de pengarna! Kostade väl typ runt 5000:- men då vet man ju att det inte är några fuktskador mm.. sånt kan iaf inte jag kolla själv... dessutom så står ju besiktningsfirman för kostnaden om det sen visar sig vara fuktskador som de missat.

Vår besiktningskille var skitbra och gav oss en massa bra tips på saker som vi inte hade en aning om som lägenhetsmänniskor.

Det som inte dödar härdar.... eller???
  • Johanna71

Vi tittar oskå på hus nu och ibland finns det besiktningsprotokoll och ibland inte. Hur som helst så måste man besiktiga huset själv också eftersom man som köpare har undersökningsplikt.

Jag tycker i alla fall att det är bra när säljarna har besiktigat huset själva också, då får man ett hum om hur mycket jobb man måste lägga ner. på ett hus vi tittade på stod det i deras besiktningsprotokoll att taket behövdes läggas om. Inget vi känner för att börja med direkt så vi gick inte vidare, hade de inte besiktigat så hade vi inte vetat det. (ock kastat typ 7000:- i sjön)
    Nu tittar vi på ett annat som också är besitkigat, det ser jättefint ut och verkar vara i bra skick, vi tänker så klart göra en egen besiktning också, men det känns mer intressant att gå vidare och lägga bud när man vet.

De säljare som har besigtigat som vi har sett har anlitat firmor, typ anticimex.

Man ångrar bara det man aldrig provat
Svar på tråden Är det viktigt att ett hus är FÖRBESIKTIGAT?